Jump to content

Recommended Posts

Tjena! Tänkte höra om någon har nå bra tips, till att hjälpa hunden att ringa vid tapp? Finns det nå man ska (kan) göra eller ska man bara låta unghunden lära sig själv? Har en Hamiltonstövare som är snart 10 månader, Drivit hare 5-10ggr (lite dåligt sök fortfarande) och han visar bra med lust när han får hardoft i nosen. Men varje gång han får tapp (5-20min drev) så far han väldigt snabbt tillbaka i drevlöpan och skäller, kan bli upp till 5 svängar fram och tillbaka från slaget till där han tappar haren. Några tips? Tack på förhand för svar😊

MarkusR

Ta det lugnt, det är bara en valp. Du kan inte lära hunden att ringa, den behöver bara tid i skogen. Men stressa inte, den behöver tid att mogna och smälta intryck, max ett släpp i veckan skulle jag säga. Hunden är så ung att fokus bör ligga på kontaktträning och lydnad. Det finns nog ingen jägare som ångrar att man tagit det lugnt och dröjt lite med injagning, däremot gott om exempel på motsatsen. 

Lycka till och var nöjd med att du har en hund som redan visar rätt intresse. 

Välkommen till jaktsidan btw 👍 

Tack för svar! Var lite som jag trodde, enda anledningen till att man är lite nojjig är för att farsan gamla finnstövare lärde sig aldrig ringa vid tapp. Han är ett monster när det gäller att hitta och få upp haren på benen, men blir oftast 15-60min drev, sen drevlöpan fram å åter i timmar.

Det där kan nog ta några år för hunden att få till på ett bra och effektivt sätt. För en del går det snabbare, för en del saktare... Ett tips jag läst nånstans är att man lockar med sig hunden runt där det ska ringas, så efter några gånger kanske den fattar. Å andra sidan kanske hunden får för sig att du ska hjälpa den vid tapptarbete. Svår balans. Men det är hur som helst nåt år bort med en så ung hund, tänker jag. 

Så länge hunden vill hitta haren, så skulle jag försöka vila i det och ge den mer tid. Min beagle (som bara jagar hare) blev stabil först vid 5 år. 

Jag brukar sätta mig vid tappten,  då får hunden lite extra trygghet och kan focusera fullt ut på tapptarbetet.

Tror att en unghund gärna kan bli lite osäker om den ska fortsätta leta, eller hålla koll på husse

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE

• Similar Content

• ason9
      By ason9
      Hej! 
      Har varit sugen på en hund ett tag nu (min första hund) och har filtrerat, eller vad man ska kalla det tagit fram tre olika typer av hundar.
      Älghund, trädskällare eller stövare.
      Kommer flytta snart och då var tanken att skaffa hunden, kommer ha tillgång till stor mark, ganska nära umeå. 
      Mina frågor är:
      Hur är tillgången på skogsfågel vid Umeå?
      Vilken av dessa tre typer av hundar tycker ni lämpar sig hos en förstagångsägare? 
      Samt vilken av dessa former tycker ni är roligast? (Bara för att göra en liten undersökning, har min egen favorit, men tycker alla är roliga) 
    • vandraren
      By vandraren
      tax, drever, labbe, spets, vorsteh osv osv.
      Tänkte vi/man kunde dela med sig av sina fördomar på ett kärlexfullt sätt med glimten i ögat! Jag har t.ex flera kompisar med strävhåriga taxar medan jag har korthår. Vi kivas alltid med varandra, om det egna hårlagets förtjänster, och ännu hellre om det andra hårlagets ohemult många brister!!! Man kan lixom inte låta bli....
      Nu vill jag få reda på vad andra tycker om, framförallt, andras konkurrerande rasers brister och tillkortakommanden, dessutom kryddat med påhopp på hundförare som tillhör hundarna i de olika kategorierna.
      Jag har ett önskemål, då jag nyss blivit med labbe, om påhopp kring just denna ras, så jag vet vad jag skall skaffa.... En oljerock fick jag två dagar efter Jackie kommit hit. En slump, men en lycklig sådan...? Vilka stövlar har en labbeägare? Vad bär han/hon på huvudet?
      Jag kan börja med ett påhopp, för att illustrera vad jag menar:
      Vildsvinshundförare ser ut som en blandning mellan en televerkare och commandosoldat!
      Det var ju inte så farligt...? Men så är ju jag en ovanligt snäll mänska oxå....
      p.
    • vildmark
      By vildmark
      Har beslutsångest.. ska man ha en tik eller hane? Har en jack russell tik i hemmet sedan tidigare..
    • Texas2007
      By Texas2007
      Hallå!
      Det var några år sedan jag tittade in på sidan men nu söker jag med ljus och lykta efter ett duktigt stövarekipage som vill jaga räv på superfina marker, mindre än 3 mil från Stockholm. Kontakta mig med svar på den här tråden först, så fortsätter vi därifrån. Med vänlig hälsning/ Kaj
    • Sparven
      By Sparven
      Min lilla beagle, drygt 2 år, har ett väldigt snävt sök. Jag är glad om hon söker ut över 80 m. Oftast är hon 30-50 m bort. Såklart så hittar hon inte så ofta slag att jobba på, men när hon väl gör det så brukar det bli upptag och nåt kortare drev (10-20 min, men för några veckor sen blev det hela 90 min). Det är en ganska omogen liten tik, det här med att jaga kom hon på först när hon var över 12 mån, och trots några löp så är hon fortfarande riktigt valpig...

Ute i skogen så får jag absolut inte sätta mig, för då avbryter hon allt och hoppar upp i knät och ska gosa. Ställer jag mig upp knatar hon iväg och jobbar på. Skull jag göra upp eld och slå mig ner så kan jag lika gärna packa ihop och åka hem, för då tycker hon att vi är färdiga för dagen

Hon jagar bara hare än så länge, hon brukar inte ens titta på dov och rådjur skrämmer hon glatt bort och fortsätter leta hare...

Jag har provat "gubben på stubben", men det funkar verkligen inte med henne. Har ni några andra tips på hur jag kan hjälpa henne få ett lite vidare sök? Kan det komma med rutin, ålder och erfarenhet?

• Create New...