Hoppa till innehåll

Christian! Hjälp med kattjäkel!


josc72

Recommended Posts

jag har 5 grannkatter i trädgården.. de tar småfåglar vid fågelborden.. tar kycklingar hos hönsen när de får chansen.. pissar på bildäcken.. skiter i sandlådan.. sitter på motorhuven.. retar hunn i hundgården så hon skäller.. klättrar in på garagevinden...pissar under verandan.. utlöser mina skatfällor.. klöser på soffan på min uteplats..  Skulle hunn äta upp dem i trädgården så får grannarna skylla sig själva.. mitt hem är min borg..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är mer hundmänniska än kattmänniska och höll på att ta en skilsmässa när frugan köpte en efter vår gamla som vart 20 , men den katten var skit ball och vart 10 sen skaffa  vi gemensamt en till som tyvär vår egen hund bet så jävla illa att vi fick avliva den, hade kunnat avliva hunn på samma gång så jävla arg var jag. Så nej jag tycker inte det är kul med hundar som tar ihjäl katter, jaga iväg dom okay men bita ihjäl dom är inte kul nånstans . Och min tomt är även min borg och det fick en grannes rottweiler som bara förstod finska erfara medelst en hockeyklubba när han flög in på tomten efter min första katt , hundar som anfallit mina hundar har jag kastat tillbaka över staketet. 

Ämne visst fan kan det vara jobbigt m andras katter, jag har grannens nu som går in under kapellet på min båt , men jag ladda ett gäng rottfällor modell mindre  och så slutade den med det. Gick den in och sket hos mig så skulle jag inte berätta att jag skjutit den bara beklaga när dom kom och letade. 

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago HuggyBear sa:

Ha det kommit fram nå faktiskt svar på vad som gäller i kärnfrågan här i tråden? Jag ha då missat det!

Själv skulle jag dock blåvägra totalt att betala för att någon annans katt kommer hem till mig å bli ihjälbiten av min fastkedjade hund... Då finge kattägaren stämma mig för att dra det till sin spets!

Läs Christians svar. Du är ansvarig som hundägare och ersättningsskyldig för den döda katten. Även om det är på din tomt. Även om det är på din altan. Även om det bär emot...

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt ärligt om så är fallet! Hade ingen sett då min hund bet ihjäl den stackars katten så skulle jag städat undan katten å förnekat att jag sett den in absurdum! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

anser att när de skrev om lagen för katter och hundar skulle kattägarnas ansvar ökats, inte minskats som det gjordes. Men de var väl bra på att lobba eller så är alla vänsterflummare inom politiken kattägare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En fundering/fråga i detta ämne. Hur ofta är det någon som har en raskatt som låter dom vara lösa ute? Den enda raskatt som jag har sett ute var en skånsk fam. som hade sommarstuga inte långt ifrån mina föräldrar under tidigt 70-tal och det var långt ifrån landsvägen. Jag har bara sett dom innekatter o har dom varit ute så har dom gått i koppel.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När vi flyttade hit så var våran tomt något av en kattlatrin, men det gick över rätt så fort. Hudarna tog helt enkelt över:yes:.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago Dansken sa:

Katten Columbus var en Perserkatt med stamtavla så tjock som Stockholms telefonkatalogen som den var förr då dom var av papper. Jag hade ihop det med en människa som födde upp sånna kräk. Då hon stack lämnade hon kvar en kattunge som hon inte kunde ha med till lägenheten... sa hon....
Hennes katter var mycket fina- några nervösa kräk. Cza Cza Gabor ska ha flyget över från Kalifornien för att hämta nåt syskon till denna. Nåväl, jag kunde inte bli av med kattfan: Ingen ville ha den som jag försökte ge han till och käringfan gick inte att nå.
Men, men, mat skulle han ha, och ett torrt ställe att sova tills det löste sig. Efter ett tag hittade vi någon sorts samförstånd: När jag åt pizza satt han på bordet på motsatt sida och plockade vad han ville ha med en klo. Han var faktist ganska rolig, och inte nervös och försiktig som dom andra kräk. Jag började släppa ut honom på våren, och det tyckte han var kul. En gång satt han uppe i en av dom stora lönnar och jamade något så ynkligt i flera timmar, så jag klättrade upp och stoppade honom innanför skjortan och hämtade honom ned och satte honom på backen- då for kattfan direkt upp i träet och satte sig igen- och jamade vidare. Då fick han sitta till han kom ned själv. Sakta ökade han sitt revir och blev någon sorts kung i kvarteret. Varje dag gick han intill grannarna förbi deras golden retriever Ricky och åt lite av hans mat- sen gick han ut igen. Han växte snart och blev ett ståtligt djur. En snål gammal Smålänning fick reda på att halvperser gick att sälja för PENGAR så han jagade bort alla andra hankatter med et sopborste så Columbus kunde "komma till"  i fred när katterna löpte.
Hans matchvikt låg runt 8,5 kilo. Nästa käring i huset tyckte han var tjock- jag citerade Carl-Jan att han var "lite klädsamt fyllig". Han gick alltid i slow motion som om han ägde vägen: Det fattades bara ett par solbrillor och George Thorogood som spelade "Bad to the bone" i bakgrunden som när terminatorn kom. Han lyckades under sin tid spöa upp en Welsh Corgi, en Staffordshire bullterrrier och en Tax PÅ HANS EGEN TOMT.
Då jag fick Balder hem som valp skulle han fram och leka med den där lurviga sak i hallen. Han fick sig en vinge så han for in i källardörren och låg där och såg ynklig ut. Då var rangordningen gjort upp. Efter ett par dagar sov dom ihop och gjorde så resten av livet. Katten Columbus var synnerligen ett imponerade djur som fick bli 16 år gammal. Han flyttade till nästa dimension midsommarafton för säkert 15 år sen. Det var en sunkig midsommar: Jag saknar honom fortfarande och ibland hör jag fortfarande hans tassar på sovrumsgolvet.
Så nog finns det raskatter ute. Han kom och gick som han ville. Han var inne varje natt, och kom när jag ropade på honom.

Det har jag inte betvilat heller, men jag bara sett en raskatt ute o det var lång ifrån landsväg.  Den katten var en Angorakatt o den var rejält kräsen med maten. Husse o matte kokade o benade fisken åt den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kunna fylla på med en liten dråplig historia om katters många liv, ett plötsligt möte med kaklet, och hur man hanterar oönskade katter. Mina lärdomar är många och jag är numera ytterst försiktig i värvet... Jag gillar katter, har haft några riktiga karaktärer nära inpå mig. En så begåvad att den lärdes upp och kunde apportera på kommando! Den kattens liv slutade på tok för tidigt och är ofta saknad...

Sen har jag en tämligen praktisk förhållning till våra gårdskatter, och därför en tyst överenskommelse med allt hästfolk på gården att dessa är fredade. Inkräktare däremot, inte så fredade och särskilt inte om dessa lever rövare med allas våra så kära Sture & Saga :wub:

/M

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Dahla sa:

Här bor inga katter... avtryckarfingret krampar bara jag ser en... fast jag har ju aldrig skjutit nån...

Jag ha skjutit många! Både egna å andras. 2st bo hos oss nu... Tröttna på att va nån sorts allmän kattskjutare som de bara va å ringa till så numer säger jag att "Visst kan jag avliva din katt men jag vill ha 200kr" Då ringer dom nån annan. ? ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago HuggyBear sa:

Jag ha skjutit många! Både egna å andras. 2st bo hos oss nu... Tröttna på att va nån sorts allmän kattskjutare som de bara va å ringa till så numer säger jag att "Visst kan jag avliva din katt men jag vill ha 200kr" Då ringer dom nån annan. ? ?

Finns få anledningar att avliva katter gratis för folk 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-12-05 at 05:40 lsjonsson sa:

En fundering/fråga i detta ämne. Hur ofta är det någon som har en raskatt som låter dom vara lösa ute? 

Jag har sett en hel del.

Vi har haft såväl skogkatt som en svarta burma Ivan (morsan kallade honom satan), de gick ute och bodde till stor del i ladugården där de höll efter gnagare. Blev lite dyrt med tanke på att vi bor vid en väg och många katter inte har kolla på det där med bilar....

Har vänner som föder upp skogkatt, avelshonorna hålls inne men får gå ute när de inte längre skall ge några kullar. Denna uppfödare bor på gård och de pensionerade katterna jobbar med gnagarkontroll i ladugårdsbyggnader. 

Fjompne, det var vad en gubbe kallade sin utegående perserhane i en by utanör vänersborg. Den var mer tovig än vacker. 

En kompis i uppsala har ett par bengaler, de går också ute. 

________________

I dagsläget har vi ingen katt även om vi hade behövt någon som höll till i ladugården. Fällor kräver en del jobb, gift är inget alternativ. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Älgflugornas Herre sa:

Jag har sett en hel del.

Vi har haft såväl skogkatt som en svarta burma Ivan (morsan kallade honom satan), de gick ute och bodde till stor del i ladugården där de höll efter gnagare. Blev lite dyrt med tanke på att vi bor vid en väg och många katter inte har kolla på det där med bilar....

Har vänner som föder upp skogkatt, avelshonorna hålls inne men får gå ute när de inte längre skall ge några kullar. Denna uppfödare bor på gård och de pensionerade katterna jobbar med gnagarkontroll i ladugårdsbyggnader. 

Fjompne, det var vad en gubbe kallade sin utegående perserhane i en by utanör vänersborg. Den var mer tovig än vacker. 

En kompis i uppsala har ett par bengaler, de går också ute. 

________________

I dagsläget har vi ingen katt även om vi hade behövt någon som höll till i ladugården. Fällor kräver en del jobb, gift är inget alternativ. 

Ja, det är inget jag tvilar om. 

Jag kan ta ett annat ex. då. Grannkärringen tvärs över gatan har en raskatt. Ras vet jag inte, men den har aldrig varit utanför dörren mer än när den lyckades smita ut o det blev panik i huset. Sökandet pågick i kvateret innan dom fick tag på den. Sedan har den enbart varit ute i trädgården med koppel på o matte har varit med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nå vi se.

En katt er ett verktyg om ni fattar det, en katt hjälper till på gården, mer en en hund gör när det kommer till råttor/möss.

kanske inte i Sverige när det kommer till gender, men vad det jag?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Mikedafe sa:

Nå vi se.

En katt er ett verktyg om ni fattar det, en katt hjälper till på gården, mer en en hund gör när det kommer till råttor/möss.

kanske inte i Sverige när det kommer till gender, men vad det jag?

Ja en eller två per gård kanske. Men alla de andra som springer omkring på gårdar och tomter är faktiskt bara i vägen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...