Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

DynaAndreas

Ett allround kikarsikte?

Recommended Posts

DynaAndreas

Hallå!

Jag behöver tips på ett allround kikarsikte inom Swarovski Z8i dvs något jag kan använda både till drev och vak vilket jag kommer att använda det mest till. Dock så kommer det ju vara gris i mörker. Jag kan ju visserligen ha belysning på åteln men är ändå kluven.  Är 2-16x50 för stort till drevet eller måste jag ner till minst 1,7-13,3x42? Tänker mer så att det inte blir en pälsboll i kikaren vid en drevjakt?

Hjälp! 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
M-Ola

Jag har 1,7-13,3x42 siktet och det fungerar på åtel men det gäller att du har vettig belysning. Jag har köpt det som drevjakts-sikte men var tvungen att testa på åtel. Sköt min första drevjaktsgris med siktet den 24/11 och första åtelgrisen den 26. Kommer dock ha mitt 3-12x56:a i fortsättningen på åteln.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
DynaAndreas

Så 1,7-13,3x42 vore smartast då för blandad jakt? 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
M-Ola

Det beror på hur dina drevjakter ser ut. Jagar du mycket med snortrånga pass så kanske ett 1-8x24 samt ett 2-16x50 passar bättre. Ska du bara ha ett sikte så får du välja. Antingen ett som passar bäst på drev och fungerar på åtel eller ett som fungerar bra på åtel och okej på drev. Ditt val.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Joacim
2 hours ago DynaAndreas sa:

Jag kan ju visserligen ha belysning på åteln men är ändå kluven.  Är 2-16x50 för stort till drevet eller måste jag ner till minst 1,7-13,3x42? Tänker mer så att det inte blir en pälsboll i kikaren vid en drevjakt?

Det där är högst individuellt. På drevjaktpass så har jag sällan mina sikten under 3-4x förstoring, men det är jag det. Skulle jag gå med hund igen så absolut ett 1-4/6/8 någonstans men inte om jag bara ska stå på pass. Personligen hade jag absolut gått på 2-16 som allround. 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
DynaAndreas
6 hours ago Joacim sa:

Det där är högst individuellt. På drevjaktpass så har jag sällan mina sikten under 3-4x förstoring, men det är jag det. Skulle jag gå med hund igen så absolut ett 1-4/6/8 någonstans men inte om jag bara ska stå på pass. Personligen hade jag absolut gått på 2-16 som allround. 

Japp, funderar på 2-16x50 nu och isåfall komplettera med ett 1-8x24 när man känner att man har ytterligare 30 pannor att kasta iväg under radarn :D

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
erpet
4 hours ago DynaAndreas sa:

Japp, funderar på 2-16x50 nu och isåfall komplettera med ett 1-8x24 när man känner att man har ytterligare 30 pannor att kasta iväg under radarn

Tror du är inne på rätt spår. Enligt min ringa mening finns inte "allround". Mitt skytte mot rörliga mål blir (ännu) sämre med en termos med glas ovanpå bössan.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
DynaAndreas
45 minutes ago erpet sa:

Tror du är inne på rätt spår. Enligt min ringa mening finns inte "allround". Mitt skytte mot rörliga mål blir (ännu) sämre med en termos med glas ovanpå bössan.

Termos!! :D :D :D  bra start på dagen.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.