Hoppa till innehåll

Schultz&Larsen eller T3x


Varmint

Recommended Posts

Hallå, jag går i tankar på en ny bössa i 9.3x62. Jag har idag 2st t3x som jag är riktigt nöjd med, men har sneglat på Schultz $ Larsen Classic DL. Hur står dom sig mot T3x, tänker på generellt. Slutstyckesgång, precision, trycke, kvalité och finish. Malmö säljer ju dom och det går ganska snabbt att få hem det jag vill ha. Vad säger ni?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker generellt sett att Schultzen är en trevligare bössa med mer "själ" i.

Slutstycksgång och finish brukar vara på topp.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

51 minutes ago Varmint sa:

Hallå, jag går i tankar på en ny bössa i 9.3x62. Jag har idag 2st t3x som jag är riktigt nöjd med, men har sneglat på Schultz $ Larsen Classic DL. Hur står dom sig mot T3x, tänker på generellt. Slutstyckesgång, precision, trycke, kvalité och finish. Malmö säljer ju dom och det går ganska snabbt att få hem det jag vill ha. Vad säger ni?

Har haft både S&L Classic DL samt T3x och jag tycker personligen såhär; 

Slutstyckesgång - där vinner S&L med hästlängder enligt mig. Riktigt len och fin slutstyckesgång.

precision - faktum är att det är svårt, för att inte säg omöjligt att slå T3 överlag på fingrarna vad gäller precision direkt ur kartong. Jag är INGEN bra bänkskytt men sköt såhär med Schultzen 20160805_164139.thumb.jpg.c230eea3ea03b60007944139edf4ff38.jpgen vassare skytt hade garanterat typ halverat det där. 

kvalité - får nog anses fullgod hos båda fabrikaten. 

finish - även det skulle jag vilja säg vinns utav Schultzarna. Det jag kan anmärka en smula på är den halvdana och i mitt tyckte - kassa "oljeboningen" eller rättare sagt "oljedoppningen". Själv slipade jag bort den gamla oljan på min och gjorde en ny oljeboning från grunden. 

Före20160805_163253.thumb.jpg.baa974fa7dd4154ea50639e5401cb581.jpg

Efter20170122_115805.thumb.jpg.89f248ac3c8760eb2534ea949ee5e2ff.jpg

Mvh Joacim 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med om oljeboningen. Både Schultz och även SAKO har inte ens halvfärdig oljeboning på sina bössor.

Men det hade blivit jättedyrt med en "riktig" oljeboning, dessutom är det både lätt och kul att göra det själv.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Joacim sa:

Har haft både S&L Classic DL samt T3x och jag tycker personligen såhär; 

Slutstyckesgång - där vinner S&L med hästlängder enligt mig. Riktigt len och fin slutstyckesgång.

precision - faktum är att det är svårt, för att inte säg omöjligt att slå T3 överlag på fingrarna vad gäller precision direkt ur kartong. Jag är INGEN bra bänkskytt men sköt såhär med Schultzen 20160805_164139.thumb.jpg.c230eea3ea03b60007944139edf4ff38.jpgen vassare skytt hade garanterat typ halverat det där. 

kvalité - får nog anses fullgod hos båda fabrikaten. 

finish - även det skulle jag vilja säg vinns utav Schultzarna. Det jag kan anmärka en smula på är den halvdana och i mitt tyckte - kassa "oljeboningen" eller rättare sagt "oljedoppningen". Själv slipade jag bort den gamla oljan på min och gjorde en ny oljeboning från grunden. 

Före20160805_163253.thumb.jpg.baa974fa7dd4154ea50639e5401cb581.jpg

Efter20170122_115805.thumb.jpg.89f248ac3c8760eb2534ea949ee5e2ff.jpg

Mvh Joacim 

Trevligt! Dom verkar ha fått bra recensioner av det lilla jag har läst. Härligt med input från dig som har erfarenhet av Schultz ?

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersom du redan har 2 tikkor då hade jag nog valt tikka för att ha allt så likt som möjligt för enkelhetens skull. 

Jag kör blaser av samma anledning. ( men byter då bara pipan såklart ) allt för att de ska va så likt som möjligt var gång.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago marcus.söderlund sa:

Eftersom du redan har 2 tikkor då hade jag nog valt tikka för att ha allt så likt som möjligt för enkelhetens skull. 

Jag kör blaser av samma anledning. ( men byter då bara pipan såklart ) allt för att de ska va så likt som möjligt var gång.

Schultzen är pipbytare med.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Joacim sa:

Schultzen är pipbytare med.

Jo det vet jag. Tänkte mer att han redan hade tikka sen tidigare därav valet. För jag förutsatte att han tänkte behålla dom då inget annat skrevs.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago marcus.söderlund sa:

Jo det vet jag. Tänkte mer att han redan hade tikka sen tidigare därav valet. För jag förutsatte att han tänkte behålla dom då inget annat skrevs.

Jo mina Tikkor ska behållas, ska känna på en Schultz kommande vecka ? och eventuellt skjuta några skott. Mysigt med en pipbytare som dom flesta verkar prata bra om.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag får väl också slå ett slag för S&L. Köpte innan Joacim men till skillnad från honom har jag min kvar. 22-250, 6XC och 8x57JS har jag och alla skjuter bra. Håller inskjutningen så hittills har jag aldrig behövt justera mellan pipbytena även om det oftast blir ett kontrollskott/sättskott.

Och så är den så fin i den gröna GRS:en 

IMG_3686.thumb.jpeg.1846c09916220bc739362fb998f50992.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

nu är det iofs den gamla t3an men sist jag va inne om jaktia jönköping så hade dom nya 9,3x62or liggande på pall för 8000kr gängad pipa och adj kolv om jag inte mins fel 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...