Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

Sparven

Optimala skoterpulkan?

Recommended Posts

Sparven

Ligger i soffan och lyssnar på regnet och funderar på en bra lösning på att få med sig ohämmat mycket skit på en skoterutflykt. Scenariot är att skotra några mil och slå upp ett basecamp med lavvu och kamin, och ha det som utgångspunkt för jakt och/eller fiske några dagar (gärna en hel vinter men då säger väl både jobb och familj ifrån), så det är ju en hel del skit som ska släpas med.

En klassisk flakkälke funkar ju, men är ofta ganska klumpig och beroende på modell tungdragen. 

Tankarna går istället till en typ canadapulka eller Alaska sled. Orsa Fiskecenter har några intressanta modeller, och Markussons har rejäla slädar. Jag tänker att dom glider lättare genom/på snön än en flakkälke, borde också vara ungefär lika lätthanterliga mellan träden och längs leden.

Det som också lockar med en sån plastpulka är att den går att slänga upp på takräcket när skotersläpet är fullt av skotrar, eller pussla in mellan skotrarna, det är lite krångligare med en fet flakkälke.

Nån som provat och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Silver

Nackdelen med de typerna får sägas vara att de är låga, allt måste packas noga för att klara fukt/snö.

Har mest kört älg på de två du nämner men framförallt Alaska sled är poppis vintertid då den duger till det mesta.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Sparven

Jag såg att nån variant av Orsa fiskecenters pulkor kan kompletteras med kapell, det är nog klokt att ha.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Silver

Alternativt köp en vettig, lagom stor presenning och slå in dina saker i, lägger man presenningen i botten, ställer sakerna på, viker om framifrån så att det täcker ordentligt brukar det inte vara något problem.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Franchi

Köp en Gofort kälke, den tål att lastas på samt att den håller för allt. Du kommer inte att bli besviken.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Sparven
21 minutes ago Franchi sa:

Köp en Gofort kälke, den tål att lastas på samt att den håller för allt. Du kommer inte att bli besviken.

Jo dom ser ju riktigt fina ut! En sån borde jag ha egentligen, men tror inte det ryms i årets budget. Kanske ska spara ihop till en sån inför nästa vinter. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Silver

Go-fort är fina, men se till att få en fin utan kosmetiska skador när du handlar.

Men problemet med att rymma den i alla lägen på släp osv har du kvar.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
karelsk blandning

Har byggt en liknande pulka som kommer användas efter skotern, har tänkt testa och lasta den under skotern om det fungerar så mattan står i pulkan. 

Jag har haft den bakom hjulingen sen jag fick den klar och den har fungerat utmärkt att lasta mycket i och samtidigt kör jag upp hjulingen med ena sidans hjul i pulkan och dom andra utanför. Testade köra ihop vindfällen med den och det fungerade ganska bra bara man fick fast dom i pulkan som dom inte gled ur.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Sparven
20 minutes ago karelsk blandning sa:

Har byggt en liknande pulka som kommer användas efter skotern, har tänkt testa och lasta den under skotern om det fungerar så mattan står i pulkan. 

Jag har haft den bakom hjulingen sen jag fick den klar och den har fungerat utmärkt att lasta mycket i och samtidigt kör jag upp hjulingen med ena sidans hjul i pulkan och dom andra utanför. Testade köra ihop vindfällen med den och det fungerade ganska bra bara man fick fast dom i pulkan som dom inte gled ur.

Låter väldigt intressant! Har du några bilder på den?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
karelsk blandning
10 hours ago Sparven sa:

Låter väldigt intressant! Har du några bilder på den?

Kan fixa då det är ljust när jag är hemma någon dag, ser ungefär ut som en Alaska sled.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
karelsk blandning

En bild från när jag håller på bygga den ännu, nu har den ett provisoriskt drag och kanten baktill är kapad rak med kanterna det som sticker upp på bilden. Uppviket på kanterna är runt 25cm om jag minns rätt.

Draget är typ en triangel i samma material som jag borrat ett hål i nu, men det ska dit nånting bättre så den sitter fast på dragkroken så det går att backa ordentligt. 

20181213_145515.jpg

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Silver

Var köpte du plasten?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Sparven

Det där är nog precis vad jag är ute efter :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
simnil

Ska man köpa ett sådant plastsjok till marknadspriset en vanlig Svensson betalar så sparar man knappast några pengar jämfört med att köpa pulkan färdig, eller?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dahla

Hur bred får en sån där pulka vara?

Häromkring har vi sällan den mängden snö som är önskvärd för skoteråka så vi kan anpassa det som ska dras utifrån en fyrhjuling eller bredare fordon... gissar att det kan bli väl brett efter en skoter.

Här går det därför att använda en gammal motorhuv från 60-talsbilar med lite förlängning av dessa 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Sparven
36 minutes ago Dahla sa:

Försvarets gamla fjällpulka, är den för liten? Dom tidiga byggdes i trä, senare i plast. Borde gå att förstärka med glasfiber utan större problem.

https://mobil.blocket.se/annons/kronoberg/forsvarets_slade_pulka_till_drag/81131555

Jag har funderat på en sån, men dom är lite väl smala. Jag skulle gärna få plats med en köttback på tvären (ryms den på tvären ryms lavvu och kamin också på ett bra sätt). Sen vet jag inte hur spröd glasfibern är, vill inte knäcka skiten mot nån isklump när man dundrar fram genom terrängen. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
karelsk blandning
1 hour ago simnil sa:

Ska man köpa ett sådant plastsjok till marknadspriset en vanlig Svensson betalar så sparar man knappast några pengar jämfört med att köpa pulkan färdig, eller?

Blir stor pris skillnad köpa plast och göra själv mot att köpa en färdig, för det är inte spec många timmars arbete.

Tror min pulka gick på runt 1500 färdig. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
karelsk blandning

Just nu är det en ved pulka.

270 lång 95 bred och kanterna är 28 höga.

20181214_121334.jpg

20181214_121359.jpg

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Sparven

Var hittade du plastskivorna? Jag har sökt runt på nätet men bara hittat 1000x2000 mm. Visst går det bygga av flera såna, men känns onödigt att skarva ihop flera små skivor, bättre att köpa en tillräckligt lång tänker jag. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
karelsk blandning
På 2018-12-14 at 12:22 Sparven sa:

Var hittade du plastskivorna? Jag har sökt runt på nätet men bara hittat 1000x2000 mm. Visst går det bygga av flera såna, men känns onödigt att skarva ihop flera små skivor, bättre att köpa en tillräckligt lång tänker jag. 

Har du fått tag i någon plast? 

En sak som kan vara bra att göra är att sänka draget lite mer i pulkan om dragkroken sitter lågt på maskinen.   Sen kan man kanske vika upp den lite mer baktill så den blir lättare backa med i snön om man måste.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Sparven

Hoppas jag hinner ringa några firmor här i stan nu i veckan. Det finns en glas- och plastfirma nån km från mig, dom borde ha såna skivor :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
simnil
På 2018-12-14 at 11:31 karelsk blandning sa:

Blir stor pris skillnad köpa plast och göra själv mot att köpa en färdig, för det är inte spec många timmars arbete.

Tror min pulka gick på runt 1500 färdig. 

Då är det gränsfall att jag anklagar dig för att ha stulit plasten 😃

4mm HDPE eller UHMWPE kostar flera tusen för ett helt sjok. 

Fast det är klart, tunnare material och/eller sämre material och priset går ner.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
karelsk blandning
7 hours ago simnil sa:

Då är det gränsfall att jag anklagar dig för att ha stulit plasten 😃

4mm HDPE eller UHMWPE kostar flera tusen för ett helt sjok. 

Fast det är klart, tunnare material och/eller sämre material och priset går ner.

Ingen aning vad materialet heter men det är 9mm tjock om jag minns rätt och alla saker är köpt till pulkan förutom klammrena till draget som fanns hemma sen tidigare rivnings arbeten. 

Det som är kvar köpa är ett drag så den går att sätta på drag kulan på hjulingen och göra ett till skotern, ett sånt från Biltema och alla kostnader för pulkan borde bli lite drygt 1500kr.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
karelsk blandning

Blev det någon pulka? 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.