Hoppa till innehåll

Vildsvinsbyxor - köpråd, tack!


defransson

Recommended Posts

Då vi nu blivit med mer mark i jaktlaget och antagligen kommer att jaga vildsvin lite mer, och framförallt med mer närkontakt för undertecknad så tycker jag (eller framförallt familjen egentligen) att det är på tiden att jag investerar i ett par skyddsbyxor.
Tacksam för råd om vilka ni har och hur nöjda ni är med dem. Verkar ju finnas en del i spannet mellan ca 2500 och 3000 men vad skiljer dem åt och vilka för/nackdelar finns med de olika?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pfanners byxor är sitter bra och ska ha bra skydd men varma när det är sommar/tidig höst/hårt fysiskt eftersom de saknar ventilationsdragkedjor. Streschtyget i överdelen ventilerar dock en del. Inte helt vattentäta. Skulle jag köpa idag så skulle jag satsa på byxor med ventilationsdragkedjor.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har än inte behövt mina mot svin, tacksamt nog, men har ett par protect från Chevalier. Det som jag har testat med dem är a) värme. De är suveräna i kallt väder, vilket jag gissar alla är. Hade de på harjakt häromdagen för värmens skull, skitbra om än källa till enorm underhållning hos vissa andra i gänget ? Däremot har jag inte upplevt de olidligt varma, även på långa sök

 

... och b ) slitstarkheten av yttertyget. Jag slitit genom precis hur jävliga tätningar, taggar och grejer som helst, klättrat ett otal taggtrådsstaket, osv osvosv och inte en skråma har dem. Så yttertyget är riktigt bra. Kan som sagt inte uttala mig om snitt/skärskydd från betar. Passformen snäppet kort i benen för mig, men det där ligger snarare hos individen än byxan. Bra bälgfickor fram istället för slimmade och djupa är de också vilket är bra. Dragkedja på samtliga större fickor som är ett måste i min värld på alla hundförarebyxor.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

ber om överseende med kvasi-trådkapning;

sågskyddsbyxor; funkar det som vildsvinsbyxor? (kanske inte, då sågskyddet väl inte är mot "stick" utan väl oftast fungerar på så vis att det är som "trådar" som stoppar kedjan...?)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Därutöver har åtminstone mina sågskyddsbyxor bara skydd på framsidan. Känns som om en släng med huvudet ofta kommer göra att beten går in bakom benet och sedan dras framåt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sågbrallor är en klen beväpning mot stickskador, det är två helt skilda principer. Blev varse det även bildligt i fjol när jag slant och satte vändkroken i benet genom huggarbyxan. Hade det varit en bete hade konsekvensen blivit den samma.

Jag har swedteams byxor, har hittills inte behövt långrör under två vintrar. Lite stela initialt innan man knäcker blodinpregneringen.?

Finns säkert bättre, men jag gillar mina.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har Pfanner tracking, tunga och lite stela och kalla om röven.  Har hängt hemma på kroken två gånger, men klarat mig båda gångerna. Frun blev sprättad på baksidan av låret och där hade inga vildsvinsbyxor hjälpt, tog evigheter att läka. och ett jäkla tvättande. 

S

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...