Hoppa till innehåll

416 Rem. eller 458 Win. ?


Sako_Finnbear

Recommended Posts

Går i funderingar kring en grövre bössa som komplement till min 375 H&H. Började funderingarna

i ett brett spektra kring kalibrar och bössor, men har nu smalnat av det till att handla om en

Winchester 70 Safari express i antingen 416 Rem. eller 458 Win. Frågan är vilket som blir vettigast

kaliberval? Tankarna kretsar givetvis kring Afrika och även buffeljakt i Australien.

 

 

Wincheester.jpg

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago sidelock sa:

Eftersom detta är ett rent cool-köp för uppgifter som din 375hh lätt löser så bör du ta den patron du tycker är häftigast.

Lite så är det kanske...

Inte direkt att det är coolt kanske, men en dröm om en grov bössa som jag haft länge.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago robban.jagaren sa:

Av de två kalibrarna så anser jag att 416 rem maggen är vettigast. 

Den har ju absolut bättre penetrations potential är 458 Win, vilket kan vara en fördel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

53 minutes ago TekDr sa:

Skriver som på Robban... 458wm som du sen lottar

Som sagt har jag tänkt mycket i dom banorna.

Lustigt att Safari expressen inte finns i den kalibern när både låda och mag tillåter det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Sako_Finnbear sa:

Som sagt har jag tänkt mycket i dom banorna.

Lustigt att Safari expressen inte finns i den kalibern när både låda och mag tillåter det?

Troligast för att 458wm är den klassiska kalibern i safari expressen ?

Båda kalibrarna du listar lär duga till buffel (416RM brukar beskyllas för höga gastryck så hylsorna nyper i patronläget och 458wm för penetrationsproblem (på elefantskallar) i de ursprungliga laddningarna där krutet klumpade sig). Inget av det ser jag som ett problem om man laddar själv eller är Morgan i sitt val av fabriksammo.

Skulle jag själv välja mellan de två skulle jag ta 458wm då det är mer markant skillnad över 375h&h i kuldiameter och kulvikter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

47 minutes ago Dansken sa:

En av varje ?

Det vore ju helt klart det roligaste alternativet. Tyvärr tillåter inte plånboken det i dagsläget.?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

47 minutes ago TekDr sa:

Troligast för att 458wm är den klassiska kalibern i safari expressen ?

Båda kalibrarna du listar lär duga till buffel (416RM brukar beskyllas för höga gastryck så hylsorna nyper i patronläget och 458wm för penetrationsproblem (på elefantskallar) i de ursprungliga laddningarna där krutet klumpade sig). Inget av det ser jag som ett problem om man laddar själv eller är Morgan i sitt val av fabriksammo.

Skulle jag själv välja mellan de två skulle jag ta 458wm då det är mer markant skillnad över 375h&h i kuldiameter och kulvikter.

Tror att inget av "ursprungsproblemen" med de båda kalibrarna existera med dagens patroner?

416 Rem laddas ju inte till högre gastryck än exempelvis 375 H&H vad jag kunnat utläsa?

 

Som du säger var det det hårt packade krutet, vilket fick det att klumpa ihop sig, som ställde till det för 458 Win.

Det problemet ska ju inte uppstå med dagens laddningar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago Dahla sa:

.404 jeffery :yes:

Är ju en fin patron med lågt och bra arbetstryck, men tyvärr kamras ju Winchester 70 inte i den. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago Dahla sa:

Mauser M03 Africa finns i .404 jeffery 

Fin bössa, men jag vill ha kontrollerad matning och fast utstötare. Sedan har jag alltid velat ha en Winchester 70, "The rifleman's rifle".

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Polarens  winchester 300HH, han ärvt från en farbror som köpte den ny på 50talet i Alaska som trapper, den ger gåshud. Så otroligt snygg, med rätt patina och historia ?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Dansken sa:

Men en "riflemans rifle" är i kaliber .30-06 (och tilverkat pre 64 på riktigt- ingen fuskis)

Drömmen hade ju varit en Super grade African pre -64 i 458 Win.

https://www.google.com/url?sa=i&source=images&cd=&ved=0ahUKEwjvs9Kh96LfAhVmk4sKHVgrB5IQMwg8KAUwBQ&url=http%3A%2F%2Fwww.drake.net%2Fwinchestermodel70.458&psig=AOvVaw1b0nKJUQZsxV1g02gAZvLP&ust=1545000971431706&ictx=3&uact=3

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago MarkusR sa:

Polarens  winchester 300HH, han ärvt från en farbror som köpte den ny på 50talet i Alaska som trapper, den ger gåshud. Så otroligt snygg, med rätt patina och historia ?

 

Ja det är otroligt fina bössor! Tyvärr inte helt lätt att hitta bara.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago TekDr sa:

Instämmer, synd att det är en Brno bara. Men har för mig att han ändrat säkringen så den går på "rätt" håll - men det kan jag ha drömt också ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago Joacim sa:

Instämmer, synd att det är en Brno bara. Men har för mig att han ändrat säkringen så den går på "rätt" håll - men det kan jag ha drömt också ?

Det sitter väl en ”winchester”- säkring på den

https://r.tapatalk.com/shareLink?share_fid=5226&share_tid=232278&url=http%3A%2F%2Fforum.robsoft.nu%2Fviewtopic.php%3Ft%3D232278&share_type=t

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej det blir en Winchester om det blir något. Har alltid velat ha en sådan.

Tack ändå för tipset!?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Sako_Finnbear sa:

Nej det blir en Winchester om det blir något. Har alltid velat ha en sådan.

Tack ändå för tipset!?

Kolla in brno-dioptern så ändrar du dig. Riktigt cool lösning. :yes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...