Hoppa till innehåll

Julstök


mdef

Recommended Posts

Har rökt skånkar från smalhind och rådjur. Rådjur urbenat. Smalhind med ben, samt hjärtat från samma hind. Förra året var dessa detaljer populärare än min julskinka. Sen har jag satt en försvarlig laddning Brantevikssill. Djävla pill att flå sillfiléerna bara, men så värt slitet ^_^

Pastej har jag inte vågat mig på ännu, och mest för att jag sällan tar hand om slaktkroppar själv och därför inte får behålla röda organ. Men det lockar!

/M

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@Maichel testa vid tillfälle! Mycket mycket enkelt att göra givet en köttkvarn. Och gott! Den här sköt jag för en vecka sedan, bar ur skogen, tog ur själv och tog hem. Rätt skön känsla det där. Den ska fö styckas idag någonstans mellan julstöksmomenten ?

Rökt skånk är gott ?

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om manskulle steka ubersnabbt i panna för ytans skull och sedan uppe till typ 57gr innertemp? Knid m peppar (gärna vit, tycker jagblir godare) och lite olja innan? Serveras i tunna skivor då, och det gör inget om det inte är så varmt? Tänker jag?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag brukar göra leverpastej men det blev ingen i år. Just nu ångrar jag att jag inte tagit med lever hem från skogen. Förra årets rådjursleverpastej var himmelsk. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ikväll ligger där som sagt lite saltrullar och vildsvinssida på grillen för att rökas...

E44317B2-39D8-42D3-934B-E66285AA7F13.thumb.jpeg.2a47444e97e7cad073333a86e20324fa.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago MarkusR sa:

Det finns kanskeventuellt en yttepytteliten risk att du missat den ursprungliga andemeningen med tråden. Trots att jag är moderator är jag dock inte totalt befriad från humor ?

Stök som stök:wink:. Men okej då.

För min del så kunde hela skinkan bestå av knaper svål:yes:.

IMG_20181222_173327.thumb.jpg.92048e3ffe9b87b87fe911bfc54f9cc0.jpg

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skinkan kokad, laxpatén i ugnen, lax stjärten gravas i kylen och när patén är klar ska griljering av skinkan ske. Skall rådda ihop en gubbröra med tänkte jag, sen börjar det väl va lugnt....

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...