Hoppa till innehåll

skuld hos kronofogden och Vapenlicens


Kenz

Recommended Posts

Det är inte brottsligt att ha skulder (ens om de gått till indrivning). Du kan därmed ansöka om vapen utan konstigheter. 

Det är relativt troligt att KFM skulle driva in ett dyrare vapenpaket. Om du däremot hade enklare utrustning utan något större monetärt värde hade du troligen fått behålla det. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du nån avbetalningsplan för skulden redan så brukar det ju vara lugnt. Jag tror även det kan vara av värde att du ändå ser till att du har ett sk "gåvobrev" som intygar att du fått vapnen å inte köpt dessa själv för pengar som borde använts till att betala av skulden med... Vore jag i din sits skulle jag utan tvekan ringa till KF å fråga om detta. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ansökt om skuldsanering.

när jag kommer att ta ut vapnet så är min bror med det han som har köpt till mig och kommer att betala den. Han kanske ska köpa ett presentkort från butiken då. Men hur vet KF att jag äger ett vapen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej INTE presentkort! Han ska formulera ett gåvobrev till dig i så fall! OM det nu ens behövs öht... Alltså de skulle ju bara bli aktuellt om dom skulle komma hem till dig för en fysisk utmätning då...

Ett exempel:

En kompis till mig har stor skuld hos KF där dom drar x antal pengar varje månad. Även fast min kompis ha ett jävla flyt å lyckas dra in lite större summa pengar ibland som hamnar på kontot så rör inte KF dessa pengar!

Det är ingen fara att ringa KF å ställa detta som en allmän fråga! Dom registrerar ju inte det samtalet som att du kommer ha värdesaker på väg in i din ägo! Gör det istället tycker jag! 

I all vänlighet. 

Önskar dig Lycka Till & Ett Gott Nytt År! ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-12-30 at 10:54 Ganzo sa:

Jag har ansökt om skuldsanering.

när jag kommer att ta ut vapnet så är min bror med det han som har köpt till mig och kommer att betala den. Han kanske ska köpa ett presentkort från butiken då. Men hur vet KF att jag äger ett vapen.

De vet ju aldrig vad du äger. Men gör de en utmätning av saker kan de ju komma hem till dig och göra en förättning. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kf har ju tillgång till polisens register när det gäller licenser. Har en kompis o f. d.  fiskekompis i Huskvarna som jobbade kronofogdeassistent så jag har fått en del info därifrån.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-12-29 at 23:35 Ganzo sa:

Hej!

jag har nu tagit jägarexamen och får vapen i julklapp värde 20 tusen. Min fråga är att jag har en skuld hos kronofogden sedan länge. Kan de komma in och tar den?

fråga 2

hur ser polisen om det. Har nån fått avslag på sin ansökan pga betalningsanmärkningar?

 

 

Hej,

angående frågan om din lämplighet för vapen så har du inte lämnat tillräckliga uppgifter för att kunna svara på det, enbart att ha skulder är inte skäl att neka tillstånd men skälen för skulderna kan vara det, du vet varför du har skulder, inte vi.

Angående att ha vapen/tillstånd och undergå skuldsanering, som jag tror mig läsa mig till ovan, ja det är svårt, du har inte rätt att ha betydande värden, 20 tkr är sådant som kommer att vara för mycket för en sanering, detta medför att man måste ha tillstånden men inte äga vapnen, vilket är möjligt men väldigt konstruerat.

Angående Krf och deras agerande, ja krf kan före det att saneringen är godkänd och klar komma och utmäta vapnen, att de är gåvor/ inte ägs av dig om du är tillståndsbärare är inget de bekymrar sig över/om,

de utmäter och sedan får den som anser sig vara rättmätig ägare göra anspråk på vapnet/nen.

Hur krf får insikt i frågan om man har vapen, tja de kan göra en registerslagning för många saker, dock inte vapen, som jag känner till det, vad de kan göra är att de gör en social utredning av dig via sociala medier och 99 av 100 har då lagt upp bilder på den nya fina pangen eller en jakt och vips presto är det utrett att man har vapen.

En sista sak, att inte vara sanningsenlig och tydlig om tillgångar vid skuldsanering är skäl att bryta upp saneringen och man får regelmässigt enbart en chans till sanering. /C 

 

 

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra inlägg ovan! Å rent krasst kan man väl fundera på om det inte vore bättre att du köper/får ett billigt funktionibelt vapen å optik (jo de finns såna) ;) å så lägger din bror pengar som hjälp till din skuldsanering istället...?

Bara en tanke...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Ganzo sa:

20 tusen hjälper inte skulden alls

men hur skulle KF få veta att jag äger ett vapen 

jag har pratat med några andra och alla säger olika saker.

KF har tillgång till alla register hos myndigheterna o kan söka på allt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago Ganzo sa:

20 tusen hjälper inte skulden alls

Eh?! Nu ringer en varningsklocka... Hur tänker du då? Även om man ha 10miljoner i skuld så är ju 20000 ändå 20000 MINDRE i skuld! Hur man än vänder å vrider på det... Även 1000kr är 1000kr mindre i skuld då!

Å säg såhär... VILL KF snoka fram vad du har för tillgångar att kunna driva in så gör dom det! Då du skrev som du gjorde ovan så blir jag såklart osäker på om ett gåvobrev skulle göra nån skillnad då det handlar om en summa som skulle skulle kunna minska din skuld. Om än ytterst lite...

Jag hoppas givetvis att du får din skuldsaneringsansökan beviljad å får behålla den fina presenten från din bror men även att du lärt dig en läxa för framtiden å inte hamnar i samma skuldtrassel igen!

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...