Jump to content

Wachtel injagning

halle66

Recommended Posts

Hallå!
Har idag en Wachteltös på 11 mån. Har precis börjat på att släppa henne lös i skogen för att se hennes jaktlust. Själv sätter jag mig still på en stubbe för att inte påverka henne på något vis.
Det hon då gör nu är att ta drev som kan hålla på i 45 min å springa upp mot 1 km från mig. Det känns inte riktigt bra då man inte vill ha dessa långa drevtider på henne.
Hade inte tänkt jaga med henne något i år utan bara ta det lugnt ute i skogen. Inkallning fungerar rätt bra med visselpipa upp till 200 när hon väl har fått springa av sig en del.
Har kör en hel del spårträning med henne, men slarvat en del med apporteringen känner jag.
Någon som har något förslag på hur jag ska gå vidare, ska jag ta det lugnt med släppen eller öka på. Har ni andra tips hur man går vidare. Känner mig lite orolig att jag ska få en långdrivande vovve.

/Anders

Du verkar iaf ha fått en självständig hund. 1km bort kommer de fort, men 45 min är länge för en ung och oerfaren wachtel.

Vet vad hon drev för vilt? 

Kan du utesluta att hon inte drivit flera vilt haft olika drev under de där 45 minuterna?

Hur lång tid tog på sig för att komma tillbaka?

Drevtid är mycket medfött, men du kan fortfarande jobba med kontakt och appell. Apporteringsträning utvecklar samarbetet mellan förare och hund och det går utmärkt att börja vid 11 mån ålder.

Att lämna den där stubben, så hon får leta efter dig när hon kommer tillbaka, kan möjligen vara ett sätt att bättra på kontakten.

hs_merkel

Tycker de låter som en kanon hund! Inkallning återgång mm. Skjut inte för henne efter så långt drev så fattar de snart att de är ingen mening att förfölja så långt. Dem brukar lugna ner sig med åren.

S