Hoppa till innehåll

Dubbelstudsare.


marcus.söderlund

Recommended Posts

Ja då är det väl min tur att snart införskaffa ett dylikt vapen för den minimala älgjakten jag bedriver.

( men ska jag nu tråka ihjäl på ett älgpass så är en DS betydligt roligare o titta på än plastraketen jag har )

 

Jag funderar fram och åter på vapnet. Ska det vara bock eller svs?

Fördelen för svs = snyggare/klassisk

Fördel bock = vet inte men tycker dom kan se rätt vackra ut oxå.

Jag velar mellan nyare modeller såsom Heym 26B eller Merkel B3 mf eller äldre variant.

Min kravspec är förhållandevis enkel utöver det sistnämnda.

*Klass 1 kaliber. 7, 8 eller 9,3mm.

*hak eller vridmontage eller snabbmontage ( ej weaver )...

*kikare ska medfölja men inga direkta krav där på mått eller förstoring.

*Smäckert utförande.

*Vikt max 3,5kg ren.

*7-8mm kalibrar piplängd minimum 56cm, 9,3 minst 60. Gärna 65.

*Fint kolvträ/fint vapen.

*bra öppna riktmedel.

*sista punkten då. Priset? 0-35k möjligen avrundat uppåt men då ska det fan vara ett väl värt exemplar.

 

Importera eller köp i landet kvittar. Men importerst ska ligga lite under maxpriset då jag räknar med att få skränka om kolven lite. Den ska sitta perfekt med öppna!

Vapnet är tänkt att kunna sitta o beskåda o njuta av dess närhet. Hur väl min plastraket än skjuter så är det ingen fröjd någonstans att titta på. Plaktiskt verktyg helt enkelt.  Dubbelstudsaren däremot ska vara vacker att titta på. Därav går Fabarms DS bort då den ser lite väl egen ut.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Heym 26B kan du inte skjuta tyngre kulor än 15 grammare  i 9,3x74R. Lådan håller inte för tyngre laddningar. Men det vad jag har hittat på nätet när jag rotat runt om den modellen. Men man ska inte förakta det ändå då det är en jäkla kraft i 15grammare från en 9,3x74R. Sen är frågan om man vill ha ett enkeltryck på en dubbel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago robban.jagaren sa:

Heym 26B kan du inte skjuta tyngre kulor än 15 grammare  i 9,3x74R. Lådan håller inte för tyngre laddningar. Men det vad jag har hittat på nätet när jag rotat runt om den modellen. Men man ska inte förakta det ändå då det är en jäkla kraft i 15grammare från en 9,3x74R. Sen är frågan om man vill ha ett enkeltryck på en dubbel.

 

Tack det var mer än vad jag visste.

Nu har heymen bara 56cm pipor vilket gör att jag väljer bort den kalibern i det vapnet.  Har lite velande angående 9,3x74R. Testade sidelocks ds i den kalibern och den var överaskande snäll att skjuta med för o va så grov. Samtidigt känns det onödigt grovt för egen del o ens normala användande. 7x57R hade egentligen räckt gott. Men den dagen om den någonsin kommer när man vill åka utomlands o skjuta buffel. Ja då vill man såklart bruka sin DS och då är 9,3an den minsta man får använda ?

 

Nu är ju de ett smalt bekymmer mtp prislappen på en sådan jakt men ändå ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla bofab i Grums, jag var där i somras och klämde på dubblar. De hade en riktigt smutt Browningbocki 8x57, dock i ditt övre prisspann utan optik. En merkel 210 i 9,3x74r i bra skick för 17k vill jag minnas. En nyare merkel s-s i 8x57, minns inte pris. + någon billig italiensk nyproducerad mögbössa med Weaver. Tvivlar på att det är någon våldsam omsättning på dubblar. Evt kan jag åka och titta/ta bilder om de har något du är intresserad av. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago robban.jagaren sa:

8x57jrs gör jobbet minst lika bra och har en rekyl i jämförelse med 308win.

Absolut är det så. Potent kaliber detdär så den dödar de man skjuter på om man gör sitt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago MarkusR sa:

Kolla bofab i Grums, jag var där i somras och klämde på dubblar. De hade en riktigt smutt Browningbocki 8x57, dock i ditt övre prisspann utan optik. En merkel 210 i 9,3x74r i bra skick för 17k vill jag minnas. En nyare merkel s-s i 8x57, minns inte pris. + någon billig italiensk nyproducerad mögbössa med Weaver. Tvivlar på att det är någon våldsam omsättning på dubblar. Evt kan jag åka och titta/ta bilder om de har något du är intresserad av. 

Tack. Försökte komma in på hemsidan och kolla men antingen är det jag o deras hemsida som bara inte kommer överens eller så suger interjakts hemsida på vapendelen? kom aldrig in på några vapen på deras egna hemsida?

Angående budgeten så är den väl till för att spräckas men då ska de verkligen vara något extra??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bofab är brutalt kassa på att sköta hemsidan(som nästan alla vapenhandlare) men brukar inte vara omöjliga att skicka bilder på vapen så prova å ring dom 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago killer_mouse sa:

Bofab är brutalt kassa på att sköta hemsidan(som nästan alla vapenhandlare) men brukar inte vara omöjliga att skicka bilder på vapen så prova å ring dom 

Får skicka mail till dom och fråga vad dom har på lager helt enkelt. :)

 

funderar även kring D99 Duo. Kanske en sån hade varit något från tyskland om man får fatt på en sådan för ok summa. 

Märkligt dedär då D99an går för mindre pengar än S2an titt som tätt?

för ens egna del gör inte hagelpipan något att den finns men inge som är någon jättevärdeökning heller.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någon i området kring sundsvall o säg 10-15mil som har en ds som man kan få komma o klämma o känna på??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago MKJ sa:

30 mil, har en 26b i 8x57irs som....används.

Lite mer exakt vart 30mil bort? Söderöver är lätt då jag iaf är i sthlm en 4ggr om året?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago MKJ sa:

Gimo?

Dåså då är de ingen större omväg när man har vägarna förbi söderöver direkt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago marcus.söderlund sa:

Dåså då är de ingen större omväg när man har vägarna förbi söderöver direkt?

Det är bara höra av sig, jobbar ännu mer mot E4 så det är knappt omväg alls.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago MKJ sa:

Det är bara höra av sig, jobbar ännu mer mot E4 så det är knappt omväg alls.

Låter lysande. Ska försöka ta mig ner till norrtälje o jaga räv någon helg. Kan ju svänga förbi då ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte försöka inom snar framtid pla era in en sthlm tur för o dels hälsa på famil men även kolla i alla vapenbutiker som ev kan ha en vettig ds inne.

 

Tar gärna emot tips på butiker? allt från södertälje till sundsvall o därmellan  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ptja, här i Hufvudstaden finns väl Walter Borg (parkering är en bitch), Sundsvall har ju jakt.se. Uppsala har väl Svantes...

Utöver dessa finns det en del Jaktia men sortimentet på beg brukar vara rätt kasst...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Walter borg satsar jag nog på tuben för o nå?

Svantes får jag kolla på! Intropris har en FZ i 9,3 som jag är sugen på men dom suger på att återkoppla så?

 

Jakt.se har inge ds hemma utöver nån bock AZ så inge av intresse. Nån jaktiabutik bör väl ha nå stående i något hörn kan man ju hoppas?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Trots flertalet riktigt snygga bockar på marknaden både nya o äldre så kommer jag satsa på en svs enbart eller möjligen dsd men den risken är liten.

 

Så nu har man iaf begränsat området lite o budget upp till 50k i värsta/bästa fall till sommarn. Gärna under se dock. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter sjukt mkt velande o krängt iväg plaster r93an så fick de bli en s2a i 9,3x74r som ska få tjänstgöra vid sidan av drillingen och grytpickan?

 

Får se framöver vad som händer men nu är man rätt fattig?

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago HuggyBear sa:

Bli fint som fan de där! ?

Vi fåe väl köra en finjakt ihop med finbössorna sen till hösten?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

53 minutes ago marcus.söderlund sa:

Vi fåe väl köra en finjakt ihop med finbössorna sen till hösten?

Haha! Ja jävlar! ? Vi läre skaffa sån där tweed å med guturala röster prata gammelsvenska med varann också då ??

 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...