Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

lsjonsson

Första fältharen i Norrbotten? Någon som har mer obs?

Recommended Posts

fredde 1

Grisarna behöver animalisk föda som mask osv. Ekollon, bokollon, rötter av olika slag. ingetdera finns på vinter tillgänglig pga tjäle. Snödjupet är däremot inget hinder. Det klarar de av tex i Tyskland i bergen mitt i som har snödjup upp till 1,5 m. Men det finns ek och bok där, vilka inte förekommer norr om Gästrikland.

strävhår
1 hour ago, fredde 1 said:

Grisarna behöver animalisk föda som mask osv. Ekollon, bokollon, rötter av olika slag. ingetdera finns på vinter tillgänglig pga tjäle. Snödjupet är däremot inget hinder. Det klarar de av tex i Tyskland i bergen mitt i som har snödjup upp till 1,5 m. Men det finns ek och bok där, vilka inte förekommer norr om Gästrikland.

De har gris i Dalarna sedan många år, mig veterligen norr om Gästrikland. 

lsjonsson
18 hours ago strävhår sa:

Nog finns det mat till grisen även i norr, tjäle men ffa snödjup är dock ett hinder. De kommer klättrande efter kusten.

....och det är vi glada för. Jag känner ingen markägare som vill ha vildsvin här uppe vid kustlandet.:lol:

Invasiv art som får utrotas?;):P:lol:

fredde 1

I Alfta i Hälsingland såg en bonde konstiga spår runt en lada ute på en täkt för några år sen. En titt närmare avslöjade 2 magra grisar som hade levt på gammalt hö som låg i ladan. Dom hade försökt att gräva på åkernca 10 m runt ladan men misslyckades. Magra var dom, so det var inget nästan att äta på dom. Det finns ju ibland ställen, där det inte bir so djup tjäle, oh hittar dom dit som på 2 ställen i Dalarna kan dom eventuell överleva. Jag skulle gärna ha gris på min mark, men so varmt lär det inte bli under min livstid. Vid min jaktstuga 2 mil in i landet, var det 32 minus tom denna varma vinter. De flesta  grisar som dyker upp här är fjolingar som är på sök efter nya marker.  Blir det kallt på hösten och tjäle drar dom ner till Uppsala igen.

lsjonsson
3 hours ago Willek sa:

Tack för den länken!

• Like 1