Hoppa till innehåll

Garmin 100 å 320


Sjöfaran

Recommended Posts

https://www.pnjakt.se/art/garmin-alpha-100-t5.php

God dag forums vänner.

Har försökt å få reda på om man kan använda Garmin 100 å 320 samtidigt.

I länken ovanför går det att läsa följande:

T5 är kompatibel med Alpha 100 och Astro 320, men T5 kan inte användas med Alpha och Astro samtidigt. Vid användning tillsammans med Astro 320 uteblir vissa funktioner och handenheten måste uppdateras till senaste mjukvara.

Hur tolkar ni detta, kan det vara så att om man uppdaterar sin 320 till senaste programvara så kan det fungera...?? Om än med vissa funktioner mindre.....

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

320 kommer ta över halsbandet så alphan inte får kontakt med den.

Är nästan hundra på de. Hände sist vi jaga. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

320 och Alpha kan inte samköras, var för sig funkar de med T5 halsbandet. Men inte samtidigt som sagt, de pratar på olika frekvenser så det är omöjligt att de kan interagera med varandra.

Quote

T5 är kompatibel med Alpha 100 och Astro 320, men T5 kan inte användas med Alpha och Astro samtidigt. Vid användning tillsammans med Astro 320 uteblir vissa funktioner och handenheten måste uppdateras till senaste mjukvara.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago M-Ola sa:

Samma frekvens men Astro 320 är analog och Alpha 100 är digital i kommunikationen. 

Konstigt då det är frekvensen som de hävdar EU sa inte fick användas längre som gjorde att man inte kan samköra Astro och Alpha! :ohmy::blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

35 minutes ago Galne sa:

Konstigt då det är frekvensen som de hävdar EU sa inte fick användas längre som gjorde att man inte kan samköra Astro och Alpha! :ohmy::blink:

Jag hade ett längre samtal med en tekniker på Garmin Sverige innan jag köpte Alphan. Enligt honom så var det för att 320 gick att ändra frekvens i väldigt lätt som man var tvungen att sluta sälja den. Samma apparat till alla marknader och mjukvaruändring på frekvens. Ett frekvensband i USA, ett i Frankrike och ett i övriga EU. I Alphan har man låst frekvensbandet till ett internt serienummer så när den väl är inställd kan man inte ändra, så lätt i varje fall. Enligt honom så hotades Garmin av saftiga böter om de inte fixade detta. Tror de skyllde på frekvenserna för det var lättare men som jag förstod det så hängde det helt enkelt på att handenheterna har helt olika radiodelar. Han sa också att nästa halsband inte kommer att fungera till Astron utan att nästa blir heldigitalt och att man då också, på sikt, kommer få möjlighet att skicka ljud mm till handenheten. Så jag går och väntar på att de skall släppa nytt halsband med lite roliga funktioner. 

Detta var innan de officiellt hade gått ut och sagt att de skulle sluta med Astron. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Takko sa:

Nej, det går inte använda dom ihop. Den som är först dockad med halsbandet ”äger” det.

Fel! Är de alphan som har halsbandet. Kan 320 ta över det. Inte fören 320 tog bort hunden och halsbandet resetades så kunde alphan ta tillbaka det. Hänt två gånger nu. Första gången fatta ingen något? Andra gången så redde de ut det ganska fort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oj, hur kunde det vara möjligt? Vi har testat och det har inte gått men vi kanske gjorde ”fel” när vi kollade. Lät ju inte så kul om det skulle hända?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är ni säkra på att det är ett T5 halsband? DC 50, som ser likadant ut som T5, fungerade till Alphan men var ett modifierat DC40 och brukade kunna tas över av Astro handenheter. Jag har aldrig råkat ut för att en Astro tagit över ett T5 när man väl kopplat det till en Alpha. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Länkar du med 320 så tar den över direkt! Råkade ta över ett T5 halsband när jag skulle länka ett dc 40. Halsbanden var ca 2 m ifrån varann, och jag höll enheten mot dc40  bandet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Uppdaterade min Alpha 100 och T5 halsbandet i dag. Kollade igenom uppdateringshistoriken hos Garmin gällande T5 halsbandet. Såg att gamla system i halsbandet, före 2.3, hade problem med parkoppling till Alpha 100. Ringde och kollade med Garmin och fick bekräftat att ovanstående problem bara skall finnas med halsband som har gamla system installerade. Fick också bekräftat att de flesta användarna aldrig uppdaterar sina enheter utan bara låter dem vara som de var vid köpet. Så uppdaterar man till minst 3.0, (3.9 senaste), så skall inte 320 ta över halsbanden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago M-Ola sa:

Uppdaterade min Alpha 100 och T5 halsbandet i dag. Kollade igenom uppdateringshistoriken hos Garmin gällande T5 halsbandet. Såg att gamla system i halsbandet, före 2.3, hade problem med parkoppling till Alpha 100. Ringde och kollade med Garmin och fick bekräftat att ovanstående problem bara skall finnas med halsband som har gamla system installerade. Fick också bekräftat att de flesta användarna aldrig uppdaterar sina enheter utan bara låter dem vara som de var vid köpet. Så uppdaterar man till minst 3.0, (3.9 senaste), så skall inte 320 ta över halsbanden.

Har aldrig hört någon någonsin som uppdatera ett halsband.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är därför man gör det efter säsongen så kan man skicka in den till Garmin om det behövs. Jag köpte min hösten 16. Våren 17 uppdaterades mjukvaran så att skallindikatorn i halsbandet började fungera. Hösten 17 så uppdaterades den igen så att skallindikatorn började fungera bra. Våren 18 hade de fixat till kommunikationen så att jag fick betydligt bättre räckvidd på halsbandet vid ojämn terräng.

Vad de fixat till nu får vi se till hösten. Dock skall man alltid uppdatera både halsband och handenhet samtidigt eller bara handenhet då vissa nyheter i halsbandet kräver senaste mjukvaran i handenheten.

Så uppdatera nu faxe. Ingen mins en fegis.

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har just uppdaterat mitt halsband och handenhet (T5 och Alpha 100). 

Vanligtvis gör jag det också efter säsongen, men om det är något som strular kan det också bli dagen innan en jakt. Jag ska väl erkänna att den hund jag jagar mest med har så pass bra förarkontakt och även rapporterar, så jag behöver egentligen inte en pejl. 

Jag har än så länge aldrig haft några problem med en uppdatering från Garmin, och jag har haft ett 10-tal olika produkter från dem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 hours ago M-Ola sa:

 

Så uppdatera nu faxe. Ingen mins en fegis.

Jag vet. Jag köpte tom en Garmin Fenix klocka i december som jag kan se riktningen och avståndet till hunden, om jag uppdaterar:rolleyes::wink:.

Jag får prova i feb när det är dags att göra valpen skogsvan. Men tänk om den strular när lillskiten är ute på sin första tur?:wink:.

Jag feg:rolleyes::D.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Börja med att ta ner Garmin WebUpdater och börja med halsbanden. Uppdatera sen handenheten. Starta halsbanden och låt de vara på ett tag. Stäng av halsbanden och starta handenheten och sen halsbanden. Fungerar det inte då så pröva att ta bort halsbanden från handenheten och lägga till dem igen. Nemas problemas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gissar att detta kräver någon typ av windows burk....

Så då är jag rykt från start.. även om jag verkligen känner att det är dags att uppdatera.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man försöker på en Mac så går det bra men halsbandet slutar fungera och man får skicka det till USA för reperation. Det står dock numera i det finstilta när man godkänner uppdateringen att det inte fungerar på Mac. Tror man måste ha minst sista versionen av XP för att få det att fungera. När det gäller Linux mm så har jag inte koll.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...