Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

Sjöfaran

Garmin 100 å 320

Recommended Posts

Sjöfaran

https://www.pnjakt.se/art/garmin-alpha-100-t5.php

God dag forums vänner.

Har försökt å få reda på om man kan använda Garmin 100 å 320 samtidigt.

I länken ovanför går det att läsa följande:

T5 är kompatibel med Alpha 100 och Astro 320, men T5 kan inte användas med Alpha och Astro samtidigt. Vid användning tillsammans med Astro 320 uteblir vissa funktioner och handenheten måste uppdateras till senaste mjukvara.

Hur tolkar ni detta, kan det vara så att om man uppdaterar sin 320 till senaste programvara så kan det fungera...?? Om än med vissa funktioner mindre.....

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
hs_merkel

320 kommer ta över halsbandet så alphan inte får kontakt med den.

Är nästan hundra på de. Hände sist vi jaga. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Galne

320 och Alpha kan inte samköras, var för sig funkar de med T5 halsbandet. Men inte samtidigt som sagt, de pratar på olika frekvenser så det är omöjligt att de kan interagera med varandra.

T5 är kompatibel med Alpha 100 och Astro 320, men T5 kan inte användas med Alpha och Astro samtidigt. Vid användning tillsammans med Astro 320 uteblir vissa funktioner och handenheten måste uppdateras till senaste mjukvara.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Takko

Nej, det går inte använda dom ihop. Den som är först dockad med halsbandet ”äger” det.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
M-Ola

Samma frekvens men Astro 320 är analog och Alpha 100 är digital i kommunikationen. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Galne
11 minutes ago M-Ola sa:

Samma frekvens men Astro 320 är analog och Alpha 100 är digital i kommunikationen. 

Konstigt då det är frekvensen som de hävdar EU sa inte fick användas längre som gjorde att man inte kan samköra Astro och Alpha! :ohmy::blink:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Sjöfaran

Tack för alla svar. 

Synd att dom inte gjort så att man kan använda båda samtidigt

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
M-Ola
35 minutes ago Galne sa:

Konstigt då det är frekvensen som de hävdar EU sa inte fick användas längre som gjorde att man inte kan samköra Astro och Alpha! :ohmy::blink:

Jag hade ett längre samtal med en tekniker på Garmin Sverige innan jag köpte Alphan. Enligt honom så var det för att 320 gick att ändra frekvens i väldigt lätt som man var tvungen att sluta sälja den. Samma apparat till alla marknader och mjukvaruändring på frekvens. Ett frekvensband i USA, ett i Frankrike och ett i övriga EU. I Alphan har man låst frekvensbandet till ett internt serienummer så när den väl är inställd kan man inte ändra, så lätt i varje fall. Enligt honom så hotades Garmin av saftiga böter om de inte fixade detta. Tror de skyllde på frekvenserna för det var lättare men som jag förstod det så hängde det helt enkelt på att handenheterna har helt olika radiodelar. Han sa också att nästa halsband inte kommer att fungera till Astron utan att nästa blir heldigitalt och att man då också, på sikt, kommer få möjlighet att skicka ljud mm till handenheten. Så jag går och väntar på att de skall släppa nytt halsband med lite roliga funktioner. 

Detta var innan de officiellt hade gått ut och sagt att de skulle sluta med Astron. 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
hs_merkel
4 hours ago Takko sa:

Nej, det går inte använda dom ihop. Den som är först dockad med halsbandet ”äger” det.

Fel! Är de alphan som har halsbandet. Kan 320 ta över det. Inte fören 320 tog bort hunden och halsbandet resetades så kunde alphan ta tillbaka det. Hänt två gånger nu. Första gången fatta ingen något? Andra gången så redde de ut det ganska fort.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Takko

Oj, hur kunde det vara möjligt? Vi har testat och det har inte gått men vi kanske gjorde ”fel” när vi kollade. Lät ju inte så kul om det skulle hända😳

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
M-Ola

Är ni säkra på att det är ett T5 halsband? DC 50, som ser likadant ut som T5, fungerade till Alphan men var ett modifierat DC40 och brukade kunna tas över av Astro handenheter. Jag har aldrig råkat ut för att en Astro tagit över ett T5 när man väl kopplat det till en Alpha. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Urban

Länkar du med 320 så tar den över direkt! Råkade ta över ett T5 halsband när jag skulle länka ett dc 40. Halsbanden var ca 2 m ifrån varann, och jag höll enheten mot dc40  bandet.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.