Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

pjkw

Hur komma in i jaktlag, är det bara plånboken som talar?

Recommended Posts

pjkw

Jag gjorde jägarexamen 2016 och kompletterade i våras med högviltsprovet.
Jag har jagat lite, framförallt på jägarförbundets marker utanför Stockholm och visst det har varit kul men jag vill dels jaga mer och dels vill jag ha något mer kontinuerligt och där jag kan lära känna de jag jagar med, lära mig mer och hjälpa till.
Kort sagt vill jag hitta ett jaktlag att gå med i, men hur gör man?

Jag har lite kontakter, bland annat folk som äger mark men de är tyvärr helt oengagerade i jakten på deras mark utan har det utarrenderat. Och andra kontakter har inte heller lett någonstans. Så just nu letar jag runt i mer publika forum, hittajakt, jaktförmedlingen etc.
Jag letar jakt mellan stockholm och örebro kan man väl grovt säga, med möjlighet att åka nån timma norr eller söder från den tänkta sträckan så att säga. Det jag hittat är jaktlag där ett års medlemskap kostar 15 000 och uppåt i princip, är det verkligheten för alla som jagar i mälardalen eller finns det alternativ? Jag tycker att det är väldigt mycket pengar för en hobby som man dessutom i princip bara kan utöva halva året. Dessa 15 000kr+ går de oavkortat till markägaren eller är det någon annan som skor sig på jakten?
Jag är också rädd att om jag ändå biter i det sura äpplet och betalar dessa pengar att jag kommer komma till nån slags semi-slottsjakt, där man nästan åker runt med en lokal guide som pekar vad man ska skjuta på, men det kanske helt är taget ur luften? Jag vill komma med i ett jaktlag där jag framförallt "betalar" med min tid och engagemang, även om jag inte förväntar mig att det är gratis heller såklart.
Så vad gör man, är det någon som har något tips? Att flytta till Norrland är inte aktuellt, och hitta jakt längre bort känns lite lönlöst, då kommer jag ändå inte ha tid att åka mer än några gånger per säsong.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
pjkw

Utan att ha gjort någon utförligare jämförelse så måste väl jakt vara bland de dyraste hobbys som finns, man får nog leta med lykta för att hitta ett dyrare gymkort, det jag har kostar 4000 om året och är långt ifrån det billigaste man hitta. 15 000+ är ju dessutom bara för en jaktmark, sen krävs det ju utrustning, ammunition etc. Bara ammunition för att hålla sig i form är ju några tusen om året (iallafall utan handladdning).

Men men, det är egentligen inte relevant hur det jämförs med andra hobbys, enda anledningen att jag gör det är att jag förundras över om det faktiskt är dom summorna som folk betalar. Finns det verkligen så många jägare i området som är villiga/kapabla att betala dom summorna.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
strävhår
14 minutes ago pjkw sa:

Men men, det är egentligen inte relevant hur det jämförs med andra hobbys, enda anledningen att jag gör det är att jag förundras över om det faktiskt är dom summorna som folk betalar. Finns det verkligen så många jägare i området som är villiga/kapabla att betala dom summorna.

Tillgång och efterfrågan, ja.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
tecno

Det finns 08:or som är villiga att betala mer än dessa 15K/år om det finns vilt på marken. Penningstinna frysjägare finns fler än 1 på dussinet och detta gör att arrendena bara stiger och stiger. Så gör du en omvärdering om vad detta med jakten kan kosta.

mina 2 futtiga kronor om detta med vad jakt i Mälardalen kan kosta.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Ken1
8 minutes ago tecno sa:

Det finns 08:or som är villiga att betala mer än dessa 15K/år om det finns vilt på marken. Penningstinna frysjägare finns fler än 1 på dussinet och detta gör att arrendena bara stiger och stiger. Så gör du en omvärdering om vad detta med jakten kan kosta.

Och det är endast 08or som betalar dessa priser??????? 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
pjkw
13 minutes ago tecno sa:

Att det alltid finns andra med mer pengar än jag är jag helt med på.

Men att du kallar dessa för frysjägare är ju väldigt intressant, jag antar att det syftar på att de mest är intresserade av att fylla frysen? Det är ju verkligen inte jag, och jag är lite orolig att om jag faktiskt betalar dessa summor kommer hamna i ett jaktlag som anpassats efter dessa frysjägares önskemål (och plånböcker). Jag skulle hellre komma in på en jaktmark med färre djur men där jag på sikt kan hjälpa till att förbättra djurstammen och vara med och utforma jakten än en jaktmark med mer eller mindre garanterat skottillfälle.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
tecno
19 minutes ago Ken1 sa:

Nå näe så är det inte men det är jargongen här ute ;)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Ken1
1 minute ago tecno sa:

Nå näe så är det inte men det är jargongen här ute

Så är det nog. Men om man vänder på steken. Vilka är det som vill ha ut så mycket pengar som möjligt för jakt???  Jo dom som har mark. Dom söker inte "jägare" Dom ska ha pengar. Och efter mina år inom jakten så är det inte dom med pengar som är "jägare". Givetvis finns det undantag åt bägge hållen........ 

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
tecno
1 minute ago Ken1 sa:

Så är det nog. Men om man vänder på steken. Vilka är det som vill ha ut så mycket pengar som möjligt för jakt???  Jo dom som har mark. Dom söker inte "jägare" Dom ska ha pengar. Och efter mina år inom jakten så är det inte dom med pengar som är "jägare". Givetvis finns det undantag åt bägge hållen........ 

Kan bara hålla med i det du skriver Ken1. Ett jävla ekorrhjul som bara spinner på. Om man säger som så att *de* seriösa har sällan en chans att del av kakan just pga av finanserna kring jakten men det finns även undantag men att hitta dessa är inte så lätt.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
dru

Är "08" och betalar 15000/år. Vi är 20st i laget på ca 1000ha.

Som sagt, avgiften är bara en del av alla kostnader men bor man i 08 och vill ha möjlighet att jaga inom en timmas bilfärd - ja då kostar det därefter.

Jakt är ingen rättighet för alla, det är dock en möjlighet för de flesta - för vissa inte ens det! Man får helt enkelt prioritera, både kostader, tidsåtgång,...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Galne
1 hour ago Ken1 sa:

För nära till Danmark och Tyskland driver upp priserna här i södern med, men inte upp i de summorna än. Tack och lov!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
pjkw
29 minutes ago tecno sa:

Kan bara hålla med i det du skriver Ken1. Ett jävla ekorrhjul som bara spinner på. Om man säger som så att *de* seriösa har sällan en chans att del av kakan just pga av finanserna kring jakten men det finns även undantag men att hitta dessa är inte så lätt.

Ja det blir ju extra skevt när man till viss del gör markägaren en tjänst genom att minska skadorna från viltet.

Men om man då bestämmer sig för att betala 15k eller mer, hur vet man då att man hamnar med ett gäng som är intresserade av jakten och viltvård, inte bara vill skjuta så mycket som möjligt?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
schlinge

Du behöver nog inte vara orolig att detta är "slottsjakt", en sådan kostar kanske 40'+ för några enstaka jakter per år i Stockholmsområdet, då handlar det knappast om ngn guide (det är köpjakt) utan extremt viltrika marker där det skjuts 10-20 djur vid varje jakt, och det är rätt svårt att ens få möjlighet att vara med. 15k i sthlmsområdet låter i mina öron väldigt rimligt. Sannolikt går 70%+ av det till arrendet och resten till att hålla ordning på maskiner och mark.

Försök komma med i ett lag och provjaga med dem en gång först, de lär sannolikt vilja kolla dig också, och se hur det känns.

/

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Jämta

Angående diskussionen om att jämföra kostnader; mitt gymkort kostar ca 4200 kr/år och mitt småviltsarrende (3500 ha) bara 800 kr/år, så det beror ju helt på var i landet man bor om jakt är en väldigt dyr "hobby" eller inte och ju längre söderut man kommer, desto dyrare (och svårare) blir det verkar det som, men peakar då kring "storstadsområdena".

Dock gissar jag på att det som är lika oavsett var man är, är att om man sköter sig, hjälper till och ställer upp så kommer man få möjligheter till mer jakt, fler marker att jaga på osv, så mitt råd är nog att finner man en i vart fall helt okej mark med vettiga människor så ta den, gör det bästa av det.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
HuggyBear

Jakt är ingen hobby det är en livsstil! I alla fall för mig. 🙂 Här uppe är jakten jävligt billig i jämförelse med söderut. Jag betalar knappt 6000kr/år för all jakt på sammanlagt ca 18000ha inkl både småvilt å älgjakt på 5200ha av dessa. Övrig mark ha jag småviltsjakt på 2 gränsande vvo:n direkt från husknuten. 🙂 Men min hobby, dvs allt runtomkring jakten med vapen å hela baletten är dyrt som fan! 😅 Men jag ha gammal bil ingen mc motorbåt sportbil skoter eller fyrhjuling å åker inte utomlands så nåt lär jag ju få unna mig 😁

För att svara lite på ts fråga så äre bara att konstatera fakta att i de område jakt sökes så kostar det bra nog. Med lite tur kan genvägen som föreslagits vara att erbjuda sig jaga skräpfågel räv grävling å dyl ev få skyddsjaga vildsvin mindre dyrt osv å därifrån komma in sig i något jaktlag...

Lycka till! 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Ken1
45 minutes ago MKJ sa:

Ja dessa markägare, giriga typer.

Har du funderat på att bli markägare själv? 75-400tkr /ha är rimligt inom nämnt område. Ett "jaktarrende" (existerar egentligen inga arrenden på jakt) på 75-400kr/ha är lika rimligt, det ger markägaren årligen ungefär en promilles förräntning på sin investering via jakten.

Jakt och möjligheten till att få jaga bygger på kontakter och hur man är som person. Arr gästjaga och då sköta sig och vara en tillgång för laget brukar leda till medlemsskap/mer jakt så småningom. Folk som tittar på klockan och tackar för sig när det återstår 2 timmars slakt i mörker lördag kväll får sällan den möjligheten.

Önskar dig lycka till!

Men dom ska likförbannat ha 100% kött tilldelning för dom ha faktiskt offrat nästan en hel dag ifrån familjen.  Kommit försent till middagen med svärmor eller gud förbjude sett till att tiden på Ikea blev för kort. 

Med handen på hjärtat ska jag nog erkänna att om jag hade X-antal hektar mark och inget jakt intresse så hade jag också försökt få ut så mycket pengar som möjligt. Vad jag just nu blir förbannad på är att det är 08or som trissar upp priserna!!!!! Jag är 08a men bor troligen mer lantligt än dom flesta på forumet och har fan inte råd med några överpriser. 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
pjkw
58 minutes ago MKJ sa:

Ja dessa markägare, giriga typer.

Har du funderat på att bli markägare själv? 75-400tkr /ha är rimligt inom nämnt område. Ett "jaktarrende" (existerar egentligen inga arrenden på jakt) på 75-400kr/ha är lika rimligt, det ger markägaren årligen ungefär en promilles förräntning på sin investering via jakten.

Jakt och möjligheten till att få jaga bygger på kontakter och hur man är som person. Arr gästjaga och då sköta sig och vara en tillgång för laget brukar leda till medlemsskap/mer jakt så småningom. Folk som tittar på klockan och tackar för sig när det återstår 2 timmars slakt i mörker lördag kväll får sällan den möjligheten.

Önskar dig lycka till!

Skulle gärna gästjaga men hur ska man bli inbjuden? Jag gissar att den inbjudan ofta kommer av att man jagat tillsammans i ett jaktlag och sen bjuds in att jaga i ett annat jaktlag personen också jagar i.

Svårt att komma igång och knyta kontakter från noll.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
redtop

Åter till ämnet. 
Det är kanske inte ett jaktlag som är det bästa alternativet att börja med. Runt Stockholm finns faktiskt ganska mycket köpjakter som inte kostar skjortan om man letar lite,. Jägareförbundet har jakter på Bogesund, Gålö och Forsmark och det finns köpjakter på flera kommunmarker för högst rimliga pengar. För 15000 kr får du ihop 10-15 såna köpjakter och det är väl inte så tokigt?

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
HuggyBear
25 minutes ago Ken1 sa:

Jag är 08a men bor troligen mer lantligt än dom flesta på forumet och har fan inte råd med några överpriser. 

🤣🤣🤣Du är ju en riktigt rolig kis! Vi borde basta, dricka öl å vifta med knytnävarna i luften åt livets alla orättvisor tillsammans nån dag... 😅😉

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Ken1
Just now HuggyBear sa:

🤣🤣🤣Du är ju en riktigt rolig kis! Vi borde basta, dricka öl å vifta med knytnävarna i luften åt livets alla orättvisor tillsammans nån dag... 😅😉

Taget 👍👍👍👍👍💋💋

• Haha 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Jämta
35 minutes ago pjkw sa:

Svårt att komma igång och knyta kontakter från noll.

Ett bra sätt att knyta kontakter är just såna här ställen och här inne skulle jag nog säga att det är väldigt vanligt att kontakter skapas och leder till olika samarbeten.

Själv har jag knutit flera mer eller mindre fasta kontakter inom olika områden, jag har fått flertalet inbjudningar till jakt och nån gång så kommer jag nog att ge mig ut på jaktturné i landet. Vill och kan heller inte ha någon egen avelshane här hemma i nuläget och via forumet så har jag funnit en bra delägare till min importerade och blivande avelshane, som dessutom erbjöd sig att ta min ungtik över den här jaktsäsongen så att hon skulle få en bra första höst med viltkontakter eftersom ffa rådjursstammarna häromkring krympte avsevärt efter förra vintern, då vi hade 2 meter snö och långa perioder med under -30°c.

Forumet är en guldgruva av kunskap och hjälpsamhet enligt mig.

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.