Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

pjkw

Hur komma in i jaktlag, är det bara plånboken som talar?

Recommended Posts

HuggyBear
2 hours ago Outdoorsman sa:

det finns värden som det är svårt, kanske olämpligt eller till och med omöjligt att sätta värdena på. Men en standardmetod är att exempelvis fråga: Hur mycket skulle du vara beredd att betala för exakt den jakt du har idag? Detta gör vi till ett antal respondenter per län och beräknar medelvärden. Boende i Stockholms län sticker ut kraftigt...

Ok... Men då förstår jag hur du menade i alla fall... ☝️🙂

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Outdoorsman
49 minutes ago Urban sa:

Är det inte så att toppriserna på arrenden är ganska mycket högre i Skåne...?

Sen är det ju som huggybear skrev ofta en fråga om prioriteringar...Stockholmaren har som sagt en hög betalningsvilja för jakt. Jag själv har en låg betalningsvilja för att jaktarrende, men har bla valt bostadsort utifrån jaktmöjligheter. ....

Hur värderar ni sådana parametrar i undersökningen?

När jag tidigare tittat på arrendepriser så har toppnoteringarna legat i Skåne, men det är svårt att samla in tillräckligt material för att få en korrekt bild av något som har en så extremt skev fördelning (det är få objekt som verkligen, verkligen sticker ut). Och enstaka objekt i Sörmland (där många som bor i Stockholm jagar) har inte legat långt efter. Och det skjuts mer vilt/ha i Södermanland. Dock- min senaste undersökning håller jag fortfarande på att analysera.

Vad jag beskrev ovan är ett sätt att skatta ett bruttojaktvärde för jakten, antingen per jägare eller totalt. Vi landar då på c:a 4,5 miljarder per år. Och hela grundtanken utgår just från att vi alla har olika prioriteringar och ekonomiska "muskler". Det spelar förstås i det sammanhanget inte heller någon roll om man betalar X kronor för en väldigt liten jaktmark där det är dyrt eller för en stor jaktmark där det är billigt.

Det finns dock som sagt många fler saker att studera än bara bruttovärde och betalningsvilja...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.