Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
pjkw

Hur komma in i jaktlag, är det bara plånboken som talar?

Recommended Posts

pjkw
10 minutes ago redtop sa:

Åter till ämnet. 
Det är kanske inte ett jaktlag som är det bästa alternativet att börja med. Runt Stockholm finns faktiskt ganska mycket köpjakter som inte kostar skjortan om man letar lite,. Jägareförbundet har jakter på Bogesund, Gålö och Forsmark och det finns köpjakter på flera kommunmarker för högst rimliga pengar. För 15000 kr får du ihop 10-15 såna köpjakter och det är väl inte så tokigt?

Har varit på både Gålö och Bogesund, jag uppskattar möjligheten men jag vill vara mer engagerad än så. Jag vill lära känna dom jag jagar med, ha större chans att lära mig, hjälpa till att sköta marken etc. 

• Like 1

HuggyBear
46 minutes ago Ken1 sa:

Taget 👍👍👍👍👍💋💋

💙Å allsång ska vi ha! 😆

NU!!! Ska jag sluta... 😅😉

• Haha 1

nuke

Du behöver träffa fler jägare, jakterna via Jägarförbundet är ett sätt, hjälpa till ideellt på närmaste skjutbana är ett annat, funktionär på jaktprov i olika former ett tredje.

Hänga på forum? Kanske på riktigt, riktigt lång sikt.

/Markus

• Like 1

pjkw
59 minutes ago nuke sa:

Du behöver träffa fler jägare, jakterna via Jägarförbundet är ett sätt, hjälpa till ideellt på närmaste skjutbana är ett annat, funktionär på jaktprov i olika former ett tredje.

Hänga på forum? Kanske på riktigt, riktigt lång sikt.

/Markus

Hänga på skjutbanan har jag tänkt på, inte minst längre in i landet där jag har sommarstuga och släkt.

Får se till att börja tidigt med övningsskyttet 🙂

• Like 1

HuggyBear

Bra inlägg @mdef! Det är ju lite som att söka jobb också... Jag känner några som bara gnäller, är bittra å upprepar som ett sorts maniskt mantra "De finns inga jobb! De finns inga jobb" för dom ha gett sig fan på att dom bara klara av att jobba med ett enda yrke inom en begränsad radie! Sen ser man andra som kommer inflyttande från helt annat håll utan att känna en käft å man kan ge sig fan på att nån av dom lyckas få ett av jobben som gnälljönsarna säger inte finns också. Å hur kom de sig? Jo just av samma anledning som mdef skrev ovan. Flera av de nyinflyttade blev säkert också bitna i arslet flera ggr innan men deras driv gav resultat... 🙂 Hade ni sagt till mig för 10år sen att jag skulle jobba som personlig assistent så hade jag väl fnyst bra nog åt er. Nu ha jag sen snart 7år världens bästa jobb. Hur kommer det sig...? Jo jag vågade prova nåt nytt å greppa en möjlighet till yrke som jag bokstavligt talat banaskalshalkade in på. Jag tror de är lika med jakt... Träffa rätt folk så dyker säkert bra jaktmöjligheter in också. 😀

Nu säger jag absolut inte att min nya nakenbroder i bastuklubben Brunögat är en gnälljöns! ☝️ Han är som som jag skrev längre upp en riktigt rolig kis å borde använda sig av det i sin jakt på jakten! Då jävlar bli're åka av bland knätofsar å allmogemullar! 🍀💙🤗 

schlinge

Personligen brukar jag jämföra jakten med andra kostnader i livet, många köper tex en ny bil var tredje år, en kostnad på kanske 40-50' per år i värdeminskning. Har själv en otroligt billig och bra jakt hemma (Några hundralappar) men spenderar mycket på jakt resor till Norrland, jaktvänner, vapen och för att inte tala om alla ammo :)

Jag har vänner som spenderar det dubbla och de som spenderar ingenting, det har egentligen inte så mycket med hur bra jakt man har, man får försöka göra det man vill med de förutsättningarna man har.

Mitt råd till dig är att testa och ta den kostnaden som krävs och känns ok, funkar inte det så gör på ett annat sätt.som mdef skrev, man lever inte för evigt, chansa lite. Det finns ju annars säkert mycket alternativ att få börja med småvilt jakt på marker, kanske skyddsjakt åt ngt jaktlag etc.

Eller så stöter man bara på folk. Var själv uppe norr om Umeå för att besöka vänner med familj över nyår, då smyger man med sig jaktskidorna, överdragskläder och den lilla 222 i bilen om ev toppjakt skulle dyka upp. Mycket riktigt fick jag erbjudande av första bästa granne i byn uppe hos dem att jaga  på marken om jag ville (det första folk frågade där var om man jagade). Fick två riktigt härliga dagar toppjakt över nyår!

• Like 2

fredde_fmj
5 hours ago mdef sa:

Men jag är även mästare på att engagera mig först (skörda frukterna sen) och är envis som en åsna. Bra egenskaper för den som vill hitta jakt. 

En sak som jag missat i tråden är hundtricket - chanserna att hitta jakt verkar stiga dramatiskt om en hund finns med i familjen. Nu är det inte alla som har hund eller har plats för en hund i familjen, kanske på grund av allergi eller annan orsak.

Eftersom jag med behållning läser @mdef  inlägg, så gissar jag att  familjens hundar varit en ingång till jakten 😀

Så om det finns plats hos TS, så kanske en hund kan öka chanserna att komma med i jaktlag. Service eftersök med torde vara en ypperlig ingång för att få mera jakt.

Själv skulle jag gärna ha en hund men eftersom resten av familjen säger NEJ så blir det ingen hund.

• Like 1

hs_merkel

MKJ inlägg stämmer väldigt bra! 

När frun varit med när vi fladdrade som värst så var de både ris och ros.

Ris där de var många som redan hade ena foten i graven.

Ros där hon träffa andra jagande tjejer

Tycker att tjejer i laget gör att grytan inte kokar över om man säger så..

Sen håller jag med om att priserna på arrende har rasat iväg. 

• Like 1

Urban

Något jag har svårt att förlika mig med är att man väljer att bosätta sig i Stockholm...det går absolut inte att flytta pga olika orsaker....och sen gnäller man över att allt är dyrt och tillgången begränsad!?😒

Jag är själv norr ifrån...tidigare var utförsåkning ett av mina största intressen. Jag la enormt med tid och pengar på detta....valde bostadsort utifrån detta intresse...och minimerade kostnaderna så gott det gick. Skulle jag idag, boeendes i mälar regionen få för mig att återuppta detta intresse skulle två veckors skidåkare bli lika dyrt som en säsong var tidigare... (och mycket dyrare än jakten)

Tycker man att 15kkr är dyrt för att jaga så bör man nog ta sig en funderare på om det är jakt man ska hålla på med....

Någon gav tips om att skaffa en hund...vad kostar en hund i drift på att år!? Det är nästan samma pengar, och den ska den tränas , vilket gör att det kommer att bli mycket dyrare...

De här på sidan som känner mig vet att jag åvisso jagar gratis...Det gör jag genom att jag valt bostadsort....har kostat på mig ett antal hundar genom åren (där långt ifrån alla har skapat några inbjudningar till jakt..). Jag har varit med i jaktlag till och från och betalar dessa hiskeliga summor, men samtidigt haft möjlighet att skapa ett kontaktnät! Jag är ofta en av de sista att lämna jakterna...som MKJ tar upp. Även om jag tycker priserna på jakt är åt helvete så är det som huggy skriver...ingen mening att gnälla och se problem, utan gilla läget och för något åt situationen!

Kommer du den till insikt så kanske jag kan erbjuda plats i ett trevligt jaktlag med bra marker.....men det kostar en bit över 15kkr😏

• Like 2

simonarvestrand

15000 kan vara dyrt eller billigt. 

dyrt om man jagar där massa gånger hela året och inte ser ett djur . 

betalar just nu 12500 för en mark på 1200ha ( inte i stockholmsområdet)
det är helt klart i gränslandet för denna mark, extremt dåligt med vilt , igår va första ggn under detta jaktår
som jag fick med något hem. en 35kg gris för 12500 är i överkant för min del. 

pjkw
12 minutes ago Urban sa:

Något jag har svårt att förlika mig med är att man väljer att bosätta sig i Stockholm...det går absolut inte att flytta pga olika orsaker....och sen gnäller man över att allt är dyrt och tillgången begränsad!?😒

Jag är själv norr ifrån...tidigare var utförsåkning ett av mina största intressen. Jag la enormt med tid och pengar på detta....valde bostadsort utifrån detta intresse...och minimerade kostnaderna så gott det gick. Skulle jag idag, boeendes i mälar regionen få för mig att återuppta detta intresse skulle två veckors skidåkare bli lika dyrt som en säsong var tidigare... (och mycket dyrare än jakten)

Tycker man att 15kkr är dyrt för att jaga så bör man nog ta sig en funderare på om det är jakt man ska hålla på med....

Någon gav tips om att skaffa en hund...vad kostar en hund i drift på att år!? Det är nästan samma pengar, och den ska den grönas, vilket gör att det kommer att bli mycket dyrare...

De här på sidan som känner mig vet att jag åvisso jagar gratis...Det gör jag genom att jag valt bostadsort....har kostat på mig ett antal hundar genom åren (där långt ifrån alla har skapat några inbjudningar till jakt..). Jag har varit med i jaktlag till och från och betalar dessa hiskeliga summor, men samtidigt haft möjlighet att skapa ett kontaktnät! Jag är ofta en av de sista att lämna jakterna...som MKJ tar upp. Även om jag tycker priserna på jakt är åt helvete så är det som huggy skriver...ingen mening att gnälla och se problem, utan gilla läget och för något åt situationen!

Kommer du den till insikt så kanske jag kan erbjuda plats i ett trevligt jaktlag med bra marker.....men det kostar en bit över 15kkr😏

Jag föddes och växte upp i Stockholm, så från början var det inte mitt val, och nu har jag ett jobb som i princip bara finns i storstäderna. Även släkt håller till i Stockholm och Sörmland.

Visst det är ett val jag gjort men att jag pga det ska fundera på om jakt verkligen är något för mig tycker jag är lite kärvt.

Jag letar heller inte bara i Stockholms absoluta närhet, området jag skrev (sthlm-örebro plus lite till) är ändå på sin höjd cirka 3 timmars bilresa från Stockholm.

Men men, en sak jag funderade på var om 15k var det normala eller om man blir lurad om man hoppar på det, den allmänna uppfattningen verkar ju vara att det är det normala för området, och då får jag väl ta det.

Urban

Du kan bli lurad om du betalar 10kkr...och du kan göra ett kap om du betalar 25kkr.....det beror främst på marken och upplägget.

Tyvärr är det ofta så att de anonnser som dyker upp är till överpris, eller att det är något i uppläget som inte är bra...tex antalet jakter är väldigt begränsat.

Jag har fixat in 2 är i jaktklubben hemmavid. Jag själv skulle inte betala en krona för att jaga under detta upplägg....men dom är ganska nöjda. Framförallt tror jag det handlar om att komma igång att börja jaga någonstans....iom att du har en jaktmark blir du lär aoutomatik en mycket intressantare person när ni sitter och småpratar på skjutbanan..i jaktaffären...eller i andra sammanhang.

Har du dessutom möjligheten att bjuda med någon gäst, så ökar du ofta kontaktnätet exponentiellt, genom att få kontakter när du förhoppningsvis blir bjuden själv.

För egen del är det så att jag efter 20 år i Sörmland, med mycket gästjagande i princip alltid känner någon när jag kommer som gäst till ett nytt lag.

Så....mitt tips! Gå med i ett jaktlag även om det är lite dyrt... Spar pengarna på utrustningen genom att köpa allt begagnat!! Då menar jag allt från kläder till vapen/kikarsikten! !

Men....framförallt.....kolla med forumet här innan köp om priserna verkar rimliga i förhållande till vad du får. Både vad gäller jakt och utrustning.

• Like 2

HuggyBear
2 hours ago pjkw sa:

Kommer du den till insikt så kanske jag kan erbjuda plats i ett trevligt jaktlag med bra marker.....men det kostar en bit över 15kkr

Serverat som på beställning!

Kom igen nu Britt-Marie! Kör fö fa-an! 😄

Urban
4 hours ago pjkw sa:

Jag föddes och växte upp i Stockholm, så från början var det inte mitt val, och nu har jag ett jobb som i princip bara finns i storstäderna. Även släkt håller till i Stockholm och Sörmland.

Visst det är ett val jag gjort men att jag pga det ska fundera på om jakt verkligen är något för mig tycker jag är lite kärvt.

Jag letar heller inte bara i Stockholms absoluta närhet, området jag skrev (sthlm-örebro plus lite till) är ändå på sin höjd cirka 3 timmars bilresa från Stockholm.

Men men, en sak jag funderade på var om 15k var det normala eller om man blir lurad om man hoppar på det, den allmänna uppfattningen verkar ju vara att det är det normala för området, och då får jag väl ta det.

Jag har inte påstått att jakt inte är något för dig.... Och jag skulle inte själv bryta upp och flytta enbart för att kunna jaga 20kkr billigare/år.

Däremot har jag svårt att förlika mig med alla som förväntar sig att priserna ska vara som i de mer glesbefolkade delarna av landet. Allt har sitt pris, och att bo i Stockholms/mälardalsregionen kostar... 

Ompi

Kan ta mig själv som exempel betalar 20 000 kr för en mark på cirkus 2500 hektar 1.5 tim från sthlm. Innan så jagade jag i värmland och där betala jag 3000 för marken och 1000 till laget. Om jag jagade mer än 10 tillfällen på ett år så blev det mer än 20 000 kr per år om man inkluderar soppa och hyra av stuga. Så jag tycker 20 000 kr är ok ! Plus att laget har väldigt schysta villkor så jag är nöjd.

Urban
3 minutes ago Ompi sa:

Kan ta mig själv som exempel betalar 20 000 kr för en mark på cirkus 2500 hektar 1.5 tim från sthlm. Innan så jagade jag i värmland och där betala jag 3000 för marken och 1000 till laget. Om jag jagade mer än 10 tillfällen på ett år så blev det mer än 20 000 kr per år om man inkluderar soppa och hyra av stuga. Så jag tycker 20 000 kr är ok ! Plus att laget har väldigt schysta villkor så jag är nöjd.

Hur många är ni i laget på den marken? För visst är du med på Eriksberg, eller minns jag fel?

schlinge

I sammanhanget skall man ju komma ihåg att allt också skall vara dyrare i Stockholm. Man tjänar normalt 20-30% mer i sthlmsregionen än resten av Sverige oavsett yrke. Jobbar själv mot ett sthlmsbolag och tvingas tillbringa 3 dagar i veckan där. 15' är inte alls mycket för att vara med i ett lag i sthlm, om marken och jakten är ok.

tobe

Skulle nog lite smått påstå att det är näst intill dyrare på sina ställen i Skåne. Men det är tillgång och efterfrågan som styr. 

fredde_fmj
47 minutes ago schlinge sa:

I sammanhanget skall man ju komma ihåg att allt också skall vara dyrare i Stockholm. Man tjänar normalt 20-30% mer i sthlmsregionen än resten av Sverige oavsett yrke. Jobbar själv mot ett sthlmsbolag och tvingas tillbringa 3 dagar i veckan där. 15' är inte alls mycket för att vara med i ett lag i sthlm, om marken och jakten är ok.

15000 sek är ju relativt, jag kommer ihåg en annons 2017/2018 på blocket att 15000 sek till en jaktklubb norr om Stockholm gav 5 st drevjakter under ett år samordnad jakt och inget mer. Hela köret ingick med hund, eftersök och tillgång till slakteri. Betala och infinn dig var väl konceptet kortfattat. Nu stod det ingen om areal, specificerat vilt på området som var lovligt men som en indikation till prisbilden i Stockholm. Kan bli ganska dyrt om ett inget djur fälls eller väldigt få iaf.

Har också sett att jakt på kapital kronhjort, dovhjort eller mufflonbaggar säljs till grandiosa priser uppemot 70-80' sek per djur i Stockholmstrakten. Så visst finns det de som vill tjäna pengar på jakten också runt Stockholm.

Urban
19 minutes ago tobe sa:

Skulle nog lite smått påstå att det är näst intill dyrare på sina ställen i Skåne. Men det är tillgång och efterfrågan som styr. 

Skulle tro att det är ganska mycket dyrare i Skåne....

• Like 2