Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
pjkw

Hur komma in i jaktlag, är det bara plånboken som talar?

Recommended Posts

LGH

Ja, om man bor i de mer befolkade delarna av landet är det varken lätt eller billigt att få plats i ett jaktlag. Jag fick mitt första erbjudande nu efter att ha jagat i snart fem år, men tackade faktiskt nej. Det var verkligen inte rätt på något sätt det erbjudandet jag fick.

Men jag fortsätter envist och jagar som gäst utan köttdel i ett måttligt engagerat jaktlag (där det för alla utom en stackars medlem är andra- eller tredjemarken, så den är minst sagt styvmoderligt behandlad).

Det här är det bästa jag vet, så jag kommer inte sluta leta. Jag skulle vara skitglad att få möjlighet att t.ex. hålla efter räv och kråka på någons mark, men det verkar generellt finnas sett en stor misstänksamhet mot den typen av erbjudanden - som att man skulle smygskjuta matvilt eller liknande, vad vet jag.

Man stöter också på rent urusla människor som engagerar nyblivna jägare just för t.ex. rävjakt, på riktigt riktigt dåliga sätt.

Och låt mig inte börja tala om de jaktlagen som inte tillåter att markägaren under sommaren tar in andra att hålla efter vildsvin på "deras" marker när de själva bara jagar under älgsäsongen och blåvägrar sitta natt vid vetet när det verkligen behövs.

Nu sken visst lite bitterhet igenom, men just det sista irriterar mig något otroligt.

• Like 1

snowman

På Gällivare Jaktvårdsförening kostar ett ÅRSKORT 600 kr för småviltjakt  . 10000 ha  ca

Supergenuin vildmark så se till att GPSn har batterier.

Sköter du dig så blir du vips ordförande i föreningen .

• Like 1

tobe
2 hours ago Urban sa:

Skulle tro att det är ganska mycket dyrare i Skåne....

Till och med det ja.. Då har jag inte fel. Jag betalar 14000 för en plats i ett jaktlag om 14 pers på knappa 400 ha. I detta blir det ca 4-5 drevjakter om året, bock jakt för de som vill. Dovhjortarna börjar sakta etablera sig men långt ifrån jakt bär stam... Men rätt ok med gris i området. 

schlinge
27 minutes ago strävhår sa:

Om du nödgas bila de där milen är du välkommen under veckan, vilken kväll/natt du vill och passa på räv/hare. Din bitterxxxxx.

Hare? Utan stövare..... 

strävhår
1 minute ago schlinge sa:

Hare? Utan stövare..... 

Bästa svängen Hökarängen!

• Haha 2

hs_merkel
7 minutes ago schlinge sa:

Hare? Utan stövare..... 

Lättare när dem inte rör på si sedu!

• Like 1

Ompi
4 hours ago Dansken sa:

Stockholmare är också mera intelligenta än andra. Det sa förra moderatledaren.

Hörru det va inte så kappvändaren sa utan att stockholmare är smartare än lantisar.

• Like 1

Ompi
5 hours ago Urban sa:

Hur många är ni i laget på den marken? För visst är du med på Eriksberg, eller minns jag fel?

Ja och ungefär 40

nuke

Är det verkligen någon som börjar sin jägarbana genom att gratis få jaga kråka på ett jaktlags mark? Att låta någon ny få följa med kan jag se framför mig men är det verkligen intelligent att släppa ut en nybakad jägare med hagelbössan på fågeljakt?

Eller har vi så lite respekt för predatorer att vi inte bryr oss?

/Markus 

Björnstigen

Man kan väl säga att om du får chansen att vara med i ett lag på mark inom 1.5h från Stockholm för 15.000 så är det nog ett ganska bra pris, beror väl på storlek på mark och tilldelning och arrendatorns villkor samt om det tillkommer kostnader för fällt vilt eller foder osv osv men 15kkr är normalt i underkant efter vad jag sett i alla fall.

I regel är det ganska svårt att komma in ngn stans i början av sin karriär, speciellt med få eller inga kontakter.
Kan rekommendera betaljakter till att börja med, finns ganska mycket i Stockholmstrakten.
Du kan även googla på "predatorjakt Almunge" så lär du hitta nåt du kan börja med, kostar gratis om du tycker det är OK att jaga lite svartfågel samt räv.

Ett annat tips är att hänga en hel del på din lokala skjutbana, till slut lär du känna ngn som säkert låter dig följa med som gäst.
Alternativt tittar lite längre bort, som tex Värmland där det är ganska enkelt att hitta mark till betydligt låga priser, kolla med kyrkan, de brukar ha mark med arrendeplatser.

Finns säkert även folk här som kan tänka sig att ta med dig på diverse jakter, framförallt predatorjakt, men det krävs att du är lite aktiv och håller koll på forat.

Finns en hel del grupper på Facebook också, som tex "Skyddsjakt erbjudes/sökes" som du kan gå med i, dyker upp en del där då å då.

Men som någon skrev så vete fan om jakt är särskilt dyrt i jämförelse med andra fritidsaktiviteter, i alla fall om man jämför med tex gym eller golf, visst det är en ganska hög uppstartskostnad men sen kostar det väl typ 1500/mån för markarrendet och det tycker iaf jag är helt överkomligt när man har så pass nära till marken att man kan åka dit när det behagar utan speciellt mycket förberedelser.

Lycka till

T4bb3

Beroende på hur du har det med jobb och livet i övrigt. Så kan det ju vara en idé att köpa en liten stuga inkl. mark och jakträtt i valfritt billigt område med ett avstånd du bedömer som rimligt för att åka dit med lätthet vid lediga helger etc. Ett par mil inåt i landet från kusten norröver så kan du med lätthet få tag i en "jaktstuga" med jakträtt för ett par/tre hundra tusen. Är det då med jakträtt så tillkommer väl oftast några hundralappar för älg/småvilt. Men utslaget på ett år så landar du nog under 15k/år med ränta och lite amortering. 

Allt beror ju lite på hur ditt liv ser ut i övrigt familjärt och ekonomiskt. 

• Like 1

vildmark

Började min jaktkarriär med fällfångst och predatorjakt.. Betalar inte en krona i arrende men har jakt varje dag året om..  Mycket handlar om bemötande, lyhördhet, att visa ansvar,hjälpsamhet, och att fråga om lov innan man hittar på massa grejer eller släpar med sig kompisar, inse sina begränsningar och skjuta säkra skott..  Då jag inte betalar några arrendeavgifter så brukar jag istället höra om markägaren vill ha kött av det jag skjutit, jag kan köpa någon saltsten, fixa en säck majs,tjära, fågelholkar och kring jul brukar jag lämna en julklapp.. Det som kostar pengar för min del är bränslet till bilen.. ändå har jag närmsta marken 5 min bort och den längst bort tar 1 h.. 

• Like 2

Outdoorsman

Arrendepriserna i delar av Skåne och Stockholmsnära är likartade, men jaktkortslösare som bor i Stockholms län värderar sin jakt markant högre än jaktkortslösare någon annanstans i landet. Vilket förstås avspeglas i betalningsvilja, vilket i sin tur gör att det går att få bättre betalt för jaktupplåtelser för en markägare. Tillgång och efterfrågan, som sagt...

HuggyBear
2 minutes ago Outdoorsman sa:

men jaktkortslösare som bor i Stockholms län värderar sin jakt markant högre än jaktkortslösare någon annanstans i landet. Vilket förstås avspeglas i betalningsvilja, 

Hur mena du här? 🤔 Kan man mäta hur folk i olika delar av landet värderar sin jakt? Jag värderar min jakt fruktansvärt högt då det är min livsstil! ALLT kretsar kring jakten! Året runt! 4 skillnader på min jakt å stockholmarens:

1. Jag bo på/nära mina jaktmarker.

2. Jag betalar en bråkdel av priset motför stockholmaren!

3. Jag ha mycket större areal att jaga på jämfört med de flesta stockholmare.

4. Jag ha färre viltslag å betydligt mindre vilttäthet än stockholmaren. 

Men Jag anser att jag värderar min jakt minst lika mycket som den mest inbitne jaktstockholmare ändå... 🙄

Outdoorsman

Yep, jag jobbar med bland annat just att forska på jägares attityder. Det finns förstås begränsningar med denna typ av undersökningar; det finns värden som det är svårt, kanske olämpligt eller till och med omöjligt att sätta värdena på. Men en standardmetod är att exempelvis fråga: Hur mycket skulle du vara beredd att betala för exakt den jakt du har idag? Detta gör vi till ett antal respondenter per län och beräknar medelvärden. Boende i Stockholms län sticker ut kraftigt...

Märk väl att det finns andra (ofta viktigare) värden än monetära/ekonomiska, men det var inte dem vi diskuterade här.

redtop

Fritidsintressen kostar!

Jag gillar att åka skidor utför. Brukar åka en vecka till Alperna varje år. Resa, boende, liftkort, mat osv brukar landa någonstans på knappt 20 000 kr.  När jag åkte som mest skidor räknade jag ett år ut att jag lagt ca 50 000 kr på skidåkningen, stughyror, bensin, liftkort osv.

Ett tag åkte jag och damen mycket motorcykel på bana. Avgiften för en bandag är en knapp tusenlapp. Det är långa resor med bil och släp till Sveriges få racerbanor, och man ska bo någonstans över helgen. Sen går det ganska mycket däck och cyklarna ska servas. Med en 10-15 bandagar på ett år så börjar det närma sig de 50 000 kr igen.

Vi hade segelbåt i trä ett tag. Jag struntar i att räkna arbetstiden för då blir det den dyraste hobbyn vi haft, men man köpte fernissa och färg för ett par tusenlappar varje år, sen var det sommarplats och varvsplats som skulle betalas. Krankillen skulle ha sitt vår och höst och sen var det försäkring för båten. Inte så mycket bränslekostnader på en segelbåt, men har man motorbåt så drar det snabbt iväg. Lite underhåll på båten förutom målning så var man nog uppe i 25 000 om året där.

Jag har haft tur med jakten och kommer rätt billigt undan, men jag får heller inte jakt på dov eller kron på de marker jag är.  Jagar en hel del som gäst så det blir ju inget i frysen, men jag värderar upplevelsen mest så det spelar ingen roll för mig.

Vill man komma billigt undan kan man lösa korsord eller bygga pappersmodeller. TV-tittande är ju också hyggligt billigt.

• Like 2

tobe

@Outdoorsman
Handlar väl samtidigt om storlek på jaktmarker, vilttillgång etc. 
I Skåne är jaktmarkerna generellt sett betydligt mindre än i övriga landet. Samtidigt som närheten till Danmark gör sitt på priserna. 
Jag skulle vilja säga att det är vilttillgången som styr priserna till stor del även om det finns hög andel jägare...

Outdoorsman
57 minutes ago tobe sa:

@Outdoorsman
Handlar väl samtidigt om storlek på jaktmarker, vilttillgång etc. 
I Skåne är jaktmarkerna generellt sett betydligt mindre än i övriga landet. Samtidigt som närheten till Danmark gör sitt på priserna. 
Jag skulle vilja säga att det är vilttillgången som styr priserna till stor del även om det finns hög andel jägare...

Visst spelar vilttillgången roll! När det gäller jaktmarkens storlek är det faktiskt inte så; en genomsnittlig jaktmark i Skåne är större än en genomsnittlig jaktmark i Stockholms län. Och större än en genomsnittlig jaktmark i Södermanland och Östergötland, som är vilttunga län. Blekinge har minsta genomsnittliga jaktareal; Skåne ligger mitt i fältet på 10 plats av 21 län. Vilket man kanske inte skulle tro, nej.

tobe
2 minutes ago Outdoorsman sa:

Visst spelar vilttillgången roll! När det gäller jaktmarkens storlek är det faktiskt inte så; en genomsnittlig jaktmark i Skåne är större än en genomsnittlig jaktmark i Stockholms län. Och större än en genomsnittlig jaktmark i Södermanland och Östergötland, som är vilttunga län. Blekinge har minsta genomsnittliga jaktareal; Skåne ligger mitt i fältet på 10 plats av 21 län. Vilket man kanske inte skulle tro, nej.

Aha där ser man.. Lärde man sig nått nytt idag! 👍

• Like 1

Urban
3 hours ago Outdoorsman sa:

Arrendepriserna i delar av Skåne och Stockholmsnära är likartade, men jaktkortslösare som bor i Stockholms län värderar sin jakt markant högre än jaktkortslösare någon annanstans i landet. Vilket förstås avspeglas i betalningsvilja, vilket i sin tur gör att det går att få bättre betalt för jaktupplåtelser för en markägare. Tillgång och efterfrågan, som sagt...

Är det inte så att toppriserna på arrenden är ganska mycket högre i Skåne...?

Sen är det ju som huggybear skrev ofta en fråga om prioriteringar...Stockholmaren har som sagt en hög betalningsvilja för jakt. Jag själv har en låg betalningsvilja för att jaktarrende, men har bla valt bostadsort utifrån jaktmöjligheter. ....

Hur värderar ni sådana parametrar i undersökningen?