Hoppa till innehåll

Brno m21 - Forest stalker


tobe

Recommended Posts

Jag har en Boyds valnötskolv till m/98 du kan få köpa om du vill (om du inte ska ha nåt "fancy" trä förståss) där kan du plasta ned en small ring utan det syns.

Mycket trevlig bössa och kaliber. Användbara hylsor gör du av .30-06 hylsor i ett svep och svarvar dom av. Det blir bara en liten kant på dom, men dom funkar fint.

Vilket slutstyckshandtag ska du ha på ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Dansken sa:

Jag har en Boyds valnötskolv till m/98 du kan få köpa om du vill (om du inte ska ha nåt "fancy" trä förståss) där kan du plasta ned en small ring utan det syns.

Mycket trevlig bössa och kaliber. Användbara hylsor gör du av .30-06 hylsor i ett svep och svarvar dom av. Det blir bara en liten kant på dom, men dom funkar fint.

Vilket slutstyckshandtag ska du ha på ?

Funderar på saken! ?
Har en vän som är möbelsnickare i grunden och han har erbjudit sig att hjälpa mig med ett kolvämne. Men även han har småbarn så vet ej när vi skulle få tid till det. 

 

Jo jag skulle vilja ha en mer traditionellt handtag, något du kan hjälpa mig med @Dansken??

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

M21 är riktigt trevlig, fantastiskt hantverk. Hoppas du hittar någon som kan fixa slutstyckshandtaget snyggt, så det inte skämmer bössan. ? Originalet är inte särskilt praktiskt, men väldigt vackert.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago Dansken sa:

Handtag:
CG 1900 rakt eller bakåtsvängd, CG 2000 eller Husqvarna 1600/1640, BRNO ZG-47
Kan du silverlöda eller TIG svetsa?

Typ något i stil med 1600 eller ZG-47...

Jo, min bror kan TIG svetsa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago MarkusR sa:

M21 är riktigt trevlig, fantastiskt hantverk. Hoppas du hittar någon som kan fixa slutstyckshandtaget snyggt, så det inte skämmer bössan. ? Originalet är inte särskilt praktiskt, men väldigt vackert.

Jo, exakt! 
Nä handtaget är inte praktiskt överhuvudtaget, och inte snyggt heller ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den här kolven är rak och har rätt avstånd mellan lådskruvarna för att passa till din bössa.

Jag beställde den hem som grund till ett helbygge. Efter oräkneliga telefonsamtal tackade kunden för alla goda råd och sa att han inte skulle fortsätta med det tänkta bygget. Därför ligger den kvar- orörd

20190117_124158.jpg

20190117_124212.jpg

20190117_124223.jpg

20190117_124237.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja om vi då tar och tittar lite extra på kalibern, en lite udda men ack så potent! 

Vill man kan man ladda med följande enligt QL, så det kan om möjligt se annorlunda ut i verkligheten. 

160 gr Barnes TTSX 875 m/s
180 gr Nosler BT 850 m/s
220 gr Woodleigh RN 775 m/s
250 gr Woodleigh RN 730 m/s 

Och det är just den, Woodleigh kulan på 250 gr jag halvt om halvt snöat in på. Läste för några år sedan en artikel om .318 WR. Vilken blev erkänd pga sin hanterbara rekyl men ändå gav tillräckligt med kraft för att kunna lägga ner större afrikanska vilt, så även elefant och buffel för att ta något exempel. 
Vill man sen ha en modernare patron är det bara att stoppa i TTSX, eller någon annan av de blyfria kulorna. 

Idag har ju inte tvärsnittsbelastningen lika storbetydelse, men en tyngre, automatiskt, längre kula är mer riktningsstabil och framför allt det ser jäkligt fräckt ut med en lång rund nos kula. ;)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

45 minutes ago tobe sa:

Ja om vi då tar och tittar lite extra på kalibern, en lite udda men ack så potent! 

Vill man kan man ladda med följande enligt QL, så det kan om möjligt se annorlunda ut i verkligheten. 

160 gr Barnes TTSX 875 m/s
180 gr Nosler BT 850 m/s
220 gr Woodleigh RN 775 m/s
250 gr Woodleigh RN 730 m/s 

Och det är just den, Woodleigh kulan på 250 gr jag halvt om halvt snöat in på. Läste för några år sedan en artikel om .318 WR. Vilken blev erkänd pga sin hanterbara rekyl men ändå gav tillräckligt med kraft för att kunna lägga ner större afrikanska vilt, så även elefant och buffel för att ta något exempel. 
Vill man sen ha en modernare patron är det bara att stoppa i TTSX, eller någon annan av de blyfria kulorna. 

Idag har ju inte tvärsnittsbelastningen lika storbetydelse, men en tyngre, automatiskt, längre kula är mer riktningsstabil och framför allt det ser jäkligt fräckt ut med en lång rund nos kula. 

 

Helt klart en mycket potent kaliber med möjligheter, den är helt enkelt allt 30-06 vill vara ?

När det gäller stabilitet, så är det inte riktigt så enkelt. En lång kula kräver brantare räffelstigning för att stabilisera. Det är en anledning till att gå ner i kulvikt med kopparkulor, man riskerar att förlora stabilitet och precision om man går direkt på samma kulvikt man är van med bly. En kortare kula blir mer stabil. Jag har goda erfarenheter av ttsx 160gr i 8x57. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...