Hoppa till innehåll

Vilken trångborrning bör skjuta först?


skurrt

Recommended Posts

Hallå! Ska nu äntligen få börja jaga med mitt hagelgevär! Fokus ligger på hare,rådjur och räv. 

Jag har mobila chocker och hade tänkt använda 3/4 respektive 1/4. Jag funderar dock på vilken choke jag ska skjuta med först. Alltså skjuta med 1/4 först som sprider mest och sedan 3/4 med en mer samlad svärm? Frågan är helt enkelt i vilken ordning jag bör skjuta med trångborrningarna? 

 

Tackar! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur långt ut tänker du skjuta? Inom 30m så kvittar det.

Löpskott på normala håll = kvart.

Fastvisslat vilt = 3/4 rätt i knoppen/nacken.

Typ.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hellre åt det öppna hållet. Kvart/kvart är inte alls dumt. Jag hade skeet/skeet  i mirokun och allt jag sköt dog.

Traditionellt är väl att man börjar med den lite mer öppna pipan, och har kvar den trängre för uppföljning då det påskjutna hunnit lite längre ifrån dig. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1/4 i underpipan och 1/2 i övre brukar jag ha på 682:an om det ska jagas med den. Skjuts i den ordningen också... sidasidan är väl 1/2 och 1/1, drillingen 3/4 och 1/1 och alla tre dräper det som siktas på men öppnare är nog det jag föredrar om jag får välja.

 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago sidelock sa:

Fastvisslat vilt = 3/4 rätt i knoppen/nacken.

Typ.

Hur visslar du fast en fasan? Eller en ringduva? 

Jag känner att jag har lite att lära mig..... 

/T

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

51 minutes ago pmt sa:

Hur visslar du fast en fasan? Eller en ringduva? 

Jag känner att jag har lite att lära mig..... 

/T

TS fokus ligger på rådjur/hare/räv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-01-21 at 07:06 pmt sa:

Jag känner att jag har lite att lära mig..... 

/T

AH! Humor! ? Humor är bra å gärna ironisk... ??

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

mitt hagelgevär är förinställd från fabriken att skjuta den undre pipan först. Så 1/2 -trångborrning i förstaskottet och sen efter att den automatiskt växlat om till den över pipan så blir trångborrningen 1/1. Det var bättre 1957, då fick man fasta choker och förinställda gevär som går att avfyra efter att man avsäkrat. Enda nackdelen jag ser med mitt hagelgevär är när man behöver skjuta två skott med halv trångborrning. Då får man blixtsnabbt skjuta av den övre patronen ned i marken, så att mekanismen växlar tillbaka till den undre pipan igen och sen snabbt ladda om den undre pipan för uppföljningsskottet, lite oekonomiskt men det fungerar

/M

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Maichel sa:

mitt hagelgevär är förinställd från fabriken att skjuta den undre pipan först. Så 1/2 -trångborrning i förstaskottet och sen efter att den automatiskt växlat om till den över pipan så blir trångborrningen 1/1. Det var bättre 1957, då fick man fasta choker och förinställda gevär som går att avfyra efter att man avsäkrat. Enda nackdelen jag ser med mitt hagelgevär är när man behöver skjuta två skott med halv trångborrning. Då får man blixtsnabbt skjuta av den övre patronen ned i marken, så att mekanismen växlar tillbaka till den undre pipan igen och sen snabbt ladda om den undre pipan för uppföljningsskottet, lite oekonomiskt men det fungerar

/M

Den får du nog förklara en gång till.. varför behöver man två smällar med halv? Om det nu är matvilt så vet jag också hur det ser ut på 15 meter, men det ligger ju lite i sakens natur att andra skottet oftast går på lite längre håll..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Maichel sa:

mitt hagelgevär är förinställd från fabriken att skjuta den undre pipan först. Så 1/2 -trångborrning i förstaskottet och sen efter att den automatiskt växlat om till den över pipan så blir trångborrningen 1/1. Det var bättre 1957, då fick man fasta choker och förinställda gevär som går att avfyra efter att man avsäkrat. Enda nackdelen jag ser med mitt hagelgevär är när man behöver skjuta två skott med halv trångborrning. Då får man blixtsnabbt skjuta av den övre patronen ned i marken, så att mekanismen växlar tillbaka till den undre pipan igen och sen snabbt ladda om den undre pipan för uppföljningsskottet, lite oekonomiskt men det fungerar

/M

Nja, de flesta enkeltryck kopplar om när man säkrar osäkrar...... Annars är det bara att bryta, då kopplar alla enkeltryck om.....

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago Skånepåg sa:

Den får du nog förklara en gång till.. varför behöver man två smällar med halv? Om det nu är matvilt så vet jag också hur det ser ut på 15 meter, men det ligger ju lite i sakens natur att andra skottet oftast går på lite längre håll..

;) ett taffligt försök till humor från min sida, förlåt mig - jag har inga problem med trångborrningar och min b25a fungerar oklanderligt. Halv i under, full i övre fungerar fint och jag har under tid och fram till idag, sedan jag skaffade blysmällan inte hamnat i någon situation där dessa borrningar inneburit något problem. Bryter jag bössan eller osäkrar, säkrar så kopplar mekanismen om precis enligt design och funktion. På korta håll får man finlira lite efter att underpipan gått om det ska bli middag...

/M

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...