Hoppa till innehåll

Normas nya noslerkopia


sidelock

Recommended Posts

Interbond finns ju också som liknande och fungerar bra.

Få se vad priset för kulorna kommer ligga på när dom kommer lösa. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago sidelock sa:

Efter att ha kopierat E-tip och Ballistic Tip har nu norma satt tänderna i Accubond.

 

Eller GMX, SST och Interbond, för den delen. Ja det är inte direkt banbrytande nyheter från Norma ??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I.o.f verkar Bondstrike ganska blöt trots bondning. Mer så än t.ex Interbond. Mer lik Accubond där kanske, som ju också är förhållandevis initialblöt och släpper en del bly trots bondning. Kan bli en intressant hundförar- och drevjaktskula.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen är väl E-tip och GMX i.o.f av gulmetall, medan Ecostrike är av ren koppar, men med nickelplätering (vilket skiljer ut den från den stora helkopparproducenten Barnes). Så att vara fullständiga copycat's kanske man inte kan beslå Norma med ändå. Men Tipstrike vill jag ändå hävda är en nära nog kopia av SST.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sköt en älg med mina Accubond i 9,3, 250 gr i höst. Om den är bondad så vet jag inte vad de menar med det. Kulorna var bara splitter. Både de i bogen och ryggen och den som gick in bakom bogen och aldrig mötte ben. Splitter av alla och inget som såg ut som en uppsvampad kula med någon restvikt. Löjligt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago josc72 sa:

Sköt en älg med mina Accubond i 9,3, 250 gr i höst. Om den är bondad så vet jag inte vad de menar med det. Kulorna var bara splitter. Både de i bogen och ryggen och den som gick in bakom bogen och aldrig mötte ben. Splitter av alla och inget som såg ut som en uppsvampad kula med någon restvikt. Löjligt. 

Kort håll?, då har det kunnat bli grisigt annars på lite håll har den fungerat riktigt bra.

Hur många skott sköt du på älgen och fick du igen alla kulorna? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-01-23 at 07:09 karelsk blandning sa:

Kort håll?, då har det kunnat bli grisigt annars på lite håll har den fungerat riktigt bra.

Hur många skott sköt du på älgen och fick du igen alla kulorna? 

Fick den i knät på bara 80 meter. Det fanns inga kulor att plocka. Bara fragment. Nästan säker på att något är fel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago josc72 sa:

Fick den i knät på bara 80 meter. Det fanns unga kulor att plocka. Bara fragment. Nästan säker på att något är fel.

Tror inte att något är fel men den har fungerat så när det varit nära. Har bara skjutit ett 10-15 tal själv med den kulan och försöker bara använda den nu när det blir längre håll just därför att det blir väldigt trasigt när det är nära.

Sköt nu sista två gångerna med den på 200m och allting såg väldigt bra ut då och kulan satt i skinnet, sen blev det på kanske 10m en och då såg det värre ut.

Hade det tagit i ben på ingången och kan det tagit nånting före älgen? Hade det blivit genomslag eller försvann kulorna i älgen? 

Testa nort fork om du vill använda 250gr kulor i 9,3 den har fungerat riktigt bra. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago josc72 sa:

Fick den i knät på bara 80 meter. Det fanns unga kulor att plocka. Bara fragment. Nästan säker på att något är fel.

8m mena du va? Inte 80? Eller så ha du jävlar långa knän???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago HuggyBear sa:

8m mena du va? Inte 80? Eller så ha du jävlar långa knän???

Du, där uppe i fjället, på de myrarna och på Sca's giganthyggen är allt under 150 meter "i knät". Man lär sig framförhållning och nollar på 200...  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago josc72 sa:

Du, där uppe i fjället, på de myrarna och på Sca's giganthyggen är allt under 150 meter "i knät". Man lär sig framförhållning och nollar på 200...  

Ahaa... ☝️Ja allt är relativt ? Hos oss är "i knät" typ under 15m. (Nä vi ha inte så långa knän heller. Men ändå) ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, så såg i varje fall INTE mina ut. Får släppa ut nästa älg några hundra meter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago josc72 sa:

Ja, så såg i varje fall INTE mina ut. Får släppa ut nästa älg några hundra meter.

Ska du skjuta lång håll på älgarna är det bättre byta från 9,3 till typ 338a.

Vill du fortsätta med nosler men en annan kula så finns ju e-tip till 9,3 nu, kan kulan träffar nånting före älgen?

Sköt en rätt stor tjur med accubond på kanske 60m och då var det väldigt blodigt när den gick undan kanske 40m efter skott men blev genomslag och inte värre än så. Har en kompis som plockat flera accubond från älgar och dom har sett ut snarlika den på bilden allihopa. Kanske är så enkelt att inte pipan gillar accubond.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kollat hastigheten på mina Accubondsplitterbomber i 9,3 men inskjuten på 170 har jag aldrig mer överslag än 6 cm och den ligger 45 cm under på 300. Därefter börjar kikarsiktet på 6 x förstoring ändå sätta gränserna. Så upp till 300 och lite till går bra utan att byta till .338.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago josc72 sa:

Jag har inte kollat hastigheten på mina Accubondsplitterbomber i 9,3 men inskjuten på 170 har jag aldrig mer överslag än 6 cm och den ligger 45 cm under på 300. Därefter börjar kikarsiktet på 6 x förstoring ändå sätta gränserna. Så upp till 300 och lite till går bra utan att byta till .338.

Så är det men på håll runt 300m är inte 9,3 så effektiv längre, men älgarna dör ju ändå fast dom kan gå lite längre. 

Jag har skjutit till ca 350m med min men vet jag att det blir längre håll tar jag gärna andra bössan.

Kommer du fortsätta med accubond eller tänker du byta? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-01-28 at 05:20 karelsk blandning sa:

Så är det men på håll runt 300m är inte 9,3 så effektiv längre, men älgarna dör ju ändå fast dom kan gå lite längre. 

Jag har skjutit till ca 350m med min men vet jag att det blir längre håll tar jag gärna andra bössan.

Kommer du fortsätta med accubond eller tänker du byta? 

Kör några älgar till. Kanske lite blött tidningspapper också. Borde kolla hastigheten. Har ändå inte tryckt i någon maxladdning. På Långhållen har jag en 284 win med precision som långa håll kräver.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hmm, de första accubond tillverkades av Norma åt Nosler. Bondningstekniken som används för Accubond är samma som för Oryx...bondo inte lödat ihop.

En Nosler parition med plastspets hade varit fint. Jag kommer att fortsätta köpa Nosler. Den nya Trophy bonded bear claw hade varit spännande att prova. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...