Hoppa till innehåll

Råd vid köp av luftpistol önskas. (Matchpistol).


Återfallsjägare

Recommended Posts

Jag har insett att det inte finns några genvägar för att bli bra, det är träning som gäller. 

För att kunna träna ordentligt, och kunna tävla, utan att behöva byta pistol inom överskådlig framtid, så söker jag en luftpistol i kaliber .177, (4,5mm), som har magasin för fem diabolokulor, drivs med komprimerad luft från t.ex. dykartub, och som håller hög kvalitet. 
Ett önskemål är även att den ska ha mycket bra precision på 25 meter. 
Ett krav är också att avtrycket ska kunna justeras upp till minst 1.000 g.

Den enda jag hittat hittills är Steyr LP50. 
Det är LP50 RF Compact jag fastnat för. 
Pistolen ska användas för att träna och efterlikna .22LR pistolskytte så mycket som möjligt, och även för att tävla med. 

Finns det andra fabrikat än Steyr som uppfyller mina kriterier?

Är det förresten möjligt att få licens på en Steyr LP50 HP i Sverige?
Den har 14 joule i anslagsenergi, och torde lämpa sig ypperligt för skytte på 25 meter. Eller räcker 7,5 joule till att skjuta på 25 meter?

Såhär beskriver man den " vanliga" med 7,5 joule: "The proven Steyr LP 50 here with 7.5 Joule as an ideal training weapon for the discipline "Olympic rapid fire pistol." At 25 meters, it offers a top precision with extremely low ammo cost compared to bore ammunition, such as .22."

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Feinwerkbau har en liknande pistol som LP50, minns inte vad den heter. Sportec säljer dom.

Osäker på om du kan få licens på en 14J. För att det ska gå måste en klubb skriva föreningsintyg och det gör dom oftast bara om pistolen finns på ett tävlingsprogram. Snabbluft skulle ju kunna vara grenen för en dylik, men det är på 10m så en 14J behövs ju knappast. Men när 7.5J var licenspliktiga så var det snabbluft man motiverade licensen med.

Själv tycker jag luft på 10m med 500g trycke är förträfflig träning. Det viktiga är att träna på genomförandet, tryckesvikten och avståndet spelar ingen roll.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enligt vad jag kunnat googla mig till så var det Feinwerkbau P58 som var femskottare, men den finns tydligen inte att uppbringa längre.
Det lutar just nu åt en Steyr LP50 RF Compact.
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago Återfallsjägare sa:

Eller räcker 7,5 joule till att skjuta på 25 meter?

Luftgevär 10J fungerar på 40+ meter, så det tror jag faktiskt man kan säga att det gör.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beror på vad man menar med fungerar. :)

En ”riktig” luftpistol med noga utvald ammo skjuter ju träffbilder på några få mm på 10m. Kort sagt, gör du fel så syns det väldigt tydligt. Jag finner en luftpistol på 10m mycket mindre förlåtande än en C-pang på 25m.

Ska du skjuta på 25m så kontrollera träffbilden så du vet att den slår tätt. En diabol är inget aerodynamiskt vidunder precis.

Steyr är fina! Köper du nytt så ta tid att prova ut en bra kolv också. Bor du i södra Sverige så finns Karlslunde Sport i Köpenhamn som säljer Steyr.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag är säkert en bakåtsträvare men idén med att träna på 25 meter med en luftpang är rätt ogenomtänkt.

På 25 meter handlar det extremt mycket mer om rätt projektil, kontroll på vind mm än att kunna skjuta, dvs det blir inte träning av det som avsågs.

När jag sköt mig rimligt duktig på pistol sköt jag 5x5 skott varje dag hemma i min lgh, på 7,6 meter med/på en reducerad tavla som motsvarade innering 9/10 på en pistolspegel, detta med en väldigt modest prissatt luftpang.

Det är riktningsarbete, avfyrningsarbete, andning som skall tränas, ja i viss mån även att ligga kvar i målet och inte kollapsa efter skott, men det är arbetet med en luftpang, inte att skjuta semi på 25 meter, det finns det andra bra mycket roligare/dyrare och licenspliktiga saker för. /C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara att repetera det Christian skriver ovanför. När jag sköt aktivt så hade jag en "vanlig" lufttavla från Jula med kulfångare ute i ladugården. Det svarta är väl som en femkrona ungefär. Hade den upphängd så jag kunde ta med en gamo compact ut när jag gick kvällsrundan till djuren och skjuta en 15-20 skott. Anpassa avstånd så att det matchar ungefär vad du ser med den fullstora tavlan. 

Det gav resultat det med.

Ska du sen tävla i luftgrenar så är det värre doningar som krävs...

/Patrik

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Instämmer med övriga som anser att luftpistol på 10m är fullt tillräcklig och att rekommendera över träning med luft på 25m. Upplever inte heller att skillnaden i avtryckarvikt blir ett problem när man växlar mellan dem.

Även på gevärsskyttet skjuter jag luft på vintern på 10m och sedan korthåll och långhåll med olika bössor och olika avtryckarvikter resten av året utan problem med omställningar. Så mitt tips är att inte göra det svårare för sig än det behöver vara.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sedan jag arrenderade ut gården och flyttade till lägenhet har möjligheterna till spontant övningsskytte minskat dramatiskt, därför är jag numera hänvisad till klubbens träningstider inomhus, och där är det bara 25 meter som gäller.
Vill jag skjuta på 10 meter får jag köra några mil, men det kan det vara värt.
Hur som helst så är det i dagsläget inte aktuellt att skjuta utomhus, så vinden behöver jag i alla fall inte ta hänsyn till.

Tanken är att i framtiden satsa på seriöst luftpistolskytte som komplement till A- och C-vapen.
Både träning och tävling.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade jag själv haft tillgång till det hade jag alla gånger kört med C-vapnet där och sen ev. satsat på en ”normal” luftpicka och kört den hemmavid. Alternativt hört efter om det skulle gå bra att hänga upp en lufttavla någonstans i lokalen och måtta upp 10m där. 

Men det är jag det. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen möjlighet att skjuta luft hemma.
Och en dag i veckan med C-vapen räcker inte, känner jag. Jag är kass...
Enda sättet för mig att träna mera är en luftpistol på 25 meter, alternativt gå med i en klubb till och bara skjuta luft där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hänger inte riktigt med nu...om du ändå ska åka till banan för att skjuta luft, varför kan du inte skjuta med C-vapnet då istället..!? För visst tänkte du skjuta luft i samma hall som ni skjuter krutvapen..?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-02-03 at 15:02 Holz sa:

Hänger inte riktigt med nu...om du ändå ska åka till banan för att skjuta luft, varför kan du inte skjuta med C-vapnet då istället..!? För visst tänkte du skjuta luft i samma hall som ni skjuter krutvapen..?

För att jag inte har skjutit mina guldserier ännu, så jag har ingen licens.
Som nybörjare får jag bara skjuta tisdagkvällar, alltså på kursen för gröna kortet.
Har jag ett eget vapen får jag skjuta samtidigt som dom som skjuter C-vapen på andra tider än då kursen är, så därav mitt behov av ett bra luftvapen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-02-03 at 19:33 Laban sa:

Torrträna! Det är väldigt underskattat. Det hjälper dig dessutom att fokusera på det som är viktigt, alltså genomförandet. Lyft, stillahållning, avtryck, uppföljning.

Skaffa en Mantis-X https://mantisx.com så blir det roligare.

Jag beställde en Steyr LP50 RF Compact från Staffans Vapen igår, den borde komma imorgon.
Då köpte jag även till ett torrklicksmagasin, så torrträning är inplanerat. :)
Mantis-X såg spännande ut. Den ska jag läsa mera om ikväll efter skyttet som börjar snart.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-02-03 at 19:33 Laban sa:

Torrträna! Det är väldigt underskattat. Det hjälper dig dessutom att fokusera på det som är viktigt, alltså genomförandet. Lyft, stillahållning, avtryck, uppföljning.

Skaffa en Mantis-X https://mantisx.com så blir det roligare.

Det föll sig så lyckligt att AstroSweden har rea på MattisX, så jag lade en beställning idag.

Tack för tipset! :)

https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.1828.10040/mantis-mantisx-firearms-training-system?q=MantisX%20Firearms%20Training%20System

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago Återfallsjägare sa:

För att jag inte har skjutit mina guldserier ännu, så jag har ingen licens.
Som nybörjare får jag bara skjuta tisdagkvällar, alltså på kursen för gröna kortet.
Har jag ett eget vapen får jag skjuta samtidigt som dom som skjuter C-vapen på andra tider än då kursen är, så därav mitt behov av ett bra luftvapen.

Då är jag med! :thumbsup:

kul att du hittade en picka som du kan köra med! Lycka till i jakten på guldserierna!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

33 minutes ago Holz sa:

Då är jag med! :thumbsup:

kul att du hittade en picka som du kan köra med! Lycka till i jakten på guldserierna!

Tack! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då var den äntligen här!

Tyvärr var kolven för liten, så den måste bytas till en XL, och så följde det inte med någon adapter till 300 bar dykartub, så jag har inte kunnat fylla pistolens lufttuber ännu, men jag har beställt en liten högtryckskompressor som ska klara av den biten. 

54C07968-ED4F-4AD5-A7D5-73B8FFBD1786.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

 

Off topic på sätt och vis, men återfallsjägaren sliter ju med guldserierna (ännu så länge!). Och jag hamnade här eftersom jag står i valet och kvalet mellan LP50 och LP50 Compact.

Det är tråkigt med den byråkratdumma regeln om att du ska skjuta guldserier för att kunna få licens. Jag är själv 59 år, plågad av essentiell tremor och det finns inte en sportmössa för mig att skjuta någon guldserie med en hand. Lyckligtvis bor jag i Norge, började skjuta för 45 år sedan och har varit aktiv sedan dess. Det är inte bara bara att skaffa handeldvapen här heller, men det ställs krav på aktivitet, inte resultat. Så här kunde jag skaffa vapen och delta fullt och även öva ensam för att lära mig och bli bättre. Guldserierna är fortfarande tragiskt sällsynta, och de kommer endast efter medicinering och med två händer. Men det är ju fint att man kan få vara med även med ett sådant - faktiskt - handikapp. Och få skjuta med en egen, färdigt inställd AW93 hellre än att justera ett klubbvapen varje gång.
 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Guldserierna är ju inte så enkla att få till men de brukar ge sig. Sambon kämpar med sina men det går trögt så hon brukar skjuta med två händer istället. Inte helt enligt vad jag förespråkar men hellre att hon tycker det är kul och egen pistol är väl inte jätteviktig heller så låt gå. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är jag äntligen klar med guldserierna! :D

Ibland bara stämmer allting. Igår sköt jag två guldserier, en 46 och en 47, en 45, och sedan låg jag i snitt runt 42 hela kvällen.
En helt gudomlig känsla när allt bara släpper!
Nu har vi teoriprov den 19:e maj, sedan ska en Feinwerkbau AW93 Light införskaffas.

Ja, Rocambole, jag vet inte hur många aktiva skyttar som effektivt drivits bort från hobbyn p.g.a. det i mitt tycke överdrivna kravet på guldserier för egen licens.

-Vi har ju redan ett krav på pistolskyttekortet, där ska du ha genomgått hela utbildningen, skjutit brons, visat dig lämplig, osv.

I min mening är det kontraproduktivt för hobbyn att man för att släppas in i finrummet FÖRST måste prestera snudd på elitresultat.
Pistolskyttekortet, och krav på att man är aktiv i föreningen och hjälper till på städdagar, som funktionär, är där och tränar ibland, etc. är ju den naturliga vägen in, om man därefter, vartefter tiden går och man blir bättre, kanske får blodad tand och vill börja tävla vartefter resultaten förbättras vore ju mera logiskt. Varför kan det inte få vara så att det räcker?
Det viktiga kan ju inte vara att man är en elitskytt, utan att man har ett seriöst intresse och handskas säkert med vapnet?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kan ju tycka att säker vapenhantering, aktivitet och god vandel borde vara tillräckligt, men målet är att minimera antalet vapenägare i samhället och då är en metod att tillämpa hårda skjutprov som kriterium. :ermm:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...