Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
LGH

Hastighet V-Max 6,5x55

Recommended Posts

LGH

Jag har laddat V-Max 95 gr i 6,5x55 med COL 71mm och stegat upp till 44,0 gr Norma 203B. Jag tycker jag får låga hastigheter i min bössa. Förvisso är det bara 56 cm pipa (”lång” R8-pipa) och kyligt ute (-8 C), men jag tycker jag saknar ett litet gäng meter per sekund ändå när vågen står på 44 gr och kronografen visar 910 m/s. 

Någon som har erfarenhet av liknande laddningar? Har laddat för lite till just den här pipan för att ens kunna gissa om min pipa är ”långsam” eller inte. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
hs_merkel

Hade också låga farter i 95 gr v-max

929 m/s i medel på den med 43grains N150  i 4 grader. Sota rejält!

Nu kör jag 85 grains Sierra varmint med 47,5 grains 203 b 1037 m/s i 8 grader men ska göra om den laddningen då den diffar i fart.

Sen har man lägre fart i blaser då patronlägena är toleranta. Är inne på tredje svängen med mina hylsor och farten har klättrat ennaning. Har samma fenomen på 308win 22-250. 

S

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
strävhår
4 hours ago LGH sa:

Jag har laddat V-Max 95 gr i 6,5x55 med COL 71mm och stegat upp till 44,0 gr Norma 203B. Jag tycker jag får låga hastigheter i min bössa. Förvisso är det bara 56 cm pipa (”lång” R8-pipa) och kyligt ute (-8 C), men jag tycker jag saknar ett litet gäng meter per sekund ändå när vågen står på 44 gr och kronografen visar 910 m/s. 

Någon som har erfarenhet av liknande laddningar? Har laddat för lite till just den här pipan för att ens kunna gissa om min pipa är ”långsam” eller inte. 

Hur mycket vill han ha då?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
LGH

Jag är ingen fartfantast men gäller det räv och V-Max får det gärna gå undan - ju snabbare desto bättre verkar ”alla” vara överens om! 😀

Jag har skjutit ett gäng fler skott över kronografen och konstaterar att 203B inte verkar vara bästa krutet då jag får ojämna hastigheter. Precisionen är OK men jag är van att se bättre från den här bössan. Får nog investera en burk N150 vad det lider. Eller kanske en stege med N160 för det finns ju hemma, även om det är i slöaste laget.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
strävhår

975m var det rappaste jag hittat, men den bössan har kanske längre pipa än din. Köp längre pipa.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
hs_merkel

900 m/s duger väll? Om den skjuter bra vill säga? Annars byt till Sierra varmint 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget