Hoppa till innehåll

Vilken ammunition föredrar ni i .22lr?


Flintbüchse

Recommended Posts

Jag har hittills bara skjutit Eley bulk då jag tyckt den varit prisvärd och skjutit grupper på 10-15mm på 50m i quaden.

Provade Fiocchi TT Sport och Eley high velocity idag och de spred nåt ruskigt på 50m. De är rätt dyra också om jag inte missminner mig, det var ganska länge sedan jag köpte dem.

Eftersom Eley nu har slutat tillverka bulken så är jag tvingad att hitta nåt nytt prisvärt som presterar fina bilder på 50m.

Förslag på vettiga skott så man slipper köpa sig igenom ammunitionsjungeln är välkommet.

Jag vet att bössor är individer men det kanske kan ge en fingervisning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det jag och @merxz provat i våra 22or så kan vi konstatera att de är individer. CCI standard går går gemensamt bäst så att säga, annars gillar min CZ 455, Federal (525 packen), Remington Yellow Jacket, CCI Stinger. Merxz SSG-3000 gillar Norma2, Geco Semi-auto, RWS High Velocity. Dett är vad jag minns men kan vara helt ute och cykla 1,5-2 år sen vi testade ordentligt. 

Så bästa svaret är testa, det du inte ville ha men det enda rätta!! Jaguar gruppen har ju kampanj på någon Remington i Bulk-hink nu, kan kanske vara något!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok. Får åka till Svante Nilsson och shoppa lite skött då kanske.

CCI standard ska jag testa. Har för mig den sköt bra i en anschütz som en jag känner igen äger.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har provat många men går alltid tillbaka till CCI standard. Dels för att dom är billiga men kanske främst för att dom skjuter bra i min pistol och där gör jag av med flera tusen skott om året. Dom skjuter bra i geväret också (Quad). RWS subsonic skjuter aningen bättre men inte tillräckligt för att det ska vara lönt att köpa.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago sidelock sa:

Bland de billiga är Blazer min favorit. Annars är Geco Rifle utmärkt.

Gött att du sade det. Känner en som har blazer hemma. Ska åka och sno 20 patroner av hnm och provskjuta imorrn. Tänkte skjuta iaf 3000 skott fram till oktober.

Även fått för mig att byta ut quaden mot en t1x för att få en mer passande bössa till frihandsskyttet. Men vill inte offra 17hmrpipan.. Å andra sidan vet jag inte om det spelar nån jätteroll om man mängdtränar med en bössa som är mindre i kolven än den man jagar med? Jag sköt ju bra med quaden idag iaf. Tappade ut 2 skott av 30 ur femettan på 50m-älgtavlan på 50m. De satt strax utanför linjen i femman.

Jag är lite rädd att muskelminnet från quaden ska ge mig en felaktig anläggning med 308an. Kanske inte blir så om man även skjuter klass ett på banan? Vilket jag gör.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

28 minutes ago Sako_Finnbear sa:

Generellt funkar RWS bra i min Finnfire Varmint. Allt från Subsonic till High velocety.

RWS är väl allt annat än prisvärd? Är inte den ammon grisdyr?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago Flintbüchse sa:

RWS är väl allt annat än prisvärd? Är inte den ammon grisdyr?

Beror på hur man ser det. Dyr är den, men även prisvärd då den skjuter så bra i min bössa.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns en RWS sub hollow point som är mycket välakjutande och med acceptabel verkan i viltet. 

Skjuter rätt mycket CCI, en del RWS samt har lite Lapua kvar men mest rester, skulle gärna ha en match pipa till kvadden. C

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Flintbüchse sa:

Även fått för mig att byta ut quaden mot en t1x för att få en mer passande bössa till frihandsskyttet. Men vill inte offra 17hmrpipan.. Å andra sidan vet jag inte om det spelar nån jätteroll om man mängdtränar med en bössa som är mindre i kolven än den man jagar med?

Kan du inte bara byta stock på quaden? Jag skaffade en GRS till min quad då jag har det på båda klass ettorna. Fungerar fint och jag skjuter betydligt bättre med den efter bytet.

Efter en lyckad tur med Quaden och gamla hunden.

1133122898_Quad_rv.thumb.jpg.a1ddf3f6d73f0c8837b1b781d065ce2e.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Cz 455 varmint

 Inge har skjutit direkt dåligt. Men cci segmented skjuter grymt fint till jakt. Och Norma till grisbana och långhåll 200m +

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

CCI standard 22 LR har jag mest av och skjuter bra gör den också på viltmålsbanan 50 meter.

När jag provade samskjutning med hålspets för jakt så var det märkligast att CCI 22 LR subsonic hålspets hade samma inställning kikarsiktet och sköt en krona täthet på 50 meter.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now fredde_fmj sa:

CCI standard 22 LR har jag mest av och skjuter bra gör den också på viltmålsbanan 50 meter.

När jag provade samskjutning med hålspets för jakt så var det märkligast att CCI 22 LR subsonic hålspets hade samma inställning kikarsiktet och sköt en krona täthet på 50 meter.

Bössa?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Sako_Finnbear sa:

Beror på hur man ser det. Dyr är den, men även prisvärd då den skjuter så bra i min bössa.

Behöver bara att den skjuter inom kronan på 50m och är prisvärd. Övningsskjuter egentligen bara med .22lr. Ska jag peta kråkfågel skjuter jag med 17hmr, för då slipper jag hålla på och hålla över som jag får lov att göra med .22an. Det är så lätt att missa om man missbedömmer avståndet med .22. Med .17hmr håller jag mitt i från 30m till 130m och kråkorna stupar. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago M-Ola sa:

Kan du inte bara byta stock på quaden? Jag skaffade en GRS till min quad då jag har det på båda klass ettorna.

Så kan man ju göra. :)

De kostar en slant väl?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I klubben kör vi med Norma2. Tycker de funkar bra och är prisvärda, om än lite kladdiga kanske. Har även kört Norma2 i C-pangen med gott resultat.

Annnars fick ju SK väldigt bra resultat i VT ifjol och vet flera i pistolklubben som är väldigt nöjda med de.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade fel. Norma skytte heter den jag skjuter. En undran är de samma som Norma 2 fast äldre?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De som skjuter bäst i min cz453 är normas JM och geco, av de jag testat vill säga. De funkar bra till korthållsfält men jag har börjat bli misstänksam mot norma JM, det har varit nogra oförklarliga låga träffar, som att enstaka patroner inte håller måttet. Det är surt på tävling.

Bulkträning kör jag något billigare som topshot eller Remington bulkammo. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick en näve, 23 patroner visade det sig. Blazern sköt inom kronan på 50m iaf. Den small högre än Eleyen och tog även ett par cm högre på tavlan. Eley skjuter lite tätare men detta är överkomligt. 5'1an är 9cm på 50mtavlan så det är lugnt. Nere till vänster sprätte skotten ut, kändes inte som att det var jag. Brukar du få sprättskott?

Får nog bli lite Blazer i bulk framledes oavsett.

17 hours ago sidelock sa:

Bland de billiga är Blazer min favorit. Annars är Geco Rifle utmärkt.

 

image.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Top shot är dyrare med 0.70 än CCI std där jag betalade 0.60 st sist vid köp av 1000st

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...