Hoppa till innehåll

Hur skall nya jägare utbildas, tycker ni!


vandraren

Recommended Posts

1 hour ago tecno sa:

Tyvärr blir det alltför ofta så här. Än värre efter dessa eländiga veckosluts examen.

Inte alltid så, de gängen vi haft håller ihop bra. Men de har å andra sidan varit i grupper som känner varandra relativt väl eller jobbar tillsamman. 

/M

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte så mycket att tillägga själv utöver det som har sagts tidigare.

Men jag håller med om att hur man blir bemöt på sin lokala skyttebana är av yttersta vikt om man som nybörjare och lite osäker ska vilja fortsätta eller åka hem och ställa bössan i skåpet och börja med något annat.

Själv har jag bra erfarenhet från "min" bana, när jag kom dit första gången så fick jag hjälp från folket som håller i det dom kom fram och stod bredvid och instruerade när det var min tur att skjuta, och det har inte varit något gnäll från dom bakom i kön utan det tar den tid det tar för varje skytt.

Vissa kom fram och kollade min bössa och frågade om dom fick pröva den en station osv på det viset ingjuter man lite självförtroende i nybörjare och framförallt se till att det är roligt, alla missar nån duva nybörjare som semiproffs.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Svenstorparn sa:

Har inte så mycket att tillägga själv utöver det som har sagts tidigare.

Men jag håller med om att hur man blir bemöt på sin lokala skyttebana är av yttersta vikt om man som nybörjare och lite osäker ska vilja fortsätta eller åka hem och ställa bössan i skåpet och börja med något annat.

Själv har jag bra erfarenhet från "min" bana, när jag kom dit första gången så fick jag hjälp från folket som håller i det dom kom fram och stod bredvid och instruerade när det var min tur att skjuta, och det har inte varit något gnäll från dom bakom i kön utan det tar den tid det tar för varje skytt.

Vissa kom fram och kollade min bössa och frågade om dom fick pröva den en station osv på det viset ingjuter man lite självförtroende i nybörjare och framförallt se till att det är roligt, alla missar nån duva nybörjare som semiproffs.

Visst faen missar proffsen oxå :) där är skillnaden mellan den inbitne skytten o nybörjaren förmodligen priset på bössan ;)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ogillar av princip striktare regler än vi redan har och tror vi bör vara försiktiga med att själva efterlysa det, så länge en dysfunktionell myndighet ansvarar. Men är heller inte blind för att samhället förändras och ser ju själv hur diskussioner går på sociala medier. 

Med erfarenheter från pistolskyttet med 5års licenser och svårtolkade aktivitetskrav har jag svårt att se hur det skulle kunna fungera för jaktvapen. Däremot kunde en högre tröskel för att få licens på första vapnet vara tänkbart. 

I grunden blir det lite fel att gå en helgkurs och tro sig vara redo för jakt utan tidigare erfarenhet. Jägarexamen ska inte heller vara en genväg för att kunna köpa vapen för målskytte. Tänkbara lösningar kan vara krav på längre utbildningstid och den andra delen kunde lösas genom att t,ex Skyttesportförbundet tog upp PRS, Långhåll osv i sin verksamhet. 

Att människor försöker skaffa legala vapen för självskydd är däremot en svårare nöt att knäcka och ytterst Polisens ansvar att lösa. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många bra svar! Min fråga var hur en kurs skulle se ut! Alltså: din bror/syster/kompis/son/dotter skall gå en kurs: hur skulle du vilja den var utformad?

Frågeställningen rör inte högre krav från myndighet eller annat, utan just hur du skulle vilja att din nye/nya jaktkamrat utbildades!  Själva examinationen berör vi inte här!

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det enkla sättet att få bort de sombara vill ha ett vapen är väl att inte kunna få tillstånd att köpa vapen förrän något år efter tagen examen?

Vad man lär sig av kursen är inte det viktiga, det är som vilken annan sysselsättning som helst, det är inte utbildningen som gör yrkesmannen utan den praktiska erfarenheten.

Att traditionell studiecirkel skulle vara bättre än weekend tror jag inte på, det hänger mer på läraren och elevens förutsättningar än formatet. Dåliga skyttar kommer ur båda lägren.

/Markus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

33 minutes ago nuke sa:

Det enkla sättet att få bort de sombara vill ha ett vapen är väl att inte kunna få tillstånd att köpa vapen förrän något år efter tagen examen?

Vad man lär sig av kursen är inte det viktiga, det är som vilken annan sysselsättning som helst, det är inte utbildningen som gör yrkesmannen utan den praktiska erfarenheten.

Att traditionell studiecirkel skulle vara bättre än weekend tror jag inte på, det hänger mer på läraren och elevens förutsättningar än formatet. Dåliga skyttar kommer ur båda lägren.

/Markus

Hade du börjat jaga om du hade fått vänta några år efter examen? 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

32 minutes ago nuke sa:

Det enkla sättet att få bort de sombara vill ha ett vapen är väl att inte kunna få tillstånd att köpa vapen förrän något år efter tagen examen?

 

Varför ska folk inte få äga vapen att tex rekreationsskjuta med på bana för att de inte jagar? Jag har inget emot att folk äger jaktvapen, oavsett om de jagar eller inte.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-02-12 at 10:44 Dansken sa:

Om man är en grupp som har gått en utbildning/ studiecirkel tillsammans ett år och har trevliga träffar tillsammans finns det hur mycket som helst man kan "snöa in på" och hålla kontakten i gruppen om studieförbunden var mera alerta:
Kötthantering, styckning och hygien.
Hundträning: apportering och spårning.
Handladdning.
Bättre jaktskott.
Matlagning.
Första hjälpen.
Många grupper löses upp efter avslutad examen och sprids och gruppen syns aldrig mer.

Det här tycker jag är utmärkt. Hur viltet hanteras när det väl ligger togs inte upp i princip alls när jag tog jägarexamen för fem år sedan - förutom då att "hygien är viktigt när man tar hand om djuret". Det skiljer ju en del i hantering mellan hare, orre och älg.

Sedan tycker jag skjutprov är väl OK, men ett större problem är nästan omdömet. Hur ska man testa det? En utmärkt skytt kan ha uselt omdöme (se Övervåla-jaktledaren som satt på fel pass och sköt grannlagets jaktledare - på 275 meters håll - för han såg en "svart klump") och en usel skytt kan ha utmärkt omdöme.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
På 2019-02-14 at 19:47 killer_mouse sa:

Hade du börjat jaga om du hade fått vänta några år efter examen? 

Vänta på egen bössa innebär inte nödvändigtvis vänta på att jaga. Låna vapen mm är ju en option.

Att äga ett eget vapen hamnade en bit ner på listan för min del över orsaker till att ta examen.

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-02-14 at 19:48 Flintbüchse sa:

Varför ska folk inte få äga vapen att tex rekreationsskjuta med på bana för att de inte jagar? Jag har inget emot att folk äger jaktvapen, oavsett om de jagar eller inte.

 

Men då behöver de ju egentligen inte en jägarexamen? De kan ju skaffa målskyttelicens mm.

/Markus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago nuke sa:

Vänta på egen bössa innebär inte nödvändigtvis vänta på att jaga. Låna vapen mm är ju en option.

Att äga ett eget vapen hamnade en bit ner på listan för min del över orsaker till att ta examen.

/M

Alla har inte möjligheten att låna vapen 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago killer_mouse sa:

Alla har inte möjligheten att låna vapen 

Alla har inte heller möjlighet att jaga, jag ser inget problem med det heller.

/M

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jägareförbundet Stockholm har infört ett koncept med Jaktcoach, vilket i mina ögon, är en rätt väg att gå. Det blir fler som tar examen som inte har en naturlig kontakt med jakten och i många fall skogen. De aspiranter som vi har haft med har både fått vara med i skogen för att röja pass, övningsskytte, vara med på pass samt följa med en hundförare. Det är otroligt givande att ha med en nybörjare med sig på jakten...

https://jagareforbundet.se/mitt/stockholms-lan/jagareforbundet-stockholm/verksamhet/jaktcoach/

Detta borde de införa i alla regionen och förhoppningsvis kanske Riksjägarna haka på?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago nuke sa:

Alla har inte heller möjlighet att jaga, jag ser inget problem med det heller.

/M

Så med andra ord bättre å göra allt mer besvärligt så tar färre jägarexamen så blir mer över till "oss" viktigare men sen att våra led tunnas ut och att tillslut jakt och skytte förbjuds ser du inte heller några problem med? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago killer_mouse sa:

Så med andra ord bättre å göra allt mer besvärligt så tar färre jägarexamen så blir mer över till "oss" viktigare men sen att våra led tunnas ut och att tillslut jakt och skytte förbjuds ser du inte heller några problem med? 

Inte allt, knappast någonting alls faktiskt.

Jag tycker att en möjlig lösning för att mota Olle i grind, dvs den som tar jägarexamen enbart för att kunna köpa ett vapen, är att du behöver göra lite mer än att betala provavgifterna, skriva ett enkelt flervalsprov och skjuta något 50-tal skott.

Du ser ett samband mellan att man måste få köpa en bössa snabbast möjligt och all jakt och skyttes överlevnad vilket inte jag gör.

Den agenda du tillskriver mig känns som något hämtat från en sluten grupp på Facebook eller annat låst forum och funkar nog bättre där, bland likasinnade.

/Markus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilka problem skapar det att

det är några som tar

jägarexamen och köper vapen som de skjuter prick med? Är de problemen så stora att det motiverar att göra det svårare rent allmänt att börja jaga?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har för mig det glunkats från pmd ngt om att man inte skulle få skjuta målskytte med jaktvapen.

 - är väl det som är risken om alltför många vapen på jaktlicens i själva verket enbart är för målskytte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Ok, provar igen: hur vill du att din fru/dotter/son/kompis osv blir utbildad på bästa sätt, för att efter avslutad utbildning kunna stå själv vid en samling?

Många bra svar innan i tråden, tips på fortbildning genom Jaktcoach hos SJF, andra uppfljningskurser mm.

Jag är ute efter vad den ultimata utbildaren skulle kunna tillhandahålla som pedagog, inspiratör, arrangör och allt mellan himmel och jord! Kombinera gärna saker som finns idag hos flera aktörer, men under ett tak, lixom! p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Tidigare har det skrivits att vår jägarexamen står sig väl jämfört med övriga Europas. Är det verkligen så? Jag får för mej att norrmännen ställer betydligt högre krav på sina skyttar och att det biologiska kunskaperna hos tyskarna ligger långt över våra jägares dito. Schweiz verkar också vara ett land med grundmurad skyttetradition. Ovanstående är blott spankulation från min sida men om vi nu ska kunna åka runt och gästjaga med EUvapenpass så kanske även jägarexamen skulle vara lite mer uniform, inte minst säkerhetsaspekten bör övervägas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...