Hoppa till innehåll

Viltkamera


Basta01

Recommended Posts

Hej, har en viltkamera SG550M-8mHD. Tyvärr gick locket/skyddet till PIR sensorn sönder när jag försökte ta bort isen. Är det någon som vet om man kan få köpa den som reservdel? Försökte med olika "patentlösningar" men det fungerar inte

Viltkamera.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nej, det funkade inte då köpte jag en ny kamera SD 520. Den fungerar utmärkt men jag har två problem:

1) För stort antal bilder utan objekt typ skuggor, vajande kvistar etc..

2) Får inget ljud när jag tittar på inspelade videor på min PC. Behöver man sätta på ljusinspelningen?

Läste den knapphändiga manualen flera gånger, men blev inte klokare för det. Där står bara att"Sound recording is Available"

Är det någon som vet bättre vad man skulle göra?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Basta01 sa:

Nej, det funkade inte då köpte jag en ny kamera SD 520. Den fungerar utmärkt men jag har två problem:

1) För stort antal bilder utan objekt typ skuggor, vajande kvistar etc..

2) Får inget ljud när jag tittar på inspelade videor på min PC. Behöver man sätta på ljusinspelningen?

Läste den knapphändiga manualen flera gånger, men blev inte klokare för det. Där står bara att"Sound recording is Available"

Är det någon som vet bättre vad man skulle göra?

1) Du kan prova att sätta ner känsligheten. Det brukar heta "PIR Sensitivity” eller något liknande.
Min erfarenhet är dock att det ofta kommer fåglar och flyger förbi och triggar kameran, men de hinner försvinna innan bilden tas.
Kan bli samma sak med räv som springer förbi. Ibland ser man bara en svanstipp på väg ut ur bilden.

2) Prova ett annat program för att spela upp videon. VLC är mycket bra och spelar upp nästan allt:
https://www.videolan.org/vlc/index.sv.html

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sol och vind kan ge en del bilder. Sätt kameran mot norr, gärna på en skuggig plats och undvik att ha för mycket vajande grenar i bildfånget. Vad gäller ljudet så finns det en inställning för det. Se här till exempel: https://www.hylte-lantman.com/pub_docs/files/Bruksanvisningar/Scout-Guard55012MHD.pdf

4.1.10 Inställning av video ljud
Följande visar hur ljudupptagningen ändras.
a. Tryck på MENU för att visa inställningsmenyn.
b. Tryck UPP eller NER för att välja Video ljud.
c. Tryck VÄNSTER eller HÖGER för att välja av eller på.
d. Tryck OK för att spara den aktuella inställningen och alternativet kommer att vara
omarkerat.
Tryck på MENU för att avbryta inställningen och återgå till infovyn.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...