Hoppa till innehåll

Vilken bil för jakt fiske, övrigt


ozzian

Recommended Posts

köpte nyligen en begagnad toyota rav 4 då den gamla subaru forestern gjort sitt.. Än så länge verkar den bra.. drar 0.9 i snitt med min varierade körning.. har kört kallkörning korta sträckor och med släp..men även lite längre.. Tror att den kan komma ner på 0.7 på långkörning om man tar det lite lugnare vid acceleration..

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago ÅlandsFilip sa:

När vi körde till ammarnäs körde finnarna från Helsingfors till adolfström med kåpsläp bakpå, 4 personer, takbox osv. Just över 0,8 drog den då på ~1600km, hård körning... Vi körde någon Opel suv, drack som jag vet inte vad, diesel. Den drog 0,9 på två personer lugn körning för vi skulle ju komma fram samtidigt och vi körde på svenska sidan. Så den drar nog inte överdrivet mycket på lång körning.

Men skulle tro det varierar, kan säkert dra 0,9. Tittat på dem själv som dragbil.

det var v6an du menar,, 4l?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Arctic sa:

Det känns väldigt osannolikt att en bensin LC med släp ligger på 0,8 vid hård körning. 

Enligt sprimonitor ligger bensin LC på i snitt 1,5 liter milen. Det känns mer rimligt. 

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/436-Landcruiser.html?fueltype=2&powerunit=2

ok, 1,5 liter är ju en faktor, det är ju typ dubbelt mot en xc70, eller iallafall 50% mer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en 2011 XC70 med D5 motorn och automatlåda. Det är ingen sparbössa på kortkörningar, har lite drygt två mil till jobbet och på de tankar jag mest kört runt byn och till och från jobbet hamnar jag på 0,75 lite drygt, (i januari då det var -30 hela månaden så var jag nog mot litern då automaten verkar vara väldigt tungrodd då den är kall). Långkörning däremot så går den snabbt ner minst en deciliter.

 

Nåja, rent generellt har jag svårt tänka mej en mera allsidig bil, den är mycket bekväm, hästlängder före järnspett som Subaru Outlander exempelvis, och rymmer massor med packning. Jag skulle gärna byta upp mig ett par årsmodeller däremot, sambon kör en -14 XC70 D4 i jobbet och den verkar ha en annan programmering av lådan, (eller en helt annan låda), så den ligger lägre i varv, och det visar sig tämligen tydligt på bränsleräkningen. Lådan jobbar dessutom mera distinkt så även om den D4:an har 20 kusar färre än min D5a så märks det inte alls i princip.

 

Om jag i min ägo hade haft farmartanken Särimner så hade jag inte funderat utan köpt en jänkepickis igen. Hade en -10 Dodge Ram i ett par år då den var nästan ny och trevligare bil än den har jag inte haft.

 

Rent generellt så om man är rädd för värdeminskning så ska man väl köpa så gammal bil som möjligt, eller en så billig bil som möjligt. Många nyare, och särskilt dyrare bilar, har ju en värdeförändringskurva liknande den som bananer har....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Merca GLK har jag sneglat på. Ful-snygg (kan inte bestämma mig..). Tror de slutade tillverkades -15 till förmån för GLC.

Fått för mig att det är mycket bil för pengarna och en bra kombo mellan väg och "jaktkörning", likt XC70..

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago BigJim sa:

Merca GLK har jag sneglat på. Ful-snygg (kan inte bestämma mig..). Tror de slutade tillverkades -15 till förmån för GLC.

Fått för mig att det är mycket bil för pengarna och en bra kombo mellan väg och "jaktkörning", likt XC70..

 

Morsan och farsan hade en sån som jag körde. Riktigt skön bil, GLK alltså. Dem har glc idag. Grym väghållning trots höjden. Enda är att vissa utrustningsgrejer typ skärmen (om inte nav) ser väldigt billig ut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Damen har GLC som tjänstevapen. Mycket trevlig vagn, med fin väghållning och som går relativt snålt trots sin storlek. (220 diesel ca 0,7 l/mil). Växelspaken på ratten kunde de skippat för mig. Och sen får den bara dra 980kg på B-kort. Dieselvärmaren är det bra knuff i men appen för styrning är inget vidare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30 minutes ago redtop sa:

 Och sen får den bara dra 980kg på B-kort.

Samma för vår XC60. Tror, om jag inte minns helt fel, att det bara finns 995 kg kvar att dra med på ett vanligt B-kort. Lurar på ett utökat B till sommaren, så jag kan i alla fall dra båten... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago ozzian sa:

ok, 1,5 liter är ju en faktor, det är ju typ dubbelt mot en xc70, eller iallafall 50% mer.

Den som tror att en LC kan ha samma förbrukning som en svenssonbil har aldrig åkt MC . På en hoj märker man av fartvind och det är en otroligt skillnad på att sitta rakt upp eller att ligga ner på tanken. Och motståndet ( fartvinden) ökar inte linjärt.

Självklart drar LC,n mer. En fyrkantig kloss med avrundade hörn går trögt igenom luften.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-03-03 at 10:52 ozzian sa:

nej, jag menade bara att jag köper hellre en dyrare bil nu som är billig att äga än tvärt om.

Äter inte värdeminskningen på en dyr bil upp alla driftskostnadsskillnader mellan olika bilar med god marginal?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-04-05 at 08:39 simnil sa:

Jag har en 2011 XC70 med D5 motorn och automatlåda. Det är ingen sparbössa på kortkörningar, har lite drygt två mil till jobbet och på de tankar jag mest kört runt byn och till och från jobbet hamnar jag på 0,75 lite drygt, (i januari då det var -30 hela månaden så var jag nog mot litern då automaten verkar vara väldigt tungrodd då den är kall). Långkörning däremot så går den snabbt ner minst en deciliter.

 

Nåja, rent generellt har jag svårt tänka mej en mera allsidig bil, den är mycket bekväm, hästlängder före järnspett som Subaru Outlander exempelvis, och rymmer massor med packning. Jag skulle gärna byta upp mig ett par årsmodeller däremot, sambon kör en -14 XC70 D4 i jobbet och den verkar ha en annan programmering av lådan, (eller en helt annan låda), så den ligger lägre i varv, och det visar sig tämligen tydligt på bränsleräkningen. Lådan jobbar dessutom mera distinkt så även om den D4:an har 20 kusar färre än min D5a så märks det inte alls i princip.

 

Om jag i min ägo hade haft farmartanken Särimner så hade jag inte funderat utan köpt en jänkepickis igen. Hade en -10 Dodge Ram i ett par år då den var nästan ny och trevligare bil än den har jag inte haft.

 

Rent generellt så om man är rädd för värdeminskning så ska man väl köpa så gammal bil som möjligt, eller en så billig bil som möjligt. Många nyare, och särskilt dyrare bilar, har ju en värdeförändringskurva liknande den som bananer har....

Är inte frugans D4 den nya 4-cylindriga dieseln? Den är överlägsen gamla 5-cyl traktorrovan i allt.

Håller med om värdeminskning, se mitt svar ovan. Bilar är världens dyraste förbrukningsvara. Möjligen slaget av motorcyklar och snöskotrar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-04-06 at 12:33 Dr Krall sa:

Är inte frugans D4 den nya 4-cylindriga dieseln? Den är överlägsen gamla 5-cyl traktorrovan i allt.

Håller med om värdeminskning, se mitt svar ovan. Bilar är världens dyraste förbrukningsvara. Möjligen slaget av motorcyklar och snöskotrar.

Jag är osäker men jag har det på att alla AWD XC70 är femcylindriga, (även D3 AWD), det som skiljer är vad jag förstår "chippning" och eventuellt turboaggregat(en). Den nyare fyran kom eventuellt i någon sen V70 men alltså inte i XC70 vad jag vet. Någon som har annan fakta?

Hursomhelst så upplev automaterna på de senare årsmodellerna, dom har även en -15 V70 på firman, betydligt distinktare än min, och min bil har ändå bara gått hälften av dessa två "jobbilar".

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det så att du vill ha en lite större bil men låg bränsleförbrukning kanske du ska titta på en outlander pluginhybrid. Körde frugans till götet i lördags. 100-110 km/h 14 mil enkel resa.  0,56 på vägen ner och 0,77 på hemvägen. 

Men det klart skatten är  360 kr dyrare på den än min LC ( och den är skattefri :thumbsup:)

20190406_185500.jpg

20190407_005158.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

53 minutes ago Arctic sa:

Det är helt korrekt att alla fyrhjulsdrivna XC70 har femcylindrig motor.

Det finns framhjulsdrivna XC70 med den nya fyrcylindriga VEA-motorn. 

Samma för xc60, v60cc av den gamla typen.

Sen har jag fått för mig att xc70 med T6:an är 6-cylindrig. Väldigt ovanliga, men en kollega har en sådan..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt rätt. Det finns sexcylindriga bensinare med fyrhjulsdrift. Jag skulle varit tydligare att jag talade om diesel. 

Det finns i alla fall inga fyrhjulsdrivna fyrcylindriga XC70.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det enda som skiljer XC70 D4 AWD och XC70 D5 AWD av samma årsmodell är mjukvaran i motorn. Senare modeller av den framhjulsdrivna varianten har en modernare fyrcylindrig variant, som speciellt med tillhörande 8-växlade automatlåda är märkbart snålare på bränsle.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så de är typ lika bra. Det går att byta mjukvara om du vill ha mer effekt. Med Volvos variant av mjukvaruuppgradering ”Polestar” så blir en D4 i realiteten en D5. I alla fall den fyrhjulsdrivna varianten. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja, det är endast 4hjulsdrivning som gäller.

en följdfråga är om någon årsmodell är sämre, eller är det bara nyare desto bättre?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd.

Jag har också för avsikt att köpa en bil om några månader och även jag har snöat in på en Volvo, typ XC70 AWD, så ny jag har råd med, väl medveten om värdeminskningen, men jag tänker att om man lägger lite mer i början, slipper man dyra reparationer i brådrasket.

Initialt tänkte jag på en bensinare, men nu är jag öppen för bägge utföranderna. Hittade några kandidater på blocket (Göteborg) som skulle kunna vara av intresse. Det tänkta användningsområdet är naturligtvis för jakt och fiske, men även långa (foto) resor.

Låt mig kort nämna att jag har aldrig ägt en bil, då behovet inte infunnit sig, men nu känns det som att det är dags, av ovan nämnda anledning. 

Om nu någon frågar sig varför jag begränsar mig till Volvo, är det för att Volvo har ett (felaktigt) rykte om sig att hålla hög  kvalitet. Sedan tänker jag att eftersom jag bor i Sverige (och Göteborg), är tillgången på reservdelar ett icke-existerande problem.

Men jag ställer frågan till er som har erfarenhet av bilar; Lever Volvo på gamla meriter, eller håller dom hyfsat hög kvalite !?

Idag hittade jag t ex dessa kandidaterna, några synpunkter !?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...