Hoppa till innehåll

Vilken bil för jakt fiske, övrigt


ozzian

Recommended Posts

2 hours ago dru sa:

...så var det dags igen då! Ena V90:in har Volvo-on-call lagt av på, så den ska in på verkstad för något elektronikbyte.

Enda sättet jag skulle kunna få min bil on-call är om jag lämnar tjejen i bilen med telefon..
Sen att det skulle tuta upptaget räknar jag nog med..

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago dru sa:

än så länge går reparationer och bärgning på garanti.

Det är ju en j*vla tur iaf !

17 hours ago dru sa:

Men problemet är ju att det sabbar dagen för förarna eftersom de måste in på verkstad och trassla med lånebil stup i kvarten. Istället för att kunna utföra sina arbetsuppgifter enligt schemat så får de som sagt trassla och pyssla med verkstadsbesök.

 Har full förståelse för din frustration. J*vligt konstigt att dom inte kan få till det rätt från början. Minns bussarna som vi kör med på jobbet, när vi fick dom nya. Herregud, vilka problem vi hade dem dom, och fortfarande har, efter tio år !!

17 hours ago dru sa:

De V70 vi hade tidigare fungerade i stort felfritt fram tills ca 16-17000 mil innan reparationerna startade. Så en av de senaste V70-modellerna kan vara ett säkrare kort.

Det lutar åt det hållet. Kommer att kosta bra med x antal lusentappar, men hellre det och (förhoppningsvis) ha några bekymmersfria år framför sig, än att ha bilen stående på verkstad, i parti och minut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago Arctic sa:

Tittar du på mer objektiva data, t.ex. Länsförsäkringars maskinskaderapport

har bara skummat lite, men en sak som är intressant är att dyra prestigemärken som Porsche och BMW har fler problem än billigare bilar ! Jisses, här kan man verkligen inte tala om att man får vad man betala för.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-04-23 at 02:46 Arctic sa:

Jag skulle definitivt våga köpa en XC70, så ny och med så få mil som möjligt.

Jo, det lutar åt någonting sådant, men det kommer att svida (ordentligt) i lädret.

På 2019-04-23 at 02:46 Arctic sa:

Tro dock inte att det är en evighetsmaskin. Alla bilar kan gå sönder. ?

Självklart tror jag inte att någon bil är en evighetsmaskin, det är så självklart att det inte behöver nämnas. Och att alla bilar kan gå sönder är också så självklart att det inte behöver nämnas, men önskan är att hålla bilen från verkstad så länge det låter sig göras, och vad jag försöker lösa, är hur jag skall gå till väga för att optimera mina möjligheter till det. Men, det är väl i viss mån ett lotteri, oaktat hur man gör, antar jag. Uppenbarligen hjälper det inte att bilen är fabriksny som framgår längre upp i tråden.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago simnil sa:

På tal om Outlander laddhybrid, hur är det med släpvagnsdragande och hybridbilar? De flesta, (alla?) rena elbilar har ju 0kg i släpvagnsvikt vad jag vet.

Det är ju onekligen en intressant sak att ha reda på innan köp, för jag tänker definitivt ha dragkrok på min, det är ju en sak som är säker, hur skall jag annars få hem älgen !? Den lär knappast få plats i bagageluckan, även om man fäller sätena ?.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago dru sa:

..så var det dags igen då! Ena V90:in har Volvo-on-call lagt av på, så den ska in på verkstad för något elektronikbyte

Det är ju helt otroligt ! Det gör ju inte att suget efter en Volvo ökar, precis ?.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago simnil sa:

Jag gillar Volvo, mycket för att jag med min "hydda" anser dom överlägset bekvämast.

Besiktade f.ö min XC70 för ett par veckor sen, besiktningskillarna sa att normalt sett är inget glappt under dessa förrän runt 30k mil men vi måste ju kolla ändå, och jag bor i de trakterna där vägarna tär ganska bra på hjulupphängningarna.

När det gäller kvalitetsproblem så tror jag inget märke är förskonat från måndagsexemplar, och vanligare är dom i respektive modells "barndom". Möjligt att V/XC70 har vissa sjukdomar men barnsjukdomarna har väl åtgärdats i mesta möjliga mån på de senare årsmodellerna. 

På tal om Outlander laddhybrid, hur är det med släpvagnsdragande och hybridbilar? De flesta, (alla?) rena elbilar har ju 0kg i släpvagnsvikt vad jag vet.

Drag på våran.  Och det kan man nog få på alla hybridbilar.  Blir inte riktigt klok på siffrorna i reggpappren. Men minst 1500 kg får man dra med outlandern.

 20190423_204306.thumb.jpg.0f4cf3fb7dd3c76ab16098b0ec12d4d9.jpg

Tesla modell X går att få med drag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago kkjon sa:

Drag på våran.  Och det kan man nog få på alla hybridbilar.  Blir inte riktigt klok på siffrorna i reggpappren. Men minst 1500 kg får man dra med outlandern.

 .....

Tesla modell X går att få med drag.

1500kg är ganska lågt, Nu gissar jag bara men jag antar att Outlander utan eldrift har högre släpvagnsvikt?!?!?

 

....Det är ett litet prishopp mellan begagnad Volvo, som vi diskuterat mest, och en Tesla ? Men att dom tordes sätta drag på någon elbil var nytt för mig.

 

Allvarlig talat så en bil med någon form av batteridrift skulle jag akta mej väldigt noga för om jag inte leasade den eller köpt den ny med avsikt att byta igen inom några år. Jag misstänker att i en inte alltför avlägsen framtid kommer Blocket att vara översvämmat av billiga el/hybridbilar i behov av batteribyte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago simnil sa:

....Det är ett litet prishopp mellan begagnad Volvo, som vi diskuterat mest, och en Tesla ? 

Precis den tanken slog mig också.

2 hours ago simnil sa:

Blocket att vara översvämmat av billiga el/hybridbilar i behov av batteribyte.

Det är också en tanke som slagit mig; Hur gör man när batteriet behöver bytas ut, på t ex en Tesla !? Det lär ju inte kosta gratis, om man säger så. Min plan är att köpa en bil, och ha den tills dess att jag inte har råd att äga den längre, alternativt att ha den tills dess att den är färdig för skroten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago strävhår sa:

Förmodligen, av flera skäl än artiklarna handlar om. Är inte särskilt insatt men har skummat igenom en del.

Kraftnätet måste byggas ut för att klara belastningen.

Idag används kobolt i alla litiumbatterier. Kobolt är en bristvara i världen och redan om något år räknar man med ett underskott i tillgången i relation till efterfrågan. Över hälften av all kobolt grävs upp i Kongo under primitiva former. Kommer man inte på ett sätt att ersätta kobolt i batterier (med samma effektivitet eller bättre) så är det orimligt att satsa på elbilar när det är en ändlig resurs som i huvudsak kommer från ett highchaparall-land. Ska kobolt brytas på andra ställen där det finns så lär priset på batterier gå upp. Batterier till elbilar är inte precis de enda som drivs av litiumbatterier. Läste att det går åt runt 10kg kobolt till en elbil.

Jag tror att vätgas är enda vägen, finns ju obegränsat och ger synnerligen miljövänligt utsläpp. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför tror ni att Elon Musk också har Space-X. I rymden finns allt att hitta.

Sen skulle oljan ta slut på 1990-talet sa man i början av 1980-talet. Det lär gå att hitta kobolt så det räcker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hörde på radion idag, att AB Volvo redovisar en rekordvinst i år. Märkligt kan jag tycka, med tanke på den information som framkommer i denna tråden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago BigJim sa:

Volvo AB är ju ett annan firma...

Jo, jag noterade att det var på lastbilssidan, men samma problem torde vara där som på personvagnssidan, kan man tycka. Dessutom, det är ju samma företagsnamn. Inte tänker man att det är två olika firmor, om man ser en personbil med "Volvo" där bak, eller om det står "Volvo" på en lastbil, kan jag tänka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lastbil, Construction Equipment (CE), Buss, Penta... säkert nån mer

Och varför skulle det finnas samma problem med dessa produkter, som diskuterats här? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago BigJim sa:

Lastbil, Construction Equipment (CE), Buss, Penta... säkert nån mer

Och varför skulle det finnas samma problem med dessa produkter, som diskuterats här? 

Det är väl människor anställda i dessa firmor, precis som hos Volvo personvagnar !?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago M-Ola sa:

 

Sen skulle oljan ta slut på 1990-talet sa man i början av 1980-talet. Det lär gå att hitta kobolt så det räcker.

Det är väl till vilket pris som är intressant.

Jag har svårt att tro på dagens elbilar, hur många varv runt jorden var det man var tvungen att köra för att ligga plus minus noll med en diselbil om man räknar in produktionen miljömässigt...två ?

När elbilsjäveln har gått två varv börjar det väl bli dags att byta batteri...sen är den på efterkälken och får börja jaga diselbilen igen.

Är elproduktionen/distributionen över huvud taget inräknad i ekvationen ?

Finns inget som förstört så mycket biotoper som vattenkraft och kärnkraft ska ju inte byggas ut den heller...dom står för kring 80% av vår elproduktion.

Är det meningen att dom båda ska byggas ut om alla ska börja köra elbil  ?

Många frågor.

 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago Järven sa:

Många frågor.

Jag också.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago MrT. sa:

Det är väl människor anställda i dessa firmor, precis som hos Volvo personvagnar !?

Jovars... Saab tillverkade bilar, bussar flygplan, radarsystem mm .. det som var svårast, var lönsamheten i den snabbaste och mest konkurrensutsatta delen... Manskap är dyrt, och även kompetens... Dom andra branschena är "enklare"...  Och jag tror att kraven på ett flyg är större.. än "bara" en bil

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Volvo ger jag inte mycket för. Lämna in bilen igår för oljeläckage. Hämta den idag. Kollar oljan på stickan. Under min!? Så fick åka och fylla olja själv. Sopor!

Ringer dem sen och går till svar att felet är åtgärdat. Jo till 50%.

Han harklar sig lite och undrar hur vi ska göra med nycklarna? Som dem hade?Jordbruksmaskiner startas med startknapp! Men får väll hämta dem när ni fått hem olja!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-04-23 at 12:09 MrT. sa:

Jo, det lutar åt någonting sådant, men det kommer att svida (ordentligt) i lädret.

Självklart tror jag inte att någon bil är en evighetsmaskin, det är så självklart att det inte behöver nämnas. Och att alla bilar kan gå sönder är också så självklart att det inte behöver nämnas, men önskan är att hålla bilen från verkstad så länge det låter sig göras, och vad jag försöker lösa, är hur jag skall gå till väga för att optimera mina möjligheter till det. Men, det är väl i viss mån ett lotteri, oaktat hur man gör, antar jag. Uppenbarligen hjälper det inte att bilen är fabriksny som framgår längre upp i tråden.  

Har haft många Volvos och faktiskt aldrig haft nåt strul. Kanske haft mycket tur ?men personligen håller jag dom högt. Sen finns det exemplar som krånglar men vilket märke är utan måndags exemplar? Finns många trevliga bilar och det skall ju kännas rätt när man väl slänger ut pengarna. Lycka till med bilköpet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago simnil sa:

1500kg är ganska lågt, Nu gissar jag bara men jag antar att Outlander utan eldrift har högre släpvagnsvikt?!?!?

 

....Det är ett litet prishopp mellan begagnad Volvo, som vi diskuterat mest, och en Tesla ? Men att dom tordes sätta drag på någon elbil var nytt för mig.

 

Allvarlig talat så en bil med någon form av batteridrift skulle jag akta mej väldigt noga för om jag inte leasade den eller köpt den ny med avsikt att byta igen inom några år. Jag misstänker att i en inte alltför avlägsen framtid kommer Blocket att vara översvämmat av billiga el/hybridbilar i behov av batteribyte.

Angående drag och Tesla så är jag fullt medveten om prisskillnaden, men jag ville bara vidga ditt vetande.

Vad det gäller miljö och elbil kontra förbränningsmotor får framtiden utvisa vad som är bäst. Men helt klart kör vi frugans Outlander betydligt billigare än Saaben vi hade innan. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har hört talas om prislappar på 60-100kkr för byte av batteripack i en elbil..... å andra sidan så kanske man kan tänka på en hybridbil med dåliga batterier som en motorsvag vanlig bil med låg skatt..... men antagligen har dom byggt in någon funktion så bilfan inte går köra när batterierna är kronslut...

Om vi lämnar området omedelbart bilbyte och tar på oss framtidsanalysmössan så tror jag inte heller att el/batteri är lösningen. Dyker inte något helt nytt upp så är också min tro att vätgas är lösningen. Bara en sån sak som att en vätgasbil går att tanka på rimlig tid är ju en stor fördel framför ladd-bilarna. Bilarna går helt enkelt att använda på samma sätt som vi gör i dag.

Plöj ner några av elbilsforskningsmiljarderna på forskning i ämnet förvaring av vätgas istället så borde det hända grejer.

 

 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...