Hoppa till innehåll

Vilken bil för jakt fiske, övrigt


ozzian

Recommended Posts

1 hour ago simnil sa:

Har hört talas om prislappar på 60-100kkr för byte av batteripack i en elbil..... å andra sidan så kanske man kan tänka på en hybridbil med dåliga batterier som en motorsvag vanlig bil med låg skatt..... men antagligen har dom byggt in någon funktion så bilfan inte går köra när batterierna är kronslut...

Vilket borde tala för att andrahandsvärdet på en elbil som rullat lite och börjar bli några år blir väldigt lågt i snitt, något som man måste ha med i kalkylen.

Men det är klart, i ett land där Greta Thunberg blir Nobelprisnominerad kan allt hända.

Skulle inte förvåna mig om man inom en inte alltför avlägsen framtid omöjliggör brukandet av förbränningsmotorer och dödar Svensk lands och glesbyggd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dacia Duster då?

 

Sämre komfort jämfört med ovan nämnda slagskepp men då blir det en helt ny bil som klart ligger inom de ekonomiska ramarna du nämnde i trådens början.

 

Alla bilar tappar ju i värde... en dacia kan man ju dock äga tills den går i graven och med den prislappen borde den vara betald inom fem år... restvärdet efter tre år borde räcka till kontantinsatsen för en dacia igen.

Skönt med nybilsgaranti.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har följt lite Duster-snack på andra forum och de allra flesta är väldigt nöjda. 

Men ska man ha den fyrhjulsdriven och med någon av de "större", (mindre mikroskopiska kanske är rättare sagt), motorerna så hamnar man väl kring 200k även för en sån, eller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det som oftast lyser i sin frånvaro i snacket om bilar i Duster prisdivisionen är den passiva säkerheten.

Skulle det råka smälla rejält är garanterat inte en Duster mitt första val?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago Järven sa:

Men det är klart, i ett land där Greta Thunberg blir Nobelprisnominerad kan allt hända.

???.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-04-25 at 05:39 Takko sa:

Lycka till med bilköpet?

Tack, det kan behövas !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Har en Subaru Outback. Klart bästa bilen jag haft, inte ett fel på 3 år. Stort baksäte, stor bagagelucka, rätt mycket tingeltangel inkluderat och tar sig fram bra. Den får man för strax under 200k. Privatleasing är inte särskilt dyrt heller för en ny, typ 4000-4500/mån

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag tror en 2015 xc70 som gått 10k mil är lämpligast men man lockas av större bilar.

Toyota landcruser är ju för skön, men kanske inte trevligast på motorväg.

hur är rav 4an

kia sorrento?

skoda kodiaq?

santa fe?

Jag behöver en bil som aldrig strular, som tar sig fram på skogsvägar, som inte dricker mer än 0.8 ca.

den ska vara till jakt ,fiske , äventyrsresor m barnen, ska kunna dra hästtransport(helst utan ekort)

 

så frågan är hur mycket roligare en ny kodiaq för 350k är mot en xc70 för 200k?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Efter hårda förhandlingar har jag landat i att ev. köpa denna bilen fast utan takbox (den behöver jag inte), och utan vinterdäck, för 250 lusentappar. Nu hör det till saken att om jag skall få vinterdäck på köpet så vill säljaren ha 6 lusentappar till, och det har jag redan sagt att det är inte aktuellt för mig. Ta takboxen, lämna vinterdäcken och om jag är nöjd efter ockulär besiktning och en rejäl provrunda, så köper jag den. Kontant.

Nåväl, jag är inte särskilt kunnig på bilar i allmänhet och begagnade bilar i synnerhet, så jag tänkte höra mig för vad ni erfarna och härdade forumister kan tänkas ha för synpunkter på objektet. Är priset rätt för denna bilen, med den utrustning den har (exkl. takbox) ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är ett helt kurant pris. Trevlig bil. Jag vill minnas att 2016, som var sista årsmodellen, utrustades med Volvo on call som standard. Jag blev blåst på på det när vi köpte en  V70 -15 förra året och trodde den hade det ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago MarkusR sa:

Jag tror att det är ett helt kurant pris. Trevlig bil. Jag vill minnas att 2016, som var sista årsmodellen, utrustades med Volvo on call som standard. Jag blev blåst på på det när vi köpte en  V70 -15 förra året och trodde den hade det ?

Ja, jag har som sagt ingen aning. Men jag tänker inte betala mer för att få vinterdäcken på köpet, utan skall det bli affär så skall vinterdäcken med för 250 lusentappar. Hm, jag har för mig att 2017 var sista året som XC70 kom, men jag har kanske fel där då ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De kanske gjorde xc ett år till, -16 var sista för V70. 

Jag har inte 100% koll heller, men det är väl bara att googla runt och se vad motsvarande bil kostar annorstädes. Det är stora lokala skillnader, vi sparade många tusen på att åka från Värmland till Kungälv för att köpa Volvo. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago MarkusR sa:

De kanske gjorde xc ett år till, -16 var sista för V70. 

Jag har inte 100% koll heller, men det är väl bara att googla runt och se vad motsvarande bil kostar annorstädes. Det är stora lokala skillnader, vi sparade många tusen på att åka från Värmland till Kungälv för att köpa Volvo. 

Jo, det är sant. Faktum är att jag tittade lite på en motsvarande D5:a som hade gått nästan lika långt, men som var en  -15. Dom ville ha 269' för den, jag bjöd 250, dom sa 260 ja sa ok, tack och hej.

Men det här är jävligt svårt och jag orkar bara inte jaga runt som en skållad råtta. Nu har jag skrivit på kontrakt för bilplats precis utanför mitt bostadshus (villen j*vla tur !) och den platsen är min fr o m 1/7.

Jag tänker inte betala för en tom parkering, utan jag har sagt mitt 250', med vinterdäck, jag avvaktar ett slutgiltigt besked. Om säljaren är ok med det, åker jag iväg på Torsdag och tittar på bilen samt tar en sväng.

Känns det bra, hämtar och betalar jag den den 3/7 för då är jag ledig från jobbet. Under tiden letar jag på blocket efter ett annat objekt, om han inte vill sälja med vinterdäck för 250', punkt slut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är klokt att sätta ett eget tak, lätt att det drar iväg annars. Men då får du vara beredd på att kanske behöva nöja dig med en äldre bil / mer mil. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

37 minutes ago MarkusR sa:

Det är klokt att sätta ett eget tak, lätt att det drar iväg annars. Men då får du vara beredd på att kanske behöva nöja dig med en äldre bil / mer mil. 

Jag har tittat på det också. Väntar slutgiltigt besked på måndag. Säger han nej, tackar jag för visat intresse. Har redan hittat en -10 som har gått (Jag tror att det var) 15-20 000 mil, för 60'. 

Den som jag nu talar om för 250'. Vill han inte släppa den, utan vänta på "rätt" köpare så ok för mig. Bättre för mig att han betalar värdeminskningen under tiden han väntar, än att jag gör det, värdet lär ju inte öka, det är ju en sak dom är säker.

Saken är ju den, att det är köparens marknad. Om jag köper den för 60' t ex, och kör den i några år, tills det inte är lönt att reparera den längre, då kan jag köpa en ny för 60' och upprepa. Efter 4 köp är jag uppe i samma pengar som den för 250, och då har jag (kanske) haft 4 bilar under samma period som en.

Summa summarum; Hur man än vrider och vänder, är röven alltid bak.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

58 minutes ago MarkusR sa:

Bilar blir aldrig en bra affär nej. 

Lycka till 

Så sant.

Tack.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det lutar åt att jag köper denna bilen nu i veckan. Är det någon som vill avråda mig innan jag slår till !?

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Dansken sa:

Den ser fin ut ?

Ja, jag var och provkörde den tidigare idag. Det enda som jag stör mig på, är att det är lite märken här och var i lacken, efter stenskott, men det får man väl räkna med, antar jag.

Sedan var det några små (nästan osynliga) bucklor i sidan av bilen, i höjd med handtag. Kan bero på att andra har slagit i med sina bildörrar vid någon parkeringsplats. Han sa också att han skulle besikta den i veckan, om jag tar den. Dessutom ingår däckhotell tills det är dags att byta till vinterdäck, därefter får jag betala för däckhotell, 100 :- mån, men då ingår skifte. 

Vinterdäck ingick, men jag kunde få välja om jag ville ha odubbade eller dubbade. Dom som satt på, var dubbade, men jag tror nog att jag föredrar odubbade. Annars var det väl inga konstigheter egentligen, men jag kan ingenting om bilar, så det är väldigt lätt att lura mig. Han kunde tänka sig att släppa den för 165 ".

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kunna tänka mig den bilen. 

Börjat livet som tjänstebil på Ericsson, därefter ser det ut som typ två privata ägare efter det. Sista privatpersonen hade bilen i nästan tre år. Sedan har den stått hos bilhandlaren sedan 2018-11-29.

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/MTL726 ger lite mer historik, inklusive tidigare annonser. 
Du betalar lite mer för att köpa från en bilhandlare. Firman verkar dock funnits sedan 2013 så den är förhoppningsvis OK, och bör ge ytterligare trygghet. 

Jag har haft en XC70 D5 Summum -12 tidigare. De är trevliga bilar. Det finns bilar som är roligare att köra, men kombinationen av utrymme, komfort och ägandekostnader är i mitt tycke rätt bra. 

För mig slutar det tyvärr nästan alltid med en dyrare bil än tänkt. Sist slog jag den ursprungliga budgeten med 70%, vilket ekonomiskt nog inte var så väl genomtänkt. Jag började leta gammal andrabil på mindre bakgårdshandlare, men slutade med en bil som fortfarande har nybilsgaranti kvar, inköpt på Bilia...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

54 minutes ago Arctic sa:

Jag skulle kunna tänka mig den bilen. 

Det lutar åt det hållet.

54 minutes ago Arctic sa:

Sedan har den stått hos bilhandlaren sedan 2018-11-29.

Det är ju en sak som är mindre bra. Ett motorfordon mår inte bra av att stå stilla längre perioder, för då torkar packningar och allt möjligt, men det blir att framföra det som ett argument för att få ner priset. Intressant är det också att notera att dom själva har köpt bilen för 149 Tkr och säljer den för 169 Tkr. Det kan jag använda mig av, när jag återkommer, på Onsdag :biggrin:. Tackar så hemskt mycket för den länken, hur har du fått fatt på all den informationen ? Och dessutom, hur kan du utläsa att den varit tjänstebil på Ericsson, det kunde inte jag utläsa.

54 minutes ago Arctic sa:

Du betalar lite mer för att köpa från en bilhandlare. Firman verkar dock funnits sedan 2013 så den är förhoppningsvis OK, och bör ge ytterligare trygghet. 

Jo, det är sant och det är ett medvetet val. Man har bättre juridiskt skydd om man köper genom en handlare, som t ex 6 månaders garanti och tre års reklamationsrätt (på ursprungsfel). Dessutom är han med i MRF och något annat, som då skall borga för någon sorts trygghet. Dessutom har jag också noterat att han har varit verksam ett tag, vilket borde indikera att han är seriös.

54 minutes ago Arctic sa:

kombinationen av utrymme, komfort och ägandekostnader är i mitt tycke rätt bra. 

Och det är ett ganska för att inte säga väldigt bra argument för att jag skall slå till på denna.

54 minutes ago Arctic sa:

För mig slutar det tyvärr nästan alltid med en dyrare bil än tänkt. Sist slog jag den ursprungliga budgeten med 70%, vilket ekonomiskt nog inte var så väl genomtänkt. Jag började leta gammal andrabil på mindre bakgårdshandlare, men slutade med en bil som fortfarande har nybilsgaranti kvar, inköpt på Bilia...

Det är ju lätt hänt. Jag hade initialt ställt in siktet på en dito -16 med ~5 700 mil på mätaren. Säljaren ville ha 270 Tkt för den med vinterdäck och takbox, jag bjöd 250 Tkr. Då sa han att ok, men då plockar jag bort takbox och vinterdäck. Jag svarade att takboxen kan du ta, men jag vill ha vinterdäcken. Då ville han att jag skall betala ytterligare 6 Tkr, men jag sa att det är inte aktuellt. Han skulle tänka på saken, och han tänker nog fortfarande på det, för jag har inte hört någonting ännu, och så hittade jag denna bilen och jag lägger hellre 165 Tkr på denna, än 250 Tkr på den andra, det är ändå 85 Tkr i skillnad och en bil som bara är tre år yngre och som har gått ung. hälften, är inte värd den mellanskillnaden.

Dessutom är säljaren i Essunga (~70 km från där jag bor), så det blir för mycket meck. Säljaren på den nu aktuella bilen håller till på cykelavstånd från där jag bor, det passar mig bättre.

Du nämner nybilsgaranti. Är det inte garantier kvar på denna, tror du ? Som rostskydd eller dyl ? Det brukar ju vara ganska generösa garantier på bilarna nu för tiden. Intressant är att också kunna utläsa kamremsbyte. Det är ju en åtgärd som brukar kosta en slant, men dit är det fortfarande en bit, så det behöver jag inte tänka på de närmaste åren.

Tack och bock för länken, mycket intressant information där, inte minst att dom själva köpte bilen för nästan ett år sedan, för 149 Tkr, och säljer den för 169 Tkr. Jag skall försöka få ner den till 160 Tkr.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte störa mig speciellt mycket på att en bil stått i ett halvår. Så länge den lagrats på ett vettigt ställe ska det inte vara något problem. Jag har haft sommarbilar som stått i en hölada sex månader om året i närmare 20 år utan att det skapat problem. Men att den inte blivit såld på den tiden är alltid ett argument vid prisförhandling. 

Om du vill veta historik på vem som ägt bilen kan du med hjälp av e-legitimation få den skickad med e-mail från https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/. Gå in med bilens registreringsnummer, och under "Ägare/brukare" hittar du länken "Du kan beställa uppgifterna via e-post". 

Volvo har 24 månaders nybilsgaranti i Sverige. Den bilen jag köpte senast var 20 månader gammal Volvo...

Utöver nybilsgaranti så har du 12 års garanti mot genomrostning, men eftersom rosten ska komma inifrån är den garantin inte värd så mycket. 

En annan sak att titta på är maskinskadeförsäkring. T.ex.Volvia har 8 år och 15.000 mil som gräns. 

Hur man än vrider och vänder på det så blir en bil som är billigare i inköp nästan alltid billigare att äga. Du kan serva och reparera rätt mycket för värdeminskningen på en nyare bil. Har du otur kan det dock bli dyrt med en bil som inte längre har maskinskadeförsäkring. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago MrT. sa:

Tack och bock för länken, mycket intressant information där, inte minst att dom själva köpte bilen för nästan ett år sedan, för 149 Tkr, och säljer den för 169 Tkr. Jag skall försöka få ner den till 160 Tkr.

Skulle gissa att det snarare är så att den personen som ägde den försökte sälja den på blocket för 149 tkr. Sen blev det inbyte på firman istället när hen köpte ny bil där. Är min gissning. Är väl inte så vanligt att firmor köper bilar av privatpersoner på blocket. Så de har troligen betalat ännu mindre för den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

58 minutes ago T4bb3 sa:

Skulle gissa att det snarare är så att den personen som ägde den försökte sälja den på blocket för 149 tkr. Sen blev det inbyte på firman istället när hen köpte ny bil där. Är min gissning. Är väl inte så vanligt att firmor köper bilar av privatpersoner på blocket. Så de har troligen betalat ännu mindre för den.

Det är onekligen ett högst sannolikt scenario nu när du nämner det. Nu har ju dessa säljare omkostnader för lokalhyra och allt möjligt, men frågan är hur mycket vågar man pruta innan det blir oförskämt, för att inte säga orealistiskt att få en affär att gå i hamn.

Jag tar tacksamt emot alla tips av alla er som har mer erfarenheter av detta med bilinköp, än vad jag har, för jag tänkte åka ner imorgon och se, om vi kan komma framtill något som passar oss båda, då jag tror att jag kommer att köpa just den här bilen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...