Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE


https://www.AUTOdoc.SE
ozzian

Vilken bil för jakt fiske, övrigt

Recommended Posts

vildmark

köpte nyligen en begagnad toyota rav 4 då den gamla subaru forestern gjort sitt.. Än så länge verkar den bra.. drar 0.9 i snitt med min varierade körning.. har kört kallkörning korta sträckor och med släp..men även lite längre.. Tror att den kan komma ner på 0.7 på långkörning om man tar det lite lugnare vid acceleration..

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
ozzian
1 hour ago ÅlandsFilip sa:

När vi körde till ammarnäs körde finnarna från Helsingfors till adolfström med kåpsläp bakpå, 4 personer, takbox osv. Just över 0,8 drog den då på ~1600km, hård körning... Vi körde någon Opel suv, drack som jag vet inte vad, diesel. Den drog 0,9 på två personer lugn körning för vi skulle ju komma fram samtidigt och vi körde på svenska sidan. Så den drar nog inte överdrivet mycket på lång körning.

Men skulle tro det varierar, kan säkert dra 0,9. Tittat på dem själv som dragbil.

det var v6an du menar,, 4l?

Share this post


Link to post
Share on other sites
ozzian
7 hours ago Arctic sa:

Det känns väldigt osannolikt att en bensin LC med släp ligger på 0,8 vid hård körning. 

Enligt sprimonitor ligger bensin LC på i snitt 1,5 liter milen. Det känns mer rimligt. 

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/436-Landcruiser.html?fueltype=2&powerunit=2

ok, 1,5 liter är ju en faktor, det är ju typ dubbelt mot en xc70, eller iallafall 50% mer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
simnil

Jag har en 2011 XC70 med D5 motorn och automatlåda. Det är ingen sparbössa på kortkörningar, har lite drygt två mil till jobbet och på de tankar jag mest kört runt byn och till och från jobbet hamnar jag på 0,75 lite drygt, (i januari då det var -30 hela månaden så var jag nog mot litern då automaten verkar vara väldigt tungrodd då den är kall). Långkörning däremot så går den snabbt ner minst en deciliter.

 

Nåja, rent generellt har jag svårt tänka mej en mera allsidig bil, den är mycket bekväm, hästlängder före järnspett som Subaru Outlander exempelvis, och rymmer massor med packning. Jag skulle gärna byta upp mig ett par årsmodeller däremot, sambon kör en -14 XC70 D4 i jobbet och den verkar ha en annan programmering av lådan, (eller en helt annan låda), så den ligger lägre i varv, och det visar sig tämligen tydligt på bränsleräkningen. Lådan jobbar dessutom mera distinkt så även om den D4:an har 20 kusar färre än min D5a så märks det inte alls i princip.

 

Om jag i min ägo hade haft farmartanken Särimner så hade jag inte funderat utan köpt en jänkepickis igen. Hade en -10 Dodge Ram i ett par år då den var nästan ny och trevligare bil än den har jag inte haft.

 

Rent generellt så om man är rädd för värdeminskning så ska man väl köpa så gammal bil som möjligt, eller en så billig bil som möjligt. Många nyare, och särskilt dyrare bilar, har ju en värdeförändringskurva liknande den som bananer har....

Share this post


Link to post
Share on other sites
BigJim

Merca GLK har jag sneglat på. Ful-snygg (kan inte bestämma mig..). Tror de slutade tillverkades -15 till förmån för GLC.

Fått för mig att det är mycket bil för pengarna och en bra kombo mellan väg och "jaktkörning", likt XC70..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ÅlandsFilip
14 hours ago ozzian sa:

det var v6an du menar,, 4l?

Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites
ÅlandsFilip
3 hours ago BigJim sa:

Merca GLK har jag sneglat på. Ful-snygg (kan inte bestämma mig..). Tror de slutade tillverkades -15 till förmån för GLC.

Fått för mig att det är mycket bil för pengarna och en bra kombo mellan väg och "jaktkörning", likt XC70..

 

Morsan och farsan hade en sån som jag körde. Riktigt skön bil, GLK alltså. Dem har glc idag. Grym väghållning trots höjden. Enda är att vissa utrustningsgrejer typ skärmen (om inte nav) ser väldigt billig ut.

Share this post


Link to post
Share on other sites
redtop

Damen har GLC som tjänstevapen. Mycket trevlig vagn, med fin väghållning och som går relativt snålt trots sin storlek. (220 diesel ca 0,7 l/mil). Växelspaken på ratten kunde de skippat för mig. Och sen får den bara dra 980kg på B-kort. Dieselvärmaren är det bra knuff i men appen för styrning är inget vidare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
BigJim
30 minutes ago redtop sa:

 Och sen får den bara dra 980kg på B-kort.

Samma för vår XC60. Tror, om jag inte minns helt fel, att det bara finns 995 kg kvar att dra med på ett vanligt B-kort. Lurar på ett utökat B till sommaren, så jag kan i alla fall dra båten... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ozzian

Jo b+  är rätt enkelt, tog det 2017, och det ger ju ca 750kg extra

Share this post


Link to post
Share on other sites
kkjon
15 hours ago ozzian sa:

ok, 1,5 liter är ju en faktor, det är ju typ dubbelt mot en xc70, eller iallafall 50% mer.

Den som tror att en LC kan ha samma förbrukning som en svenssonbil har aldrig åkt MC . På en hoj märker man av fartvind och det är en otroligt skillnad på att sitta rakt upp eller att ligga ner på tanken. Och motståndet ( fartvinden) ökar inte linjärt.

Självklart drar LC,n mer. En fyrkantig kloss med avrundade hörn går trögt igenom luften.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dr Krall
På 2019-03-03 at 10:52 ozzian sa:

nej, jag menade bara att jag köper hellre en dyrare bil nu som är billig att äga än tvärt om.

Äter inte värdeminskningen på en dyr bil upp alla driftskostnadsskillnader mellan olika bilar med god marginal?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dr Krall
På 2019-04-05 at 08:39 simnil sa:

Jag har en 2011 XC70 med D5 motorn och automatlåda. Det är ingen sparbössa på kortkörningar, har lite drygt två mil till jobbet och på de tankar jag mest kört runt byn och till och från jobbet hamnar jag på 0,75 lite drygt, (i januari då det var -30 hela månaden så var jag nog mot litern då automaten verkar vara väldigt tungrodd då den är kall). Långkörning däremot så går den snabbt ner minst en deciliter.

 

Nåja, rent generellt har jag svårt tänka mej en mera allsidig bil, den är mycket bekväm, hästlängder före järnspett som Subaru Outlander exempelvis, och rymmer massor med packning. Jag skulle gärna byta upp mig ett par årsmodeller däremot, sambon kör en -14 XC70 D4 i jobbet och den verkar ha en annan programmering av lådan, (eller en helt annan låda), så den ligger lägre i varv, och det visar sig tämligen tydligt på bränsleräkningen. Lådan jobbar dessutom mera distinkt så även om den D4:an har 20 kusar färre än min D5a så märks det inte alls i princip.

 

Om jag i min ägo hade haft farmartanken Särimner så hade jag inte funderat utan köpt en jänkepickis igen. Hade en -10 Dodge Ram i ett par år då den var nästan ny och trevligare bil än den har jag inte haft.

 

Rent generellt så om man är rädd för värdeminskning så ska man väl köpa så gammal bil som möjligt, eller en så billig bil som möjligt. Många nyare, och särskilt dyrare bilar, har ju en värdeförändringskurva liknande den som bananer har....

Är inte frugans D4 den nya 4-cylindriga dieseln? Den är överlägsen gamla 5-cyl traktorrovan i allt.

Håller med om värdeminskning, se mitt svar ovan. Bilar är världens dyraste förbrukningsvara. Möjligen slaget av motorcyklar och snöskotrar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
simnil
På 2019-04-06 at 12:33 Dr Krall sa:

Är inte frugans D4 den nya 4-cylindriga dieseln? Den är överlägsen gamla 5-cyl traktorrovan i allt.

Håller med om värdeminskning, se mitt svar ovan. Bilar är världens dyraste förbrukningsvara. Möjligen slaget av motorcyklar och snöskotrar.

Jag är osäker men jag har det på att alla AWD XC70 är femcylindriga, (även D3 AWD), det som skiljer är vad jag förstår "chippning" och eventuellt turboaggregat(en). Den nyare fyran kom eventuellt i någon sen V70 men alltså inte i XC70 vad jag vet. Någon som har annan fakta?

Hursomhelst så upplev automaterna på de senare årsmodellerna, dom har även en -15 V70 på firman, betydligt distinktare än min, och min bil har ändå bara gått hälften av dessa två "jobbilar".

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
kkjon

Är det så att du vill ha en lite större bil men låg bränsleförbrukning kanske du ska titta på en outlander pluginhybrid. Körde frugans till götet i lördags. 100-110 km/h 14 mil enkel resa.  0,56 på vägen ner och 0,77 på hemvägen. 

Men det klart skatten är  360 kr dyrare på den än min LC ( och den är skattefri :thumbsup:)

20190406_185500.jpg

20190407_005158.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arctic

Det är helt korrekt att alla fyrhjulsdrivna XC70 har femcylindrig motor.

Det finns framhjulsdrivna XC70 med den nya fyrcylindriga VEA-motorn. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
BigJim
53 minutes ago Arctic sa:

Det är helt korrekt att alla fyrhjulsdrivna XC70 har femcylindrig motor.

Det finns framhjulsdrivna XC70 med den nya fyrcylindriga VEA-motorn. 

Samma för xc60, v60cc av den gamla typen.

Sen har jag fått för mig att xc70 med T6:an är 6-cylindrig. Väldigt ovanliga, men en kollega har en sådan..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arctic

Helt rätt. Det finns sexcylindriga bensinare med fyrhjulsdrift. Jag skulle varit tydligare att jag talade om diesel. 

Det finns i alla fall inga fyrhjulsdrivna fyrcylindriga XC70.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ozzian

så vilken är då bäst, d4 eller d5?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arctic

Det enda som skiljer XC70 D4 AWD och XC70 D5 AWD av samma årsmodell är mjukvaran i motorn. Senare modeller av den framhjulsdrivna varianten har en modernare fyrcylindrig variant, som speciellt med tillhörande 8-växlade automatlåda är märkbart snålare på bränsle.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arctic

Så de är typ lika bra. Det går att byta mjukvara om du vill ha mer effekt. Med Volvos variant av mjukvaruuppgradering ”Polestar” så blir en D4 i realiteten en D5. I alla fall den fyrhjulsdrivna varianten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ozzian

ja, det är endast 4hjulsdrivning som gäller.

en följdfråga är om någon årsmodell är sämre, eller är det bara nyare desto bättre?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arctic

Allting beror på budget, men ja — nyare är bättre. 

Personligen skulle jag ta 2012 eller nyare med så få mil som jag har råd med. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...