Hoppa till innehåll

Någon som vill hjälpa en nybörjare?


Taxslaven

Recommended Posts

Hallå!

Jag har precis köpt lite hagelladdningsgrejer från en jaktkamrats dödsbo och tänkte således börja använda grejerna. Jag har läst en del här på forumet och på Robsoft. Jag har också köpt en bok och läst i. 

Tyvärr har jag inte funnit någon bra ”gör-så-här” när det kommer till att ta fram laddningar. Tvärtom uppfattar jag att hagelladdning, i motsats till kulladdning, mest handlar om att försöka kopiera fabriksladdningar. Det är helt ok för min del! Men jag skulle behöva lite hjälp av någon kunnig med laddata och råd när det kommer till att beställa komponenter (och gärna någon som kan förklara hur tryck funkar vid hagelladdning så jag inte laddar för hårt!). Jag fick med en del komponenter i köpet (hylsor från Fiocchi och Cheddite, Lovex S030 krut, förladdningar och lite slugs) men har inga problem med att köp nytt av något om ni tycker att det är enklare för en nybörjare med andra grejer. Bifogar lite bilder på grejerna.  

Jag tänkte ladda för jakt på duva, änder (våtmark), hare, räv och rådjur samt slugs för eftersök på främst dov (går mycket med kombi). 

Någon som har några tankar om laddata för de olika laddningarna,  komponenter och från vilken italienare jag bör beställa ifrån?

/Alex

image.jpg

image.jpg

image.jpg

34F44734-C81B-44E3-B789-865586732285.jpeg

image.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Slugs för eftersök på dovhjort med kombi"  Det blir väl både olovligt och olagligt i samma mening har jag för mig? Slugs i kombi är väl ickegodkänt, liksom klass 1 gäller för dov.

För övrigt är jag också nyfiken på handladdning för hagel typ "How to"

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago Hobelius sa:

"Slugs för eftersök på dovhjort med kombi"  Det blir väl både olovligt och olagligt i samma mening har jag för mig? Slugs i kombi är väl ickegodkänt, liksom klass 1 gäller för dov.

För övrigt är jag också nyfiken på handladdning för hagel typ "How to"

 

Absolut är det så. Det är ganska många saker som egentligen är olagliga vid jakt som tillämpas vid eftersök. Men eftersom syftet är att förkorta djurets lidande används ofta rörlig belysning nattetid, genskjutning med fordon för att få ut förhållsskyttar etc och det är i de flesta fall OK. Däremot ska man kunna motivera avsteget från lagen om staten kräver det, och det är inte alltid man får rätt även om syftet var att förkorta lidandet. 

I fallet slug i kombi är motivet ibland att i stenig terräng minska riskområdet för studs. Jag vet att det tillämpas av duktiga eftersöksjägare men jag vet inte om det har prövats i tinget. 

Men nu var det inte det tråden handlade om...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hobelius sa:

"Slugs för eftersök på dovhjort med kombi"  Det blir väl både olovligt och olagligt i samma mening har jag för mig? Slugs i kombi är väl ickegodkänt, liksom klass 1 gäller för dov.

För övrigt är jag också nyfiken på handladdning för hagel typ "How to"

 

Man får jaga dov och vildsvin med slugg, fast bara med enpipig hagelgevär.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago Taxslaven sa:

Hallå!

Jag har precis köpt lite hagelladdningsgrejer från en jaktkamrats dödsbo och tänkte således börja använda grejerna. Jag har läst en del här på forumet och på Robsoft. Jag har också köpt en bok och läst i. 

Tyvärr har jag inte funnit någon bra ”gör-så-här” när det kommer till att ta fram laddningar. Tvärtom uppfattar jag att hagelladdning, i motsats till kulladdning, mest handlar om att försöka kopiera fabriksladdningar. Det är helt ok för min del! Men jag skulle behöva lite hjälp av någon kunnig med laddata och råd när det kommer till att beställa komponenter (och gärna någon som kan förklara hur tryck funkar vid hagelladdning så jag inte laddar för hårt!). Jag fick med en del komponenter i köpet (hylsor från Fiocchi och Cheddite, Lovex S030 krut, förladdningar och lite slugs) men har inga problem med att köp nytt av något om ni tycker att det är enklare för en nybörjare med andra grejer. Bifogar lite bilder på grejerna.  

Jag tänkte ladda för jakt på duva, änder (våtmark), hare, räv och rådjur samt slugs för eftersök på främst dov (går mycket med kombi). 

Någon som har några tankar om laddata för de olika laddningarna,  komponenter och från vilken italienare jag bör beställa ifrån?

/Alex

image.jpg

image.jpg

image.jpg

34F44734-C81B-44E3-B789-865586732285.jpeg

image.jpg

De gula 12/70  hylsorna är bra , dito blå 12/76 vet jag inte riktigt vad du ska göra med utan att få ont i axeln.

Kapa ner och rulla slug är ingen dum ide.

Dina förladdningar lär funka med 32g men beroende på  volym i olika krut bär dom kompletteras.

Lovex: deras laddtabeller är tyvärr ett skämt så här hemma är mycket svårt att tråla efter vettiga data för det So30 du har  

Däremot  lovex So35  har våra Norska kamrater labbat  lite med och fått bra resultat.  Du får tråla lite här på forat.

annars så rekommenderar jag Vectan kruter för dom har vi jobbat mycket med och har erfarenhet av  AS,A1,A0  SipeN,TecnaN, S4 

CCI 209  är vad jag minns ganska klena och att kalla  " medium /milda"  plus att dom är amerikanska och därför sitter dåligt i våra europeiska hylsor, du kan vehöva skaffa en sk " pocket peener "  om du ska omladda. Nobel sport, rio , fiocchi sitter bäst, cx2000 verkar dom ha Amerika anpassat så dom är smalast av de europeiska hattarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago culot sa:

De gula 12/70  hylsorna är bra , dito blå 12/76 vet jag inte riktigt vad du ska göra med utan att få ont i axeln.

Kapa ner och rulla slug är ingen dum ide.

Dina förladdningar lär funka med 32g men beroende på  volym i olika krut bär dom kompletteras.

Lovex: deras laddtabeller är tyvärr ett skämt så här hemma är mycket svårt att tråla efter vettiga data för det So30 du har  

Däremot  lovex So35  har våra Norska kamrater labbat  lite med och fått bra resultat.  Du får tråla lite här på forat.

annars så rekommenderar jag Vectan kruter för dom har vi jobbat mycket med och har erfarenhet av  AS,A1,A0  SipeN,TecnaN, S4 

CCI 209  är vad jag minns ganska klena och att kalla  " medium /milda"  plus att dom är amerikanska och därför sitter dåligt i våra europeiska hylsor, du kan vehöva skaffa en sk " pocket peener "  om du ska omladda. Nobel sport, rio , fiocchi sitter bäst, cx2000 verkar dom ha Amerika anpassat så dom är smalast av de europeiska hattarna.

Ok, då gör jag mig beredd på att köpa nya tändhattar, nytt krut (såg någonstans i forumet att det gick att köp Vectan i Nacka vilket passar mig bra) och lite nya förladdningar för upp till 36 gram.

Var köper man det här enklast? Jag kommer behöva köpa hagel i olika storlekar också vilket verkar vara svårt i Sverige. 

/Alex

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Taxslaven sa:

Ok, då gör jag mig beredd på att köpa nya tändhattar, nytt krut (såg någonstans i forumet att det gick att köp Vectan i Nacka vilket passar mig bra) och lite nya förladdningar för upp till 36 gram.

Var köper man det här enklast? Jag kommer behöva köpa hagel i olika storlekar också vilket verkar vara svårt i Sverige. 

/Alex

Jag öppnade en tråd  om alternativ till Siarm , du har några länkar där.

Fk sport / dea.se brukar ha Vectan  och A1 är bra 32-34g krut  däremot tror jag deras 

A0 kan vara av äldre årgång då jag fick en burk av den äldre typen. 

A1  funkar även till de lättare slugen runt 28g , A0 funkar till de tyngre 32-34g 

och jag har endast provat A0 i 38g när det kommit till hagel, men Hakapiken här på forat har testat 36. 

Sg22-19-17 är tre lättjobbade förladdningar som täcker 32-36g,  Fiocchi 616 är en bra tändhatt som sitter bra , NS688 likaså  och den sista är lite hetare . Kan du de italienska storlekarna ?  

7=2,5 , 6=2,7 , 5=2,9 , 4=3,1 3=3,3 , 2=3,5mm   Och det funkar bra med vanliga svarta hagel.

/P

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago culot sa:

Jag öppnade en tråd  om alternativ till Siarm , du har några länkar där.

Fk sport / dea.se brukar ha Vectan  och A1 är bra 32-34g krut  däremot tror jag deras 

A0 kan vara av äldre årgång då jag fick en burk av den äldre typen. 

A1  funkar även till de lättare slugen runt 28g , A0 funkar till de tyngre 32-34g 

och jag har endast provat A0 i 38g när det kommit till hagel, men Hakapiken här på forat har testat 36. 

Sg22-19-17 är tre lättjobbade förladdningar som täcker 32-36g,  Fiocchi 616 är en bra tändhatt som sitter bra , NS688 likaså  och den sista är lite hetare . Kan du de italienska storlekarna ?  

7=2,5 , 6=2,7 , 5=2,9 , 4=3,1 3=3,3 , 2=3,5mm   Och det funkar bra med vanliga svarta hagel.

/P

 

Jag tittade runt lite på de alternativa sidorna - tack!

Då ska jag svänga förbi och köpa Vectankrut. Är matematiken i laddtabellerna så enkla att det jag mest behöver bry mig om för att undvika höga tryck är krutets mängd i förhållande till hagelladdningens vikt? Eller spelar hylsan och förladdningens utformning stor roll för trycket också?

Jag tänkte börja prova mig fram med de komponenter jag har så jag satsar på att köpa nytt krut och sen såg jag att Gyttorp sålde hagel i femkilossäck via sina återförsäljare. Det blir dyra hagel men då kommer jag igång i alla fall. 

/Alex

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej, nja val av förladdning är styrt och reglerat inom ett visst område, med kännedom, inläsning har du för handen att viss fl höjer eller sänker trycket på visst sätt,

därtill hör att bottenproppens utformning, botten på hylsan reglerar mycket tryck, fl och andra moment, men håller man sig till europeiska hylsor, fl och laddata så är det marginal i data.

Enklast anser är att du skriver, jag vill, XX gram med YY INT NR, med denna hylsa, eller med denna fl, vilka andra komponenter skall jag ha, Culot här inne har svaren och i varje fall har han koll på att säga nej, nej, nej om de inte passar sig.

Med hagelladdningar kan kan ibland tvingas att bygga upp höjden på laddkolumnen för att den skall fylla ut hylsan på rätt sätt, ibland måste man tvinga ihop den lite.

För egen del har jag haft som mål att duplicera eller bättra lite på gamebores laddningar, pigeon extreme och black gold, vilket jag har lyckats med, därefter har jag nöjt mig med något undantag, har fortfarande kvar lite 38 grams Int 4:or laddningar som är något i hästväg, men i varje fall åt båda hållen, gör man det svårt för sig så kommer charmen att försvinna.

/C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ang hylsan så är det tändhatten som påverkar mest, de europeiska hylsorna från de stora tillverkarna laddar i princip lika då dom har mkt lika utformning i bottenproppen. Förladdningar kan safe bytas främst i samma modell och fabrikat. Man bör sträva att ha 11-9mm ner till haglet och sjunker crimpen in/ner tar man man nästa stl större av samma modell elr lägger kork alt papp under. Ang krutvikter vs hagel så är det enklaste att fråga om den elr den laddningen man hittat där elr där funkar bra. Krut har vissa arbetsområden där dom funkar bäst och man bör hålla sig där. Slug är en annan femma och ska inte blandas ihop m hageldata. 

Jag ger support till hyffsat många i Norden , dock i mån av tid och om magkänslan är bra.  Det finns mkt matnyttigt om du trålar runt lite här på forat.

/P

 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen kan jag inte nog poängtera höjdernas betydelse och vill man göra livet enklare så gör man 12/70 hagel  stjärnstukat 58mm  och då avslutat med crimper, inte 57,5 eller 58,5 ,påkallar receptet mild tdh  så tar man mild tdh. 

Italienska recept kan lyda 

616  1,50/1,60   33/34g och då pratar man sommar/vinter laddning. 

Vad kostade gyttorp haglet ?  Frakten brukar göra det dyrt. 

/P

 

 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur vet man om tändhatten är het eller mild? Finns det listor på det eller blir det att söka runt på forumet för att hitta de uppgifterna här och där?

Vad är det som händer när man ökar, respektive minskar, höjderna? Ökar trycket i båda riktningar eller ökar det med kortare patroner och minskar med längre? Spelar det någon roll om stjärnstukningen är en 6:a eller en 8:a? Eller är det bara en personlig smaksak?

Som nybörjare kör jag med Lee Lod-All 2. Reglerar jag höjden genom att trycka hårdare/lösare eller är jag hänvisad till en höjd i den maskinen?

Förladdning sg...är det den som saluförs som SuperG med olika siffror efter?

En femkilossäck har riktpriset 644 kr inkl. moms och kan beställas via en vanlig återförsäljare. Det hade dock bara bly i säck, inte alternativhagel. 

/Alex

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Christian N sa:

Nej, nja val av förladdning är styrt och reglerat inom ett visst område, med kännedom, inläsning har du för handen att viss fl höjer eller sänker trycket på visst sätt

/C

Var hittar man den här informationen? Ska jag köp Lymans laddhandbok för att få vägledning eller finns det bättre böcker/forum i ämnet?

/Alex

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Taxslaven sa:

Hur vet man om tändhatten är het eller mild? Finns det listor på det eller blir det att söka runt på forumet för att hitta de uppgifterna här och där?

Vad är det som händer när man ökar, respektive minskar, höjderna? Ökar trycket i båda riktningar eller ökar det med kortare patroner och minskar med längre? Spelar det någon roll om stjärnstukningen är en 6:a eller en 8:a? Eller är det bara en personlig smaksak?

Som nybörjare kör jag med Lee Lod-All 2. Reglerar jag höjden genom att trycka hårdare/lösare eller är jag hänvisad till en höjd i den maskinen?

En femkilossäck har riktpriset 644 kr inkl. moms och kan beställas via en vanlig återförsäljare. Det hade dock bara bly i säck, inte alternativhagel. 

/Alex

Milda Fiocchi 614 , 615 , NS 684 , 686 , Cx1000   ( Lägre siffrona är mildast i den kategorien

Starka:  Fiocchi 616 , RIO piston-g1000 , NS 688 , CX2000  ( i den ordningen jag benämner dom, vissa vill ha 688 som hetast) 

plus eller minus på  58mm ger ca  +/-40 bar per  0,10mm  ,   8 stukat sänker trycker ca 6-8bar 

Lee press : du måste köra efter med crimper i   nån form av borrmaskin m ställbar höjd då vi pratar 10-delar 

644:- för 5 kg  är sinnesjukt dyrt och möjligen är målgruppen dykare som ska gör viktbälten. köp i italien för dom har samma ursprung 

mao Locatelli  ( vildsvin.se  kan ha lite billigare hagel )   Sen ALLT vi hittils pratat om har gällt blyhagel , Stålhagel  då gäller andra parametrar och komponenter  så blanda INTE ihop. 

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Taxslaven sa:

Var hittar man den här informationen? Ska jag köp Lymans laddhandbok för att få vägledning eller finns det bättre böcker/forum i ämnet?

/Alex

Har en bärkasse eller 2 med amerikanska data som är i princip oanvändbara annat än som korsreferens material.

Det finns en Svensk bok  " allt om krut och lite  till " som har några bra avsnitt om hagel  (   bland allt kulbögeri ) 

Den bästa infon hittar man i italien  men man måste veta var och  vad man ska leta efter. 

Sen är vi ett hyffsat gäng här på forat som laddar och är man bara vetgirig och hövlig så brukar man alltid få hjälp.

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kast ikke bort Lovex S030 krutet. Du finner ladedata om du søker på Lovex reloading data. Dog bare for Remington og Sellier &Bellot hylser. Men om du bruker Fiocchi hylser og de B&P Diamante h21 wadene du har kan du nok finne en safe 28g ladning. Om du har kronograf har du kontroll på hastigheten i forhold til ladedataene. Her er en jeg fann på PDC (italiensk forum)
Cx2000 1.40 / 1.45 * 28 Gualandi * 58.

J.A.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp med att räta ut frågetecknen så här i början! 

Nu känns det som att jag har lite kött på benen i alla fall och vågar mig på att börja ladda. Jag tolkar Hakapiken som att jag skulle kunna köpa hagel och använda mina Fiocchihylsor med den förladdning jag har men att att Culot tycker att jag ska byta till ett Vectankrut. Då borde jag kunna hitta laddata som är tillräckligt nära för att kunna skjuta över min kronograf och se att hastigheterna matchar laddatans hastigheter. Därmed bör trycket hållas inom rimliga gränser. Sen bör jag komplettera med en OMV crimper och köra i borrstativ för att få hylsorna exakt 58 mm.  Är jag helt ute och cyklar eller låter det görbart?

Eller är det säkrare att testa ditt förslag Hakapiken och köra även med mitt Lovexkrut och följa laddatan som jag får när jag söker på Lovex reloading data (men komplettera med OMV crimpen)?

Jag har faktiskt nämnda bok, allt om krut och lite till. Jag ska kika i den!

/Alex

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du tar utgangspunkt i ladedataene med remington sts hylsene og lader 32g hagel kan du jo prøve deg frem til du ser 390 m/s på kronografen ved 2,5 meter. Da burde du ha en fin ladning.  Tror du får plass til 32 g hagel i D21 waden. 

Colut har rett i at Vectan krutet er bra og det finnes mange testede ladninger du kan prøve. Har akkurat fått tak i dette krutet og holder på å teste. 

Dette får du til ?

J.A.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Hakapiken sa:

Om du tar utgangspunkt i ladedataene med remington sts hylsene og lader 32g hagel kan du jo prøve deg frem til du ser 390 m/s på kronografen ved 2,5 meter. Da burde du ha en fin ladning.  Tror du får plass til 32 g hagel i D21 waden. 

Colut har rett i at Vectan krutet er bra og det finnes mange testede ladninger du kan prøve. Har akkurat fått tak i dette krutet og holder på å teste. 

Dette får du til ?

J.A.

Och det spelar ingen roll vilken US-storlek haglen har så länge de är av bly och rätt vikt (exvis 32 gram)?

Det är bara om jag byter till stålhagel som kräver mer plats och därmed en annan förladdning som jag ska tänka ”STOP”?

/Alex

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago Taxslaven sa:

Och det spelar ingen roll vilken US-storlek haglen har så länge de är av bly och rätt vikt (exvis 32 gram)?

Det är bara om jag byter till stålhagel som kräver mer plats och därmed en annan förladdning som jag ska tänka ”STOP”?

/Alex

Stål  så måste ALLT  tänkas annorlunda, speciellt krutet !   Inte så mycket för övningstål som är aningen långsamma

jmf de effektivaste   jaktstålen.   Angående jaktStål så är amerikanarna långt för italienarna, och dom har tillgång till krut som inte vi har.

Nu finns det användbara krut för stål och jag har hjälpt italienarna med Danska data som dom kört i  tryckprovningsutrustning.

Jag har dessa  tryckprovnings-slippar  men rådet är att att hoppa inte på det innan du fått större erfarenhet. 

storlek på hagel tar upp olika volym och man kan väl kalla det " densitet" 

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago culot sa:

Jag har dessa  tryckprovnings-slippar  men rådet är att att hoppa inte på det innan du fått större erfarenhet. 

storlek på hagel tar upp olika volym och man kan väl kalla det " densitet" 

/ P

Då väntar jag lite med stål! ?

Men det är alltså ingen skillnad, tryckmässigt, att ladda en patron med 32 gram US 6 och en annan med 32 gram US 3? Det största skillnaden är att det kommer vara väsentligt färre hagel som går iväg med US 3?

/Alex

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Nu kommer en liten uppdatering!

Jag har fått hem både det ena och det andra från Italien och därmed laddat min första laddstege, utifrån Hakapikens förslag. Culot har via PM hjälpt mig en hel del och varit bollplank. 

Nu testar jag med Lovex S030 krut, Diamante h21 förladdning med 32 grams hagel (italienska sexor) och 8 pt stjärnstukning som avslutas med lite rullning med hjälp av en OMV rullstukare som Culot rekommenderade. Jag tror att jag körde den på för hög hastighet först för plasten brändes, trots nyttjande av vaselin, och som ni ser på bilden så svampade toppen upp sig. Men jag sänkte hastigheten och körde igen och då blev den fin! Jag hade problem med att få upp den invändiga höjden (stukningen kollapsade därför inåt för mig) så jag kör också med en sex millimeter tjock korkskiva i botten på koppen i förladdningen.

Jag har inte testskjutit dem än men ska försöka göra det i veckan som kommer! Jag återkommer med det resultatet också!

2AD182A2-F52F-4B82-A70A-678661545C75.jpeg

93ABFD0D-6229-4F97-AF27-E82A8FB6DBC0.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Avvikelser man kan se på bilden är att stukningen på den bakersta patronen i mittenraden ser lite annorlunda ut och det är för att jag råkade sätta hylsan i fel station när jag skulle starta stukningen och då råkade trycka ihop förladdningen något, innan jag insåg mitt misstag. 

Sen står det fel förladdning på laddetiketten men den har jag nu ändrat! ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Taxslaven sa:

Nu kommer en liten uppdatering!

Jag har fått hem både det ena och det andra från Italien och därmed laddat min första laddstege, utifrån Hakapikens förslag. Culot har via PM hjälpt mig en hel del och varit bollplank. 

Nu testar jag med Lovex S030 krut, Diamante h21 förladdning med 32 grams hagel (italienska sexor) och 8 pt stjärnstukning som avslutas med lite rullning med hjälp av en OMV rullstukare som Culot rekommenderade. Jag tror att jag körde den på för hög hastighet först för plasten brändes, trots nyttjande av vaselin, och som ni ser på bilden så svampade toppen upp sig. Men jag sänkte hastigheten och körde igen och då blev den fin! Jag hade problem med att få upp den invändiga höjden (stukningen kollapsade därför inåt för mig) så jag kör också med en sex millimeter tjock korkskiva i botten på koppen i förladdningen.

Jag har inte testskjutit dem än men ska försöka göra det i veckan som kommer! Jag återkommer med det resultatet också!

2AD182A2-F52F-4B82-A70A-678661545C75.jpeg

93ABFD0D-6229-4F97-AF27-E82A8FB6DBC0.jpeg

Kanten kan med fördel vara LITE knölig efter Lee för då jobbar crimpern bättre.

Nya hylsor och 8-stuk är det svåraste att få till så ändra till 6-stuk istället så får du mindre centrum ( det ska inte se ut som jänkarna på youtube)  man kan nyttja lite förladdningstryck innan man sätter haglet om det behövs annars inte. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...