Hoppa till innehåll

Athlon Midas 4.5-27x50


Joacim

Recommended Posts

Den som söker skola finna, dock inte den här gången...

Håller på att kika på ett slikt sikte som komplement till mitt Zeiss 2.5-10x50 på Blääsern. Om man tänker typ bockjakt, rävjakt och hjortjakt på slätterna. Zeisset kommer att tjänstgöra vid drevjakt, åteljakt osv där jag vet att Athlon inte lär komma ikapp. Har haft ett billigare Athlon Argos 6-24 innan och där bländade belysningen något osv men för 4000kr kändes det helt ok - nu är det dubbla pengen vilket säkert ger en del fördelar gentemot den förra.

Tillsammans med 170grs SST så tror jag att detta kan bli kanon. 

Vet ju att du @MarkusR kör dubbelt Athlon numera och verkar nöjd. 

@defransson du köpte ett Midas 2.5-15 förra året om jag lyckades se rätt i din dagbok. Nöjd med det? 

någon av er andra som testat Athlons lite "dyrare" varianter och kan ge ris eller ros? 

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är jättenöjd såhär långt. 
Lite överraskad av hur pass bra det funkat i gryningsljuset också.
Har tyvärr inte fått månljustesta det ännu eftersom jag, molnen och månen inte riktigt varit i synk i vinter.

Skulle jag möjligen ändra något på det jag köpte så kanske jag skulle ha valt FFP istället, men det är inte jätteviktigt för den jakt och det skytte jag bedriver.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Delta Titanium HD 4-24x50! Har ett sånt...grymt! Speciellt om jakt är främsta ändamålet. Belysta julgranar gillar åtminstone inte jag för jakt. Tar alldeles för mycket fokus från målet och skymmer. Och Athlon har ju en rejäl blaffa till julgran i deras taktiska sikten. Deltas fiberoptiska punkt däremot, är ju (som du vet) helt grym för jaktändamål. Jag har riktmedlet 4A-SB (med ballistiska streck). Optiken i det siktet är också på Deltavis mycket bra. Väldigt skarp och kontrastrik, och bra eyebox. Ska evt komma med targetrattar framöver, om du är ute efter det ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inte hårdtestat belysningen i mitt Ares ETR HD 4.5-30x56, men det första intrycket är positivt.

Det Midas tac 4-16x44  jag har på 22an är väldigt bra för 8k, jag som mäter mycket med mina föredrar ffp, men om du mest ska jaga är det inte samma sak. Det går dessutom att mäta bra med sfp (och vinna fältskytteSM 2016) bara man kan sina prylar. 

Jag blev övertalad att gå från billigare argos till midas, ångrar jag inte. 

När det gäller julgran, så är det inte det i modellen ts vill ha input på, inte heller i min midas tac. 

Många pratar varmt om delta, jag har positiva erfarenheter av handkikare, men den modellen du nämner @Dr Krall är ju också lite dyrare än 8k.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aha, bra där Markus. Ja jag blandar nog ihop rm med ffp-modellerna (Ares?). Midas verkar ju inte ha ett alltför blaffigt kors ?

Screenshot_20190320-083059_Chrome.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Dr Krall sa:

Delta Titanium HD 4-24x50! Har ett sånt...grymt! Speciellt om jakt är främsta ändamålet. Belysta julgranar gillar åtminstone inte jag för jakt. Tar alldeles för mycket fokus från målet och skymmer. Och Athlon har ju en rejäl blaffa till julgran i deras taktiska sikten. Deltas fiberoptiska punkt däremot, är ju (som du vet) helt grym för jaktändamål. Jag har riktmedlet 4A-SB (med ballistiska streck). Optiken i det siktet är också på Deltavis mycket bra. Väldigt skarp och kontrastrik, och bra eyebox. Ska evt komma med targetrattar framöver, om du är ute efter det ?

Har varit sugen på just det Deltat men priset är ju en bit över vad som är budget just nu. Behöver nämligen nya benpjucks med till bössan. 

Ska kika lite på vad jag kan plocka ihop, kan ju ta siktet på ett ställe och benstöden från ett annat. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Dr Krall sa:

Aha, bra där Markus. Ja jag blandar nog ihop rm med ffp-modellerna (Ares?). Midas verkar ju inte ha ett alltför blaffigt kors ?

Det är ju just den punkten som jag minns som negativ med mitt gamla Athlon, det belysta korset bländade ordentligt. Men här är som du säger ett betydligt mindre körs som är belyst än i den gamla gluggen. 

Har skickat till Netjakt Ang samma Delta som du har så får vi se vad det blir ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@Dr Krall Hur var det med det Strike Eagle 4-24 du hade, var du nöjd med det? Ligger bättre i pris än Deltan och t o m liiiite bättre än Athlonsiktet. Dessutom väldigt trevligt att hålla av med riktmedlet på enligt Strelok+ om man laddar med mina SST 170 i 830m/s. 1212809453_Screenshot_20190320-142310_Strelok.thumb.jpg.11f07fb0b9bc528ba640bf6a1f49b866.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enligt Delta själva är en variant med öppna torn på G. Jag frågade förra veckan. Problemet är väl att priset då kan sticka iväg på ett sätt att de hamnar i samma prisklass som tyskspråkig optik.

592983469_Screenshot2019-03-20at13_59_01.png.6f883ee0605c99a43450fb95045a8003.png

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago LGH sa:

Enligt Delta själva är en variant med öppna torn på G. Jag frågade förra veckan. Problemet är väl att priset då kan sticka iväg på ett sätt att de hamnar i samma prisklass som tyskspråkig optik.

592983469_Screenshot2019-03-20at13_59_01.png.6f883ee0605c99a43450fb95045a8003.png

Jag såg detta, för egen del är det dock antingen öppna torn ELLER Ballistiskt riktmedel som gäller och kommer bara Strelok med en uppdatering så att Deltas BDC riktmedel är med där så kommer det att räcka för mig och till mina avstånd. 

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

38 minutes ago Joacim sa:

@Dr Krall Hur var det med det Strike Eagle 4-24 du hade, var du nöjd med det? Ligger bättre i pris än Deltan och t o m liiiite bättre än Athlonsiktet. Dessutom väldigt trevligt att hålla av med riktmedlet på enligt Strelok+ om man laddar med mina SST 170 i 830m/s. 1212809453_Screenshot_20190320-142310_Strelok.thumb.jpg.11f07fb0b9bc528ba640bf6a1f49b866.jpg

Nja, lite sisådär nöjd. Optiskt helt OK, dock inte i klass med Deltat. Kanske det ligger i nivå med Athlon Midas där? Riktmedlet var bra för dagljusjakt (t.ex toppjakt) och för skytte. Men belysningen var alldeles för stark även på svagaste, och så stor del av korset var belyst att det tog all uppmärksamhet i skymningen. I princip oanvändbart i dåligt ljus pga detta. Därav gick det bort för min del. Jag vill ha ett jaktsikte som funkar i riktigt mörk gryning/skymning, och där är Deltat grymt bra med sin lilla distinkta punkt som går att ställa riktigt svagt.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago Dr Krall sa:

Nja, lite sisådär nöjd. Optiskt helt OK, dock inte i klass med Deltat. Kanske det ligger i nivå med Athlon Midas där? Riktmedlet var bra för dagljusjakt (t.ex toppjakt) och för skytte. Men belysningen var alldeles för stark även på svagaste, och så stor del av korset var belyst att det tog all uppmärksamhet i skymningen. I princip oanvändbart i dåligt ljus pga detta. Därav gick det bort för min del. Jag vill ha ett jaktsikte som funkar i riktigt mörk gryning/skymning, och där är Deltat grymt bra med sin lilla distinkta punkt som går att ställa riktigt svagt.

Tackar, japp då går det bort även för min del. Jagar ju sällan annat än i gryning, skymning och på natten så det vill ju till att man inte blir bländad. På natten lär inte bli aktuellt med detta sikte ändå utan det blir gryning och skymning på jakt efter primärt rå och hjort. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ursäkta trådkapningen, men jag undrar om det finns motljusskydd till detta Delta Optical Titanium. Supersugen på sikten men jag behöver ha motljusskydd på där jag jagar. Har kollat runt på nätet utan att hitta något skydd.

 

Ha de

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En annan uppstickare som verkar ha spottat ut nya modeller är Hawke - deras Frontier 30 modell känns som en copy-paste på både Delta och Athlon - görs alla dessa mellansegmentssikten i samma fabrik med samma komponenter, av samma folk bara det att det är olika märken på dom typ https://www.jakt.se/hawke-frontier-30-sf-4-24-50-sfp-mrad eller? 

Någon här inne som tittat i ett Hawke Frontier av något slag på mässor eller liknande? 

Känns som att det är dags att åka på Elmiamässan i år, har en del att ta igen ? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Athlon, Hawke, Vortex...görs väl i Kina (Strike Eagle) och till viss del Filippinerna.

Köpte ett Hawke Frontier FFP 3-15x15. Inte imponerad, lämnade in det samma dag, böt till Vortex Strike Eaglen, som var avsevärt bättre optiskt. Hawken var rent ut sagt dålig på högre förstoringar vg skärpa och kontrast. Kanske fick ett måndagsexemplar? Många är ju nöjd med dem. Eller så är det jag som är kräsen på optik (svar ja ?)

Delta görs ju på LOW i Japan (OEM), tillsammans med t.ex Trijicon, Nightforce, Zeiss V4 m.fl...hä ju som en annan klass det... ?

http://www.light-op.co.jp/english/

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

33 minutes ago Dr Krall sa:

Athlon, Hawke, Vortex...görs väl i Kina (Strike Eagle) och till viss del Filippinerna.

Köpte ett Hawke Frontier FFP 3-15x15. Inte imponerad, lämnade in det samma dag, böt till Vortex Strike Eaglen, som var avsevärt bättre optiskt. Hawken var rent ut sagt dålig på högre förstoringar vg skärpa och kontrast. Kanske fick ett måndagsexemplar? Många är ju nöjd med dem. Eller så är det jag som är kräsen på optik (svar ja ?)

Delta görs ju på LOW i Japan (OEM), tillsammans med t.ex Trijicon, Nightforce, Zeiss V4 m.fl...hä ju som en annan klass det... ?

http://www.light-op.co.jp/english/

Tack för klargörandet. 

Ännu en gång kan konstateras att man får vad man betalar för - därför lutar allt åt Deltan. 

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago tecno sa:

Lägg till en slant eller två och köp ett IOR.

Tack för tipset, men redan Deltan är uppe i det övre segmentet på tilltänkt budget så det kommer inte bli ett IOR. 

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

37 minutes ago Vildand sa:

Du kan ju kolla lite på minox och sightron också☺️

Sightron SIII har jag varit nyfiken på sedan lång tid tillbaka men det har kommit betydligt fler uppstickare på senare år, gå tillbaka 6-8år så fanns det inte många högförstorande sikten av ok kvalité för 10kkr eller under. Det har ju ändrats idag, sedan ska man bara sålla ut agnarna från vetet i det segmentet och det är det man lämpligast går ihop på ett sånt här forum och gör med hjälp av varandras erfarenhet. 

Edit: Dessutom ser jag nu att Sightron SIII har gått upp en hel del i pris - 11-12000kr för en obelyst och 14-16000kr eller mer för en belyst. 

Minox har bara 5-25x50 som är intressant för mig och där lyser hela "julgranen" även där, vilket nog är mer till besvär än till hjälp. 

Tack för tipsen ändå ? 

Mvh Joacim 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur står sig Deltas äldre 4.5-30x56:a? Väljer man MCZ så är det ju bara en liten belyst punkt även där. Dock inte HD glasen. Någon som testat eller tittat igenom en slik? 

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...