Hoppa till innehåll

Överta Farsgubbens Baikal


Richard Jonsson

Recommended Posts

Richard Jonsson

Haloj på er,

Då gubben inte har jagat på minst 25 år, och då jag nu har blivit klar med jägarexamen så tänkte jag att det kunde varit fint och kul att överta hans gamla Baikal 327 hagelbock.
Dock så kommer han inte ihåg om det var en "st", "ste" eller "silver", det skulle tydligen finnas lite olika modeller av dem, men vad tror (eller vet) ni att ett andrahandsvärde på en sådan Baikal kan vara ? Normalt slitage och lite småskavanker här och där men för övrigt så ser den fin ut och funkar perfekt :) Har ju inte skjutits mycket med den alls.

Dubbla avtryckare och ingen ejektor ifall det kan hjälpa vissa med att komma fram med vilken modell det är.

Man ser ju att många gamla hagelgevär går för 500-5000 beroende på märke och skick, och då varken han vill ta för dyrt betalt för den och jag inte vill ge han för lite för den så tänkte jag höra mig för om ni vet vad de brukar ligga i för cirka pris :) ?

//Richard

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En gammal Baikal med fasta choker, dubbeltrycke och utan ejektor är en typ bössa som blir stående hos handlarna, närmast osäljbar. Värdet kan du nog räkna i hundralappar, inte tusenlappar.  Med det sagt har jag ingen koll på modellerna hos Baikal. 

Men den smäller och det du träffar kommer att dö, affektionsvärdet är bara mycket större än det ekonomiska. 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Givet att det är en 327 av enklaste utförandet så är värdet som sagt "nära noll".

Långa pipor och rak kolv (dvs motsatt till krokig kolv) drar upp värdet - korta pipor, krokig kolv och kindstöd drar ner.

Men det är bara en hundralapp upp eller ner typ.

/T

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...