Hoppa till innehåll

Nedsläckt land


Daltorpet

Recommended Posts

Nedsläckt land en serie på Svtplay om sex delar.

Serien går ut på att två olika gäng försökspersoner ska klara av ett elavbrott som uppkommer genom en solstorm. Det ska vara ett socialt experiment.

 

Någon som sett den? Vad tyckte ni? Skulle ni klara er om strömmen gick i hela Sverige samtidigt och inte kom tillbaka på minst 14 dagar?

 

Det har varit väl mycket krisberedskap på slutet. Biltema, Clas Ohlson och matsmart har egna krislådor. Samt även den där broschyren som kom i fjol.

Är inte riktigt säker på vart jag skulle lägga tråden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago sidelock sa:

Inte sett serien, men klarade 3v efter gudrun.

Härligt, har det påverkat dig något om vad du har hemma osv? Tänker på tex krislåda, elverk eller så. 3veckor är ju skapligt lång tid. Gick det lätt eller var det en hård tid?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja jag tänker främst på vatten, värme och matfrågan. Men sen finns det ju andra aspekter som kan tära på en i form av mindre möjlighet till hygien, ingen kommunikation etc etc

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Daltorpet sa:

Härligt, har det påverkat dig något om vad du har hemma osv? Tänker på tex krislåda, elverk eller så. 3veckor är ju skapligt lång tid. Gick det lätt eller var det en hård tid?

Hade grejer hemma redan innan, vi drev mjölkgård under avbrottet också.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago sidelock sa:

Hade grejer hemma redan innan, vi drev mjölkgård under avbrottet också.

Vilken tur, för utan mjölk så klarar man/jag mig inte:wub:?. Jag har inte blivit så drabbad, men vi var utan ström nu efter senaste stormen. Jag köpte efter den ett elverk på 8,5 Kwa, för att kunna ha vatten, hålla frysarna igång och ha lite belysning. Eventuellt så kommer det räcka till att ha varmvatten oxå, för värme så kan vi elda i två kaminer. Det är min lilla preppning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago sidelock sa:

Hade grejer hemma redan innan, vi drev mjölkgård under avbrottet också.

Oj det är riktigt bra jobbat det! Jag tänkte att det skulle kräva en enorm mängd energi och el för att driva en mjölkgård. Har ni stor gård? Var det automatiserat eller manuellt?

Jag har några getter som jag mjölkar manuellt och tycker det är lagom drygt ibland så kan tänka mig att kor skulle vara tuffare 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago faxe sa:

Vilken tur, för utan mjölk så klarar man/jag mig inte?. Jag har inte blivit så drabbad, men vi var utan ström nu efter senaste stormen. Jag köpte efter den ett elverk på 8,5 Kwa, för att kunna ha vatten, hålla frysarna igång och ha lite belysning. Eventuellt så kommer det räcka till att ha varmvatten oxå, för värme så kan vi elda i två kaminer. Det är min lilla preppning.

Härligt! Tja har man tillgång till frysar, vattenpump och kaminer så klarar man sig riktigt bra. Det är väl det mesta man behöver 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago Daltorpet sa:

Oj det är riktigt bra jobbat det! Jag tänkte att det skulle kräva en enorm mängd energi och el för att driva en mjölkgård. Har ni stor gård? Var det automatiserat eller manuellt?

Jag har några getter som jag mjölkar manuellt och tycker det är lagom drygt ibland så kan tänka mig att kor skulle vara tuffare 

25-30 kor var det då. Har ett stabilt elverk som man kopplar bak på traktorn och en tank på 4 kubik att fylla på från.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Definiera klara sig.

Vi har egen brunn och handpump, torr ved och "sak" att bränna den i samt mat för en betydande tid.

Det här med prepping har börjat att tära lite på mig, som om det vore något särskilt med det, men klart är att väldigt många inte skulle komma att klara sig, inte ens hem om strömmen gick på angivet sätt. /C

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kompisens fru va med i den. Dom hade ingen aning om vad som skulle ske. Måste nog titta någon dag. I övrigt så har vi bunkrar med lite konserver vattensjuk på 25liter ved till kamin som också har kokplatta.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Christian N sa:

Definiera klara sig.

Vi har egen brunn och handpump, torr ved och "sak" att bränna den i samt mat för en betydande tid.

Det här med prepping har börjat att tära lite på mig, som om det vore något särskilt med det, men klart är att väldigt många inte skulle komma att klara sig, inte ens hem om strömmen gick på angivet sätt. /C

 

Det är väl mest folk som bara har en Felix Ketshup i kylen och inte ens klarar att tända en brasa som skulle behöva tänka över div senarion, tyvärr är det nog mest dom som redan har rätt bra förutsättningar som tänker tanken.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-03-20 at 19:54 Daltorpet sa:

Skulle ni klara er om strömmen gick i hela Sverige samtidigt och inte kom tillbaka på minst 14 dagar?

 

Ja, jag har ju min matkällare som är full med allt möjligt egenodlat och skördat. Det som skulle bli lite meckigt är troligtvis vatten, men älven ligger nära till att hämta från och på vintern finns ju snö.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bor på landet och har:

Egen vatten brunn (går att sänka ned en hink för att få upp vatten)

Värmekälla: Vedpanna ved finns

Eget elverk litet smidigt för ladda telefon, cirkulationspump till värmesystemet och frysen.

Finns bara drivmedel så fixar jag en längre tid än fjorton dagar

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klarar inte vattenförsörjning i 14 dagar, men efter sista stormen så har jag tänkt jag ska titta på om det går att lösa med ett rejält batteri, en omformare och en solpanel för att få ström till vattenpumpen (borrad brunn).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30 minutes ago Dansken sa:

- och om vattnet i floden är förgiftat?

Tror inte det är så enkelt att förgifta en hel och rätt så stor älv, men om så vore så får det problemet lösas då. Finns gott om vattendrag och sjöar inom rimligt avstånd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det florerar ju rätt många dystopi-serier där bla ond överhet med vapenmakt kuvat "folket"   Vad händer om det går riktigt illa?

När en massa hysteriska  klimatångest tjejer och Hipster snubbar inte får mobilen att funkar och börjar svälta och vilja slå ihjäl

varandra över den sista fulladdade powerbanken till mobilen ...... 

/ P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago Christian N sa:

Definiera klara sig.

Vi har egen brunn och handpump, torr ved och "sak" att bränna den i samt mat för en betydande tid.

Det här med prepping har börjat att tära lite på mig, som om det vore något särskilt med det, men klart är att väldigt många inte skulle komma att klara sig, inte ens hem om strömmen gick på angivet sätt. /C

 

Jag tänker mig att klara sig innebär att man dels överlever men också finner livet värt att leva. Det kan vara så att man bara "överlever" till en viss tid innan det blir bättre och allt återgår till det normala.

Men med de tillgångarna har ni väldigt goda möjligheter. Det är väl så man ser det. Förbered naturligt utan att det ska inverka överdrivet på livet annars. Förr hade ju alla beredskap och var naturligt för att klara sig. Det var inget ord så utan  bara sunt förnuft.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Dansken sa:

När "the shit hits the fan" kommer det att vara något annat än det vi har förberett oss för som kommer att hända- så egentligen kan man inte förbereda sig på annat sätt än att hålla huvudet kallt och vara förberedd på att skulla improvisera.

Om ett missöde inte kommer som en överraskning är det ingen överraskning, och då blir missödet inte så stort.

När systemet kollapsar är det inte längre yuppisen på banken som nekat mig ett lån och tar betalt för alla tjänster som är kung: det är han med en vass Gränsfors yxa som kan bygga ett skydd och göra upp en eld.

Och då ska han få betala dyrt på ett eller annat sätt om han vill sitta vid min brasa och värma sig: för då är det jag som är kungen.

Jo det har du helt rätt i. Det finns bra många scenarion som skulle kunna hända. Det är nog omöjligt att förbereda sig för samtliga men har man en grund så kanske man lättare kan ta de flesta.

Det är sant att det är tillgång och efterfrågan som räknas.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Jämta sa:

 

Ja, jag har ju min matkällare som är full med allt möjligt egenodlat och skördat. Det som skulle bli lite meckigt är troligtvis vatten, men älven ligger nära till att hämta från och på vintern finns ju snö.

Då har du väldigt goda förutsättningar. Ligger älven nära så är ju vattenfrågan i princip löst. Vatten kan man ju också koka om man misstänker något. En älv har ju enormt mycket vatten också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Finn Inge Vidare sa:

Bor på landet och har:

Egen vatten brunn (går att sänka ned en hink för att få upp vatten)

Värmekälla: Vedpanna ved finns

Eget elverk litet smidigt för ladda telefon, cirkulationspump till värmesystemet och frysen.

Finns bara drivmedel så fixar jag en längre tid än fjorton dagar

Det är riktigt bra det. Då har du verkligen en god hemberedskap. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...