Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Daltorpet

Nedsläckt land

Recommended Posts

Maichel

Dystopiskt eller ej, vad man klarar handlar förmodligen om mental styrka och att fatta initiala bra beslut. Beroende av vad för scenario samhället, befolkning och ett land utsätts för styr mycket och inte alltid frivilligt individens och omgivningens val. Själv preppar jag inte i den bemärkelsen att jag förbereder mig för en längre utsatt vistelse i tätbebyggt område. När skiten träffar fläkten, oavsett form, så kommer mina val för mig och mina närmaste att handla om att lämna tätbebyggt område med det nödvändigaste och på snabbaste möjliga vis innan infrastrukturen kollapsar. Vår trygghet söker jag på annan ort där jag vet att vi med små medel kommer att klara oss bättre över tid - sen kan man välja att tolka detta som att jag vill lägga avstånd mellan min familj och stadsmiljö, och dess större delar av befolkning. Att jag blir strömlös är alltigenom en fråga om tillgång till brännolja och den behöver ja inledningsvis för att lämna tätorten. Därefter är det behovet sekundärt.

Enkelt uttryckt så kommer jag att lägga på en sjudjävla rem för mig och familjen för att fly staden och för att ta oss ut på landsbygden, för att undvika de svagare psykena och det potentiella våld som en individ eller grupp kan ta till när förnödenheter tryter eller samhället stresstestas. Ute på landsbygden känner jag mig stark. Känner jag mig stark kan jag hjälpa andra, annars är mina närmaste mitt huvudsakliga fokus.

Som boende i en mindre stad kan man leka med tanken på hur känslig infrastrukturen är. Vart styr jag INTE kosan när det bränner till!? Jag är synnerligen medveten om vilka vägar jag INTE kommer att välja utifrån de mål jag har...

/M

• Like 2

Daltorpet
1 hour ago Maichel sa:

Dystopiskt eller ej, vad man klarar handlar förmodligen om mental styrka och att fatta initiala bra beslut. Beroende av vad för scenario samhället, befolkning och ett land utsätts för styr mycket och inte alltid frivilligt individens och omgivningens val. Själv preppar jag inte i den bemärkelsen att jag förbereder mig för en längre utsatt vistelse i tätbebyggt område. När skiten träffar fläkten, oavsett form, så kommer mina val för mig och mina närmaste att handla om att lämna tätbebyggt område med det nödvändigaste och på snabbaste möjliga vis innan infrastrukturen kollapsar. Vår trygghet söker jag på annan ort där jag vet att vi med små medel kommer att klara oss bättre över tid - sen kan man välja att tolka detta som att jag vill lägga avstånd mellan min familj och stadsmiljö, och dess större delar av befolkning. Att jag blir strömlös är alltigenom en fråga om tillgång till brännolja och den behöver ja inledningsvis för att lämna tätorten. Därefter är det behovet sekundärt.

Enkelt uttryckt så kommer jag att lägga på en sjudjävla rem för mig och familjen för att fly staden och för att ta oss ut på landsbygden, för att undvika de svagare psykena och det potentiella våld som en individ eller grupp kan ta till när förnödenheter tryter eller samhället stresstestas. Ute på landsbygden känner jag mig stark. Känner jag mig stark kan jag hjälpa andra, annars är mina närmaste mitt huvudsakliga fokus.

Som boende i en mindre stad kan man leka med tanken på hur känslig infrastrukturen är. Vart styr jag INTE kosan när det bränner till!? Jag är synnerligen medveten om vilka vägar jag INTE kommer att välja utifrån de mål jag har...

/M

Det är helt sant det du säger oavsett vilka förutsättningar man har så är ju psyket och viljan det viktigaste. Jag tycker ämnet är lite intressant då jag och frugan bor i ett princip självhushållande torp. Sett till mat, vatten och värme då. El till mobilen får vi antingen genom elverk, liten solpanel, bilen, vevladdare eller en liten biolite "powerbank som laddas genom värme tex eldning" Nu är ju det här något som inte har med prepping att göra utan vi lever så här för att vi gillar livsstilen. Djur, odlingar och att leva av vad vi producerar själva.

Jag tycker bara att det känns som en större fråga nu än tidigare iom all hysteri kring just "prepping" och så där.

Speciellt så känns samhället extra sårbart nu. Försvinner elen finns det inte mycket man kan göra. Jag menar det går ju inte att handla eller tanka. Sjukhus och apotek får svårt att hålla öppna. Sen om man tänker på det så blir det svårt att importera och transportera mat. 

Vi är ju hyffsat dåligt rustade med tanke på just in time samhället som är nu. Dessutom är de större svenska matproducenterna i extremt behov av el och maskiner. Så slutar den fungera så kommer inte maten. Även om elen startar igen inom ett par veckor så tar det nog ännu lite längre tid för att återställa allt. 

M-98

Med vårt beroende av ström och datatjänster så är vi ganska rökta i många avseenden. Många har igen susning om hur de skall klara sig utan mobilen, alla appar och kort "som är så smidigt".  När vegobaren eller sushihaket har bommat igen och hämtmaten uteblir så kommer många att bli ganska nollställda. Många har inga lager av personliga mediciner, första förband, antibiotika, kontanter, dumtelefon, papperslista med kontakter, etc. 

Risken är att när strömmen försvinner  och paniken sprider sig så blir städerna någon socialdarwinistisk zon med plundringar, osv, osv.  Det bästa är nog en gård på landet med egen täppa, kreatur samt ved eller gas för spis/ uppvärmning och ett elverk som går på diesel.

• Like 1

Stefa7n

14 dar är inga problem så länge jag har insulin (diabetiker)

Nils l

Sitter här i mitt lilla krypin. Nitton hektar mark med brunn och utedass en liten åkerlapp runt gården med möjlighet att sätta potatis. Jag vet att det levt folk här långt innan det fanns el. Visst går det att överleva även om det säkert blir jäkligt kärvt. Vatten värme och en rejäl jordkällare finns. Vad jag funderar över är om jag ska ordna med tre till fem KW solpaneler för att sänka elkostnaden till noll och samtidigt ha en säkerhet till tillgång på el om det skiter sig helt. Ett scenario jag tyvärr inte ser som en omöjlighet med tanke på hur vår värld ser ut och vad som händer med alla vapen som väller in i våran södra landsända.  

Järven
20 hours ago M-98 sa:

Med vårt beroende av ström och datatjänster så är vi ganska rökta i många avseenden. 

Risken är att när strömmen försvinner  och paniken sprider sig så blir städerna någon socialdarwinistisk zon med plundringar, osv, osv.  

Med tanke på att det från "främmande makt" löpande pågår kartläggning på vart Sveriges infrastruktur är sårbarast så är det väl att räkna med att vi rätt snabbt är "rökta" på det området om/när det krisar.

Mat/matlagning/vatten och värme i sig tror jag inte skulle vara det allvarligaste problemet första månaden vid en större kris, då är nog flocken av hungriga och desperata "zombis" som har noll och ingen förberedelse/kunskap och därför försöker parasitera på andra för att klara sig och sina familjer ett värre bekymmer....och dom kan nog finnas på närmare avstånd än man tror.

MagnusN
På 2019-03-22 at 09:03 culot sa:

Det florerar ju rätt många dystopi-serier där bla ond överhet med vapenmakt kuvat "folket"   Vad händer om det går riktigt illa?

När en massa hysteriska  klimatångest tjejer och Hipster snubbar inte får mobilen att funkar och börjar svälta och vilja slå ihjäl

varandra över den sista fulladdade powerbanken till mobilen ...... 

/ P

Och när de får tag på den sista powerbanken blir de inte gladare för mobilnätet fungerar inte utan ström mer än några timmar. 

lindgren

Jag hoppas vi slipper ett sånt avbrott, ändå så jag har installerat vedspis... Funderar på solpaneler, har eget avlopp,egen brunn..
Men bor för nära en stad, tyvärr...

Dahla

Dessvärre är det inte en fråga "Om det händer" utan "när kommer det hända".

Tänk Harrisburg.

Daltorpet
53 minutes ago Dahla sa:

Dessvärre är det inte en fråga "Om det händer" utan "när kommer det hända".

Tänk Harrisburg.

Jo det var en brutal olycka. Har du gjort några förberedelser om det skulle hända eller kör du på att det kommer som det kommer? Har du märkt av att det blir och fler som preppar? Eller preppar kanske var att ta i men att många åtminstone skaffat en så kallad krislåda.

Dahla

Det går inte att förbereda sig på världens undergång och det finns ingen mening med det. 

Ser man till så man klarar sig med vatten och värme under fem dygn kan man klara det nödvändigaste. Till barn är det bra att ha konserverad mat för någon vecka.

Dansken

I Sverige är folk snabba på att tala om att det är "katastrof"....
Ordet tappar sin kraft
Det är katastrof om IFK Norrköping förlorar en match
Det är katastrof om tidningen inte ligger i postlådan på morgonen

Det är katastrof för att det inte är någon stake i folk: Dom flesta vet inte vad katastrof är här i landet brunsås

Vid en katastrof ligger det döda och skadade människor på gatan. Vattnet är förorenat- elen fungerar inte- inget avlopp- kolibakterier- ingen mat- kallt, blött, eländigt- fiendetrupper, gas- jordskred- vulkanutbrott....

Amatören blir oftare "överraskat" över situationen än en professionell person som är förberett på det oväntade och kan ta rättbeslut i rätt ögonblick. Därigenom blir den plötsligt infunna "situation" en besvärlig uppgift för proffset, men ingen "katastrof" lika ofta som den skulle ha blivet för amatören.

• Like 1

Daltorpet
11 hours ago Dansken sa:

I Sverige är folk snabba på att tala om att det är "katastrof"....
Ordet tappar sin kraft
Det är katastrof om IFK Norrköping förlorar en match
Det är katastrof om tidningen inte ligger i postlådan på morgonen

Det är katastrof för att det inte är någon stake i folk: Dom flesta vet inte vad katastrof är här i landet brunsås

Vid en katastrof ligger det döda och skadade människor på gatan. Vattnet är förorenat- elen fungerar inte- inget avlopp- kolibakterier- ingen mat- kallt, blött, eländigt- fiendetrupper, gas- jordskred- vulkanutbrott....

Amatören blir oftare "överraskat" över situationen än en professionell person som är förberett på det oväntade och kan ta rättbeslut i rätt ögonblick. Därigenom blir den plötsligt infunna "situation" en besvärlig uppgift för proffset, men ingen "katastrof" lika ofta som den skulle ha blivet för amatören.

Det är sant det du säger. Men jag tänker att blir situationen katastrofal för amatörerna så kan det göra det ännu jobbigare för proffset. Låt oss säga att en överlevnadsexpert lever ute i skogen så kommer ett gäng galna, hungriga amatörer ut och skrämmer vilt, rensar stället på bär eller helt enkelt försöker stjäla proffsets mat eller utrustning.

Sen finns det ju andra scenarion också iofs.

Dansken

Det hemska vid detta är att man kan aldrig veta när katastrofen slår till. Man kan aldrig ana vart terrorister slår till. DET är en katastrof. Det är det är då professionellt och effektivt agerande gör skillnaden. 
När Norrmännen ska ta hand om vraket av Alexander Kielland går man hårt och effektivt igång med arbetet med vad som behövs.
I Sverige gjuter vi våra vrak in i betong och nedsätter en kommission till att göra en utredning då det kan bli traumatisk för räddningsarbetarna. Sen rinner det hela ut i sanden (där ansvariga har stoppat sina huvuden på strutsmaner)- annars gör vi en utredning till- då glömmer svenskarna nog det hela

En terrorist eller en förorättad hämnare eller någon som anser sig ha "rätt" att skada någon person eller egendom och ta ut sitt rättmässiga  straff över "motståndaren" kan slå till när det passar honom och på hans villkor. Det gör att det tänkta offret aldrig kan vila eller slappna av, aldrig låta bli att tänka på när han slår till härnäst. Det gör det psykisk belastande för honom 24-7

"Hämnaren" kan äta glass med sina barn och gå på stranden eller på bio- och sova gott på natten.

Ett exempel jag har varit med om:
En professionell kapten gör "klart skepp" när han förstår att oväder är på gång: Stänger allt, surrar allt fast, skalkar alla luckor och söker nödhamn eller ankrar i lä av land eller rider stormen av till vinden lägger sig.
Han blir inte "överraskat" lika ofta som amatören (visst kan olyckor hända proffs också) som tror att det nog går.