Hoppa till innehåll

Sälja vapen till Dannmark


Knipan

Recommended Posts

Ber om den samlade erfarenheten om lite tips. 

Dags för Krieghoffen att flytta utomlands. Och då kommit överens med en dansk som vill köpa den. 

Om jag förstår Polisens hemsida rätt så är det ansökan om permanent överförsel inom EU som ska fyllas i. Och i samband med detta så ska importtillstånd samt danskt tillstånd bifogas med ansökan. 

Har jag förstått detta rätt? Något jag missar? Och hur vet jag vilka papper jag behöver från Danmark. 

Tack!  // J

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rätt enkelt.

Skicka vapennummer etc till köparen som söker en införselhandling till danmark, när den är klar mailar han den till dig som fyller i en överföringshandling från Sverige (https://polisen.se/siteassets/blanketter/polisens-blanketter-553-5.pdf eller https://polisen.se/siteassets/blanketter---skriv-ut/polisens-blanketter-553-3-skriv-ut.pdf) och bifogar den danska införselhandlingen.

Det måste ske i den ordningen, annars försvinner bössan i Sverige innan den återföds i Danmark vilket gör att den då registermässigt kan försvinna.

Notera att du inte kan skicka ett vapen till Danmark med posten utan du måste ha ngn som åker över och lämnar in bössan hos en speditör i Danmark, danska posten hanterar INTE vapen.

Notera även att polisen till Tullens ilska kräver att du ska stämpla pappren vid utfart......

/T

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stort tack T.

Då väntar jag på handlingarna från köparen, innan jag gör något.
Leveransen blir smidig, då köparen kommer upp och hämtar den.

Tolkar jag dig rätt att det är Tullen som ska stämpla, vid utförsel?
Är dokumentet för utförsel som de ska stämpla?

// J

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...