Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

MKJ

Gråhund omplaceras

Recommended Posts

MKJ

Hej,

Jag har tagit beslutet att undersöka intresset av att omplacera min gråhundstik Dessi. Anledningen är att jag skaffat en gråwachtel till och jag har tyvärr inte tid att jaga med 4 hundar. Min jakt har också tagit lite nya vändningar varför ytterligare en gråwachtel lämpar sig bättre än en ren gråhund.

Hon är 6 år i sommar och jagar gris och älg helt ok i enighet med rasen. Efter en skärmytsling med en grävling saknar hon en baktå som jag fick operera bort. Det gör att hon kan bli lite halt, framförallt under förhållanden med skarp snö. Men som backup hund och med lagom matchning funkar hon bra. Lite smal i söket och lös i skallet men med bra förföljande och goda ståndegenskaper. Godkänd på anlagsprov för vildsvin, annars omeriterad. Bra stamning bakåt. Brukar gå att ropa in efter ett par timmar.

Mycket snäll och lugn i huset, funkar utmärkt med andra hundar, hundgård och även små barn. Ganska mjuk i psyket men ändå med tillräcklig dådkraft i skogen.

Söker ett bra hem för henne där hon får vara en del av en jagande familj och gärna minst en annan hund. Ersättningen är av formell art vid rätt intressent. Det är ingen sörmlandshund utan hon kräver lite ytor.

Kontakt via PM.

hobbe
8 hours ago MKJ sa:

Hej,

Jag har tagit beslutet att undersöka intresset av att omplacera min gråhundstik Dessi. Anledningen är att jag skaffat en gråwachtel till och jag har tyvärr inte tid att jaga med 4 hundar. Min jakt har också tagit lite nya vändningar varför ytterligare en gråwachtel lämpar sig bättre än en ren gråhund.

Hon är 6 år i sommar och jagar gris och älg helt ok i enighet med rasen. Efter en skärmytsling med en grävling saknar hon en baktå som jag fick operera bort. Det gör att hon kan bli lite halt, framförallt under förhållanden med skarp snö. Men som backup hund och med lagom matchning funkar hon bra. Lite smal i söket och lös i skallet men med bra förföljande och goda ståndegenskaper. Godkänd på anlagsprov för vildsvin, annars omeriterad. Bra stamning bakåt. Brukar gå att ropa in efter ett par timmar.

Mycket snäll och lugn i huset, funkar utmärkt med andra hundar, hundgård och även små barn. Ganska mjuk i psyket men ändå med tillräcklig dådkraft i skogen.

Söker ett bra hem för henne där hon får vara en del av en jagande familj och gärna minst en annan hund. Ersättningen är av formell art vid rätt intressent. Det är ingen sörmlandshund utan hon kräver lite ytor.

Kontakt via PM.

Har du henne kvar till hösten kan jag ta med henne upp till vår mark i Gävleborg och jaga älg, gott om utrymme på drygt 6000 ha..

• Like 1

Galne
3 hours ago Dansken sa:

Hmmm...

Dansken behöver hund mär han piggnat till!! :thumbsup:

karelsk blandning

Nånting som ja reagerade på och kan vara intressant för den nya ägaren är hur lös i skallet med goda ståndegenskaper går ihop på älg iaf. 

Dansken

"Hemmamarken" är lång och smal. Dom hundar som kommer och gästjagar ( vi har inga bra gris och älghundar själva i laget ) brukar söka för vida eller fara åt helvete med viltet och ställa det på grannmarker.

MKJ
3 hours ago karelsk blandning sa:

Nånting som ja reagerade på och kan vara intressant för den nya ägaren är hur lös i skallet med goda ståndegenskaper går ihop på älg iaf. 

Kanske låter underligt men hon driver ofta gris med skall, men väldigt sällan älg. För den som kanske är så van vid grisjakt så är det två fjärran skilda jaktsätt som just genererar stånd, speciellt för en gråhund som aldrig kan springa ikapp en skenade älg men väl en gris. Härnere där det står 20 grisar på varje älg får du som regel en hund som premieras mer av att jaga gris.

• Like 2

MKJ
3 hours ago Dansken sa:

"Hemmamarken" är lång och smal. Dom hundar som kommer och gästjagar ( vi har inga bra gris och älghundar själva i laget ) brukar söka för vida eller fara åt helvete med viltet och ställa det på grannmarker.

Fenomenet kan ju aldrig uteslutas med hund som håller i, det är en ynnest för en söderhund att få jobba med "av människan ostört vilt" Att det bär i väg är som regel inte spetshundens fel utan att passare/hundförare redan stött viltet.

Det är en mysig hund Dansken, du kan kanske inte vända ryggen till för länge okopplad i den ostängslade trädgården men ändå är hon social. Det är ingen maskin, men jaktlusten är god.

• Like 2

detstorabla
7 hours ago MKJ sa:

Fenomenet kan ju aldrig uteslutas med hund som håller i, det är en ynnest för en söderhund att få jobba med "av människan ostört vilt" Att det bär i väg är som regel inte spetshundens fel utan att passare/hundförare redan stött viltet.

Det är en mysig hund Dansken, du kan kanske inte vända ryggen till för länge okopplad i den ostängslade trädgården men ändå är hon social. Det är ingen maskin, men jaktlusten är god.

Kan intyga att hon är social. Grabben älskade henne...

2017-09-09 16.46.35.jpg

Urban

Jag måste köra en övertalningssession med frugan!!!

Du vet att hon får jaga....även om jag råkar bo i Sörmland....

vandraren

Hej!

Hur har det gått? Har hon fått ett nytt hem?

p.

HåkanG

Hej,

Jag söker en lugn och stabil gråhund till min pappa som är pensionär. Han bor på en gård i Jämtland och har haft många hundar genom åren (jämthundar, gråhundar, beaglar) men har ingen hund idag. Han kommer inte att jaga med hunden utan isåfall ha den som sällskap och motionera den genom promenader. Han har haft flera gråhundar och trivs med rasen och vill ha en vuxen lugn hund som redan är "inskolad/uppfostrad" och är inte intresserad av någon valp med den ansträngning som det innebär. 

Dessi låter som en perfekt match då han kan erbjuda en stabil tillvaro på en gård med mycket omkringliggande skog för motion och med Dessi som lugn och etablerad hund.

Hör av dig om intresserad.

Med vänlig hälsning,

//Håkan

MKJ

Hej Håkan,

Tror det är lite tidigt för pensionärsliv för tösen. Jag fick min äldste ihjälsparkad/dränkt i vintras och behöver tre hundar. Hon är ingen superstjärna men funkar bra som backup till mina hanhundar där en är lite väl skadebenägen. (skarp) Dessutom är hon ok med att jaga lite mindre till skillnad från de andra två.

Men annars tror jag hon passat bra.

Björn 1966

Hej,

Jag är på jakt efter en omplaceringshund eftersom jag blivit tvungen att ta bort min 5-åriga jämthund pga. cancer. Vi kan erbjuda ett kärleksfullt hem med mycket jakt och uteliv året runt.