Hoppa till innehåll

Mörkersikten och termiska sikten tillåts vid jakt på vildsvin


redtop

Recommended Posts

54 minutes ago defransson sa:

Har du några bra tips på slikt?

Pulsar F135/F155 eller den äldre varianten DFA75. 

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som är ersatt av Pulsar Forward F455 numera. Intressant pryttel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago M-Ola sa:

Som är ersatt av Pulsar Forward F455 numera. Intressant pryttel.

Se om Pulsar kan hålla vad de lovar med leverans kring Maj/Juni. Med F135 och F155 så låg dom mer än 1år efter med leveranserna sist jag hörde, vilket gjorde att en del handlare helt tagit avstånd att handla med Pulsarenheter. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Joacim sa:

Se om Pulsar kan hålla vad de lovar med leverans kring Maj/Juni. Med F135 och F155 så låg dom mer än 1år efter med leveranserna sist jag hörde, vilket gjorde att en del handlare helt tagit avstånd att handla med Pulsarenheter. 

 

5 månader firck jag vänta på mitt F155. Fick de i februari. 

Väldigt nöjd med siktet kan tilläggas. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

36 minutes ago Ante. sa:

 

5 månader firck jag vänta på mitt F155. Fick de i februari. 

Väldigt nöjd med siktet kan tilläggas. 

Jag kollade kring jul eller strax innan, då låg dom back nästan 1år i leveranser.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har läst om att mörkersikten och termiska sikten är tillåtna för jakt på vildsvin.

Jag undrar lite över SJF:s kommentar att termiska sikten får begränsningar p.g.a att dessa endast visar 2D och att det varit ett dödsfall och en olycka  med termiska sikten.

Är inte bildförstärkande sikten (och vanliga kikarsikten ) också 2D så länge man ser genom siktet med ett öga?

Vad hade hänt om dödsskjutningen i Balsfjord och norska joggarskjutningen orsakats av ett vanligt kikarsikte/bildförstärkande sikte?

 

Raggarö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

35 minutes ago Raggarö sa:

Jag har läst om att mörkersikten och termiska sikten är tillåtna för jakt på vildsvin.

Jag undrar lite över SJF:s kommentar att termiska sikten får begränsningar p.g.a att dessa endast visar 2D och att det varit ett dödsfall och en olycka  med termiska sikten.

Är inte bildförstärkande sikten (och vanliga kikarsikten ) också 2D så länge man ser genom siktet med ett öga?

Vad hade hänt om dödsskjutningen i Balsfjord och norska joggarskjutningen orsakats av ett vanligt kikarsikte/bildförstärkande sikte?

 

Raggarö

Du har helt rätt i ditt resonemang om 2D/3D. 

Jägareförbundet har helt fintat bort sig själva när det gäller resonemanget med 2D och 3D. Ingen har väl dubbla kikarsikten på bössan så man får en 3D bild? Om man inte själv har teknisk kunskap är det ju lämpligt att ta hjälp av någon innan man yttrar sig officiellt, annars blir det inte seriöst.

Däremot kan man ju behöva fundera lite om man använder ett termiskt sikte. Beroende på systemets prestanda och väderleken ute så blir det mer eller mindre svårt att se om det är något framför siktet. 
Här är en bild på ett rådjur taget med ett Pulsar Trail XM50. Det är några grenar framför djuret. Döm själva om det är lätt eller svårt att se.
Tyvärr har den sparade bilden betydligt sämre kontrast än bilden man ser i siktet. Där framträder kvistarna ännu tydligare.

 



 

2017-04-30 Roe deer ca 20m 1.6x.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-03-28 at 15:03 redtop sa:

Mörkersikten och termiska sikten tillåts vid jakt på vildsvin utan speciella tillstånd. (Termiska sikten endast vid åteljakt och jakt i öppen terräng).

Vid åtel och i öppen terräng... det är väl inte öppet om det finns grenar där då :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Dahla sa:

Vid åtel och i öppen terräng... det är väl inte öppet om det finns grenar där då 

Som jag tolkar det är det SJFs virriga remisssvar som gjort att man införde begränsningen, och jag tycker man kan diskutera om den var nödvändig eller inte.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Som jag skrivit på annat ställe: Sanchez har delvis rätt i sin kritik.

Har man i uppgift att ge ett remissvar och känner att man inte kan ge ett vettigt svar så ber man att få återkomma då man inhämtat fakta och erfarenhet. Frågan om termiska sikten var uppe på förbundets årsstämma 2018, man har haft ett år på sig till förberedelser.....har man lyft någon slags oro och ställt krav på konsekvensanalys på stämman borde "någon" fått till uppgift att läsa in sig på termiska sikten.

Förhoppningsvis finns det "någon vettig" på SvJF som genomför den saknade konsekvensanalysen?

Jag är övertygad om att förbundet är fullt av förståndiga personer, tyvärr är det inte de som handhar dessa frågor, de som uttalat sig är förbundsjuristen och någon förbundsstyrelseledamot.....

Raggarö
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago Raggarö sa:

Som jag skrivit på annat ställe: Sanchez har delvis rätt i sin kritik.

Har man i uppgift att ge ett remissvar och känner att man inte kan ge ett vettigt svar så ber man att få återkomma då man inhämtat fakta och erfarenhet. Frågan om termiska sikten var uppe på förbundets årsstämma 2018, man har haft ett år på sig till förberedelser.....har man lyft någon slags oro och ställt krav på konsekvensanalys på stämman borde "någon" fått till uppgift att läsa in sig på termiska sikten.

Förhoppningsvis finns det "någon vettig" på SvJF som genomför den saknade konsekvensanalysen?

Jag är övertygad om att förbundet är fullt av förståndiga personer, tyvärr är det inte de som handhar dessa frågor, de som uttalat sig är förbundsjuristen och någon förbundsstyrelseledamot.....

Raggarö
 

Jag håller med dig även i det här forat ;)

För mig som är väl insatt i hur termiska sensorer (kameror, sikten osv.) fungerar är det uppenbart att SvJ inte ens har skaffat sig grundläggande kunskaper om hur tekniken fungerar innan man skrev sitt remissvar, eftersom det innehåller direkta felaktigheter.

Om man nu har ca 150 000 medlemmar kunde man ju nyttja den kunskapsbanken. Jag hade gärna hjälpt till.

  • Thanks 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Dåså, är det någon som har något nytt under solen i detta ämne, vilket är det mest prisvärda termiska siktet?
Och, kan man dra av momsen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago lindgren sa:

Dåså, är det någon som har något nytt under solen i detta ämne, vilket är det mest prisvärda termiska siktet?
Och, kan man dra av momsen?

Jag landade i ett Pulsar Xtrail 50 efter att ha tittat i ett några gånger. Prisvärt måste det vara då vi ofta använder det ofta för observation,  dvs spana på djur utan att det är jakt.

Har ägt lite andra bildförstärkare och en enklare termisk kikare från flir och steget upp till denna Pulsar är stort.

Sen är det praktiskt med Innomountfästet för picatinny som gör det enkelt att switcha mellan bössor i och med att man skjuta in 3 olika profiler, olika vapen alltså.

Jag drog momsen då jag har en lantbruksfastighet och kan behöva leta upp bortsprungna djur i skogen!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Vi bumpar denna tråden. 
Atn har börjat falla i pris, men hur bra är dom ?( thor lt?)

Nattsikte ala budget verkar vara pard 007 och 008... klart intressanta, men vad säger ni som har dom, är dom prisvärda?
Personligen har jag insett att jag VILL ha termiskt, men fan inte betala för det...
Så jag väntar lite på att priset ska ner lite till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago, lindgren said:

Vi bumpar denna tråden. 
Atn har börjat falla i pris, men hur bra är dom ?( thor lt?)

Nattsikte ala budget verkar vara pard 007 och 008... klart intressanta, men vad säger ni som har dom, är dom prisvärda?
Personligen har jag insett att jag VILL ha termiskt, men fan inte betala för det...
Så jag väntar lite på att priset ska ner lite till.

Är det inte dessa 'pard' som återkallats eller har jag missuppfattat?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago, tecno said:

Är det inte dessa 'pard' som återkallats eller har jag missuppfattat?

stämmer bra det, men dom är på marknaden igen.. sw uppdaterade eller... vet inte , och det spelar ingen roll...
Såvida dom är bra, i övrigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago lindgren sa:

Vi bumpar denna tråden. 
Atn har börjat falla i pris, men hur bra är dom ?( thor lt?)

Nattsikte ala budget verkar vara pard 007 och 008... klart intressanta, men vad säger ni som har dom, är dom prisvärda?
Personligen har jag insett att jag VILL ha termiskt, men fan inte betala för det...
Så jag väntar lite på att priset ska ner lite till.

Har ju precis köpt en Pard 007,  hast endast inlett en första utvärdering men den utfaller mycket postiv jmfr med andra produkter jag prövat. /C 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Christian N sa:

Har ju precis köpt en Pard 007,  hast endast inlett en första utvärdering men den utfaller mycket postiv jmfr med andra produkter jag prövat. /C 

Är det den som kräver/föredrar ett kikarsikte med parallaxjustering?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Christian N sa:

Atn suger enligt mig./C

Varför? (Nyfiken som nybliven ATN ägare och än så länge väääldigt imponerad ?)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...