Hoppa till innehåll

Från 50 till 20 med bibehållet pris...


HerrBerg

Recommended Posts

Norma upphör aldrig att förvåna. Jag skulle köpa en 50pack .22-250 jaktmatch, jag har ett litet bekymmer med min bössa och tänkte jämföra med fabriksladdningarna. Gick iväg till Walther Borg på Kungsgatan i Stockholm. 

Nu säljer de jaktmatch i 20-pack för den kalibern? Jag ställde frågan till expediten... han tyckte att han nog hade en 50-pack kvar från "den förra sändningen". Japp, det fanns det. 

Men priset... 50-pack och 20-pack hade samma pris? Jag skojar inte... Expediten kollade i sin dator, han ringde till Norma och frågade om detta. Jag tjuvlyssnade :-) 

Jo, det skulle vara så. Norma drog ner antalet plugg i en ask från 50 till 20, men lade in dem i de små svarta ammohållarna... och behöll priset där det var. 

Jag köpte 50-asken... :whistling:

Det känns som att Norma blir allt mindre relevanta som leverantör. 

  • Confused 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och jag som trodde att det skulle komma ett tips på hur man sänkte sin ålder från drygt 50 till 20, för samma pris:D.

Nä jag säger som Hippen. Handladdning!!!?:thumbsup:.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Mad Mike sa:

Det var länge sen jag bojkottade alla normas produkter pga prissättningen......

Mike

Men så är du också en sällsynt göbbgrinig amerikofil?

Pusspårej 

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag månar verkligen om lokala jobb och företag på landsbygden, det är imponerande att norma fortfarande håller uppe kvalitet och produktion i lilla Åmotfors i djupaste Värmlandsskogarna. 

MEN!!!! 

Prissättningen är heeelt åt helvete. 

Jag blir dessutom mest provocerad av att de uppfinner hjulet på nytt genom att i det närmaste kopiera etablerade väl fungerande kulkonstruktioner och marknadsför som nya och marknadsledande, (för att kunna motivera horribla priser? ) 

Men de inser väl att de som anser Alaska med stålmantel vara guds gåva till svenska jägare är en krympande skara. 

Topp kvalitet och jämnhet i produktion håller de dock, och det är ibland värt att betala för. Vi som laddar själva också har en lite skruvad syn på ammopriser. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kan ju tycka att närproducerat borde ge ett vettigt pris, men så är det inte. Jag köpte 40 8x57irs oryx i Polen för samma pris som 20 i Sverige. Man har helt enkelt en upplevd premiumstämpel på hemmaplan som man tar betalt för, sen finns ju faktorn kring en marknads betalningsförmåga att ta hänsyn till. Norma gör tvivelsutan bra grejor, men inte bättre än många andra som faktiskt också är billigare.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var inte så att den där 20-packen var en helmantel mer tänkt för toppfågeljakt, som ex vis 7x57R. Dvs egentligen ingen riktigt övningsplugg!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Galne sa:

Var inte så att den där 20-packen var en helmantel mer tänkt för toppfågeljakt, som ex vis 7x57R. Dvs egentligen ingen riktigt övningsplugg!!

Den enda skillnaden mellan helmantel för toppfågel och den för papp är prislappen.

Om jag ska vara en smula plump - du har blivit blåst om du gått på reklamsnacket.

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är fullt medveten om att de är uppköpta och mycket produceras annorstädes, men det ändrar inte det faktum att norma är en stor arbetsgivare i lilla Åmotfors, som utan norma vore ännu mer av en parentes längs riksväg 61.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite Off Topic, men Norma Diamond Line 6xc är sjukt välskjutande. Jag sköt vid ett tillfälle 5 skott på en nationell gevärstavla (cold bore) på 540 m med en gruppering mindre än 35 mm och centrering mitt i!

Kom även 4:a på UNL 600 för några år sedan, trots att jag sköt ett skott mindre än resten (råkade ladda endast 9 plugg i magasinet istället för 10)

Numera handladdar jag det mesta, men har helt klart svårt att slå den fabriksladdningen på fingrarna och ja, jag vet att det är en Bergerkula.

Slut OT

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Hobelius sa:

Lite Off Topic, men Norma Diamond Line 6xc är sjukt välskjutande. Jag sköt vid ett tillfälle 5 skott på en nationell gevärstavla (cold bore) på 540 m med en gruppering mindre än 35 mm och centrering mitt i!

Kom även 4:a på UNL 600 för några år sedan, trots att jag sköt ett skott mindre än resten (råkade ladda endast 9 plugg i magasinet istället för 10)

Numera handladdar jag det mesta, men har helt klart svårt att slå den fabriksladdningen på fingrarna och ja, jag vet att det är en Bergerkula.

Slut OT

Kan intyga att det stämmer för DL i 6XC, en skyttekamrat skjuter den i sin ompipade Remington och den skjuter snuskigt tätt. Han har rätt många fina femskottare på 200 och 300 m skjutna på Toppcupen. Verkar även som om Haugland kommit till samma slutsats enligt reportage i VT.

I 6 BR skjuter den rätt bra också, men med väldigt låg hastighet i mitt vapen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

...Men åter till ämnet så ser jag nu att även Normas krutpriser gått upp som fan sista året! Det måste väl delvis hänga samman med att Skytteombuden försvann, vilket är jäkligt synd för de som tränar och tävlar mycket. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Norma gör sitt bästa för att blir mer eller mindre irrelevanta. Krut, kulor och hylsor går att få både bättre och billigare till majoriteten av kalibrar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

48 minutes ago Mad Mike sa:

Så bra är inte hylsorna att dom skulle generera något sorts egen eller restvärde.....

Beror lite på hur man ser det.

Ska det bli bra, som du visar på bilden, så behöver hylsan inte vara speciellt bra, men den måste vara jämn.

Numera är jag en nykter handladdare, dvs jag pallar inte att hålla på och hålla isär hylsor för det ena eller det andra. Om en hylsa nyper lite på 300m vallen - skit vilket. Däremot suger en låg träff för hylsorna diffar.

Om en hylsa nyper på älgbanan - irriterande. En låg träff pga hylsan på 80m - märks knappt.

På jakt är en hylsa som nyper eller en aning låg träff pga hylsan - INTE ok.

Att behöva smyga igen laddapparaten för att hylsan inte ska skrynkla sig är inte heller något jag finner vara acceptabelt numera. Det var det förr, men inte numera.

Jag har provat billiga hylsor och visst de funkar, givet att man sorterar och håller ordning. Och inte får med en hylsa från ett annat vapen än ens eget - för då kan det blir lite lustiga effekter. Men jag är numera en nykter handladdare så jag pallar INTE det. Samma hög hylsor roteras tills de första tecknen visar på att de gjort sitt, då byter jag hela högen vare sig det behövs eller inte.

Norma/RWS/Lapua vet jag håller 5-6 omladdningar och de är jävligt lika. Billiga hylsor håller inte lika många gånger, och man måste sortera, väga och hålla på och tramsa.

Men utifrån ren precision - ja, då har du helt rätt. Då lämnar Normas hylsor (eller annan kvalitetshylsa för den delen) inget mervärde.

Jag är mao rätt lat och betalar därför lite för att slippa kladda med hylsorna.

/T

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago pmt sa:

Jag har provat billiga hylsor och visst de funkar, givet att man sorterar och håller ordning. Och inte får med en hylsa från ett annat vapen än ens eget - för då kan det blir lite lustiga effekter. Men jag är numera en nykter handladdare så jag pallar INTE det. Samma hög hylsor roteras tills de första tecknen visar på att de gjort sitt, då byter jag hela högen vare sig det behövs eller inte.

Norma/RWS/Lapua vet jag håller 5-6 omladdningar och de är jävligt lika. Billiga hylsor håller inte lika många gånger, och man måste sortera, väga och hålla på och tramsa.

/T

Jag varken väger, mäter eller sorterar hylsorna till min 223 och inte en enda kommer från mitt vapen,  här är jag ytters tacksam för våra ipsc skyttar som genererar mer tomhylsor på en träningsdag än vad jag förbrukar på ett år.

Livslängden känns relativt ointressant då tillgången överstiger förbrukningen med råge, liknande tillgång till hylsor i andra kalibrar hittas relativt lätt på älgbanor, inskjutningsbänkar, skyttebiografer m,m

Enda anledningen jag ser till att lägga surt förvärvade pengar på hylsor är om man absolut måste ha en udda kaliber.

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago PeterC sa:

Hylsor som håller 5-6 omladdningar, är det bra?! Tycker det låter rätt dåligt...

Jag tvivlar inte en sekund på att mina XC hylsor håller för mer än så, men det är en nivå som jag tycker är rätt lagom, och så slipper jag sortera hylsor.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns en Normaprodukt värd att nämna tycker jag och det är deras 6.5mm 130gr målskjutningskula. Den är både riktigt bra och håller ett lågt pris.

Jo, jag har också läst på nätet om ojämnheter i produktionen, men de jag har testat på (brukar mäta & väga några i varje 500-kartong jag knäcker) har varit väldigt jämna. Kan hända jag haft tur, men det är ju resultatet som räknas.

:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skjuter huvudsakligen pistol numera och alldeles för lite med gevär utöver övningen inför jakten. Reagerade däremot att det skiljde sig avsevärt mellan Norma och Sako när jag skulle köpa ammunition till 9,3an. Är oryx så jäkla mycket bättre eller dyrare att tillverka än hammerhead?

Skiljer priserna mycket mellan Sverige och Finland? Har köpt nån gång i Finland men det var några år sedan. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...