Hoppa till innehåll

Vad behöver man för utrustning för pistolskytte?


Återfallsjägare

Recommended Posts

Jag har just klarat av mina guldserier och skriver teoriprovet nu i maj.
Som diagnosticerad prylbög måste jag givetvis inhandla för ändamålet "nödvändig" utrustning.
Hörselskydd och Knobloch är redan införskaffade.
Vad jag funderar över är vad jag behöver mera för att göra det enkelt för mig.

 

  • Målkikare. Måste det vara superkvalitet, eller räcker det med en för runt tusenlappen, typ denna: https://www.gofoto.se/anvandningsomr...ex-macro-paket
  • Stoppur för att ha koll på tiden. Är digitalt eller analogt att föredra? 
  • Jag vill absolut inte ha ett stoppur som stänger ner displayen och blir mörk som mobilens stoppur gör.
  • Verktyg? Behöver jag mer verktyg än de originalverktyg som följer med vapnet vid köp?
  • En handduk att torka av händerna och pistolen med kan ju vara bra.
  • En skärmmössa, kanske? En sån med skygglappar?


Har jag glömt något?
Vad har ni som skjuter pistol med er ut på skjutplatsen, och vad har ni ligger kvar i bilen?
Det är så mycket jag "villhöver"... ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En picka och ammo!? ;)

 

Annars uppskattar jag personligen en vettig väska, bra skyddsglasögon, hörselkåpor och ett vettigt hölster/bälte om du tänkt skjuta fält. Har en bitsats med mejsel och en vettig läskstång i väskan. För fält C tycker jag snurreburken är smidig. En toarulle är ju annars obligatorisk i varje väska oavsett ändamål. Men det är väl typ det...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kan göra det hur simpelt som helst och hur komplicerat som helst.          Holz sammanfattade det hela bra. 

Men en målkikare är väldigt fint och bekvämt att ha, men absolut inget måste.

Sedan så tycker jag om att ha med en liten läskstång eller en boresnake. Någon form av solvet och en liten flaska vapenolja. Skjuter du pistol så finns det en betydligt större risk för mekaniska problem än om du skjuter revolver, särskilt  .22 pistolerna. Så då är vapenvårds grejerna väldigt bra att ha för en snabbfix på banan. 

Senare när du blir less på detta med röksvagt så kommer du upptäcka svartkrut, och då blir det betydligt mer saker som måste med. 

/Willy 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det låter som du tänker skjuta precision snarare än PPC. :) Finns ju några grenar att välja på menar jag.

Som stoppur kan jag rekommendera en digital äggklocka från Biltema, Jula, Claes i sjön eller liknande. Öppna den och knipsa av sladdarna till en eventuell summer så den inte låter. Billigt och bra. Äggklockor brukar ha ganska stora siffror så man lätt bara kan snegla på den när man skjuter för att hålla koll på takten.

Ang målkikare tycker jag det är viktigare att den är liten än att den har optisk toppkvalitet. Olivons lilla som du länkar till är nog perfekt! Kan tipsa om Manfrottos lilla fina stativ: https://www.gofoto.se/kamera-foto/kameratillbehor/stativ-tillbehor/stativ/manfrotto-mtpixi-b-svart

För övrigt är Gunnar Olssons foto utmärkta att ha å göra med.

När jag skjuter precision vill jag inte ha med mig mer än vad som får plats i en liten (ca 18l) ryggsäck. Less is more.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Igår hämtade jag första pistolen, som tillsvidare får göra gevären sällskap i mitt gamla vapenskåp.
Jag har dock beställt Stora Jaktpaketet med kodlås och SSL-box från Nor-Lyx, det kommer nästa vecka.
-Större skåp tror jag inte finns på marknaden. smile1.gif

Förutom pistol och ett nytt skåp blev det även en Range Bag, 5.11 Range Ready, ett allroundhölster från Swiss Arms, ett utrustningsbälte från Tasmanian Tiger med inner- och ytterbälte med kardborre så att jag kan ta av ytterbältet med hölstret enkelt och låsa in i bilen.

Dessutom har jag köpt en liten Olivon kikare med stativ från GoFoto som fungerar ypperligt, rengöringsprylar, läskstång och Boresnake till pistolen, Knobloch glasögon i min styrka, "vanliga" hörselkåpor fick vi när jag gick pistolskytte-kursen, medhörande kåpor har jag sedan tidigare.

Jag har nyss lagt en beställning på sottändare, snurreburk, rengöringsborste, oljepenna, säkerhetspropp, och en kontrollvikt så att jag kan justera avtrycket på pistolen.

-Så, nu är jag redo för banan! Jag har 5.000 st. Top Shot och 5.000 st. Norma Tac att skjuta slut på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

52 minutes ago Återfallsjägare sa:

Igår hämtade jag första pistolen, som tillsvidare får göra gevären sällskap i mitt gamla vapenskåp.
Jag har dock beställt Stora Jaktpaketet med kodlås och SSL-box från Nor-Lyx, det kommer nästa vecka.
-Större skåp tror jag inte finns på marknaden. smile1.gif

Förutom pistol och ett nytt skåp blev det även en Range Bag, 5.11 Range Ready, ett allroundhölster från Swiss Arms, ett utrustningsbälte från Tasmanian Tiger med inner- och ytterbälte med kardborre så att jag kan ta av ytterbältet med hölstret enkelt och låsa in i bilen.

Dessutom har jag köpt en liten Olivon kikare med stativ från GoFoto som fungerar ypperligt, rengöringsprylar, läskstång och Boresnake till pistolen, Knobloch glasögon i min styrka, "vanliga" hörselkåpor fick vi när jag gick pistolskytte-kursen, medhörande kåpor har jag sedan tidigare.

Jag har nyss lagt en beställning på sottändare, snurreburk, rengöringsborste, oljepenna, säkerhetspropp, och en kontrollvikt så att jag kan justera avtrycket på pistolen.

-Så, nu är jag redo för banan! Jag har 5.000 st. Top Shot och 5.000 st. Norma Tac att skjuta slut på.

Låter som du är väl förberedd utrustningsmässigt nu iaf! ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

40 minutes ago Holz sa:

Låter som du är väl förberedd utrustningsmässigt nu iaf! ?

Jo... Det blir ju lätt så när man börjar med något nytt.
Sambon säger att jag är en nörd. Och så säger hon att jag är prylgalen.
Men det är kul att köpa prylar! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...