Hoppa till innehåll

22 hornet


seved

Recommended Posts

Hej tjena. 

Är det någon som har laddat upp sin 22 hornet till klass 2 och fått den omklassad till klass 2. Jag skulle nämligen vilja jaga bäver med min. 

Seved 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det fattades 20m/s när jag försökte i min k-hornet med Lil Gun eller N120 dessutom spöar du hylsorna något alldeles förjävligt.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kom lätt över *gränsen* med LilGun och Sako 106G, vissa hylsor hade allt fått sig en omgång ;)

Personlig reflektion är att hylsorna behöver glödgas innan fireformning för att spara på halsarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo glödgning är ett måste och i synnerhet med dagens skithylsor. Sakohylsorna var betydligt hållbarare men även mycket mindre i volym. Mitt råd är 222 eller 223rem ljuddämpare och 50 gr v-max eller blitz King eller nosler bst istället för att sprängladda en hornethylsa. Med dämpare blir de förstnämnda lika roliga som en hornet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack ska ni ha för alla svar ?. Jag har full garderob tyvär.  Jag har en Remington  med en 22-250 pipa men nu sitter en klass 1 pipa i för grisjakten o 8 mm pangen hos skeden tyvär.  Så jag tänkte prova horneten till bäver om jag kan fixa till den. 

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-04-09 at 21:45 seved sa:

Tack ska ni ha för alla svar ?. Jag har full garderob tyvär.  Jag har en Remington  med en 22-250 pipa men nu sitter en klass 1 pipa i för grisjakten o 8 mm pangen hos skeden tyvär.  Så jag tänkte prova horneten till bäver om jag kan fixa till den. 

Seved

Jag lovar att bävern dör ovetandes om att det fattades femtio joule till rätt klass. En hornet är betydligt effektivare än man kan tro.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

? ja det tror jag oxå.  Absolut. ?.

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet vad som gäller för K hornet och klass 2 vilt.  

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago tecno sa:

För att förtydliga Seved's fråga, en pang med KL3 licens riven till K Hornet med patron som fixar KL2 = vad gäller?

Då får du jaga vilt i klass 2, du får bära med bössan på fjället men du får inte använda dämpare för klass 1-2.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aha det är så.  Det låter ju trevligt ? . Jag har hängt med dåligt ett tag.  

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej jag tror inte det tyvär.  Bara med nattsikte  va ?

Seved 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hornet är väldigt underskattat. Jag har bekanta i Alperna som brukar uteslutande Hornet för kronhjortskalvar. So nog räcker den till en bäver. I alla fall hos mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago, fredde 1 said:

Hornet är väldigt underskattat. Jag har bekanta i Alperna som brukar uteslutande Hornet för kronhjortskalvar. So nog räcker den till en bäver. I alla fall hos mig.

Förr fick man jaga rådjur med Hornet men togs bort av någon underlig anledning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klassificeringen rättar sig ju efter siffror. Vore praktisk erfarenhet inblandad skulle Hornet vara tillåtet i näst högre klass och därmed tillåtet även för rådjur.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...