Hoppa till innehåll

Hjälp till böter.


Dahla

Recommended Posts

Jag antar att han hade fått lika mycket stöd om han hade skjutit en älg på vildsvinsvak, eller en get på bockjakten. För det är klart att vi ska uppmuntra felskjutningar! (Jag är ironisk alltså, om det inte gick fram.)

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago Jämta sa:

Om man helt bortser från att vad som sköts var en varg, så kan ju jag tycka att är man så jäkla okunnig att man inte ser skillnad på en räv och en varg, då har man inte i skogen att göra och om ens egna okunnighet får det att svida lite ekonomiskt så är det knappast någon nackdel.

Skänker således inte ett öre.

Instämmer Jämta!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago Dahla sa:

Felskjutningar sker årligen, det skjuts hornbärande älgtjur i tron att det var en kalv... ( ska på möte om det idag) Det skjuts dov i tron att det var rådjur. Duvhök skjuts i tron att det är en duva. Skogsduvor skjuts i tron att det är ringduvor.

 

Att ickejagande människor i ren okunskap klandrar en jägare må vara hänt, den jägare som aldrig begått ett misstag i skogen har nog aldrig jagat.

 

Hans okunnighet ledde till hans misstag och jag tycker att det misstaget får han stå för själv, precis som alla andra får stå för sina.

 

För övrigt så är det ju jättebra att jag numera vet att jag, trots skjutna vilt (av rätt art varje gång) aldrig har jagat :sleep:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Jämta sa:

Om man helt bortser från att vad som sköts var en varg, så kan ju jag tycka att är man så jäkla okunnig att man inte ser skillnad på en räv och en varg, då har man inte i skogen att göra och om ens egna okunnighet får det att svida lite ekonomiskt så är det knappast någon nackdel.

Skänker således inte ett öre.

Jag hittade faktiskt efter lite googlande på perceptionsförmåga en liknande tråd på forumet där herr PMT skrev följande:

"Grejen är ju att de mycket väl "visste" vad de sköt på. Det var bara det att deras syncentrum spelade dem ett spratt så de "visste fel". Perception är lurigt då den till del är viljestyrd - "man ser vad man vill se" eller rättare "vad man förväntar sig att se"."

Det borde du veta som jagat i många år.

Jag skänker således en slant.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

48 minutes ago Rävjägar'n sa:

Jag hittade faktiskt efter lite googlande på perceptionsförmåga en liknande tråd på forumet där herr PMT skrev följande:

"Grejen är ju att de mycket väl "visste" vad de sköt på. Det var bara det att deras syncentrum spelade dem ett spratt så de "visste fel". Perception är lurigt då den till del är viljestyrd - "man ser vad man vill se" eller rättare "vad man förväntar sig att se"."

Det borde du veta som jagat i många år.

Jag skänker således en slant.

Jag är fullt medveten om att hjärnan kan spela spratt på det viset, men gör man ett misstag så får man ändå -enligt mig- stå för det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Jämta sa:

Jag är fullt medveten om att hjärnan kan spela spratt på det viset, men gör man ett misstag så får man ändå -enligt mig- stå för det.

Har du trafikförsäkring och husförsäkring? Om du gör ett misstag i trafiken eller glömmer ett ljus så det börjar brinna, så står du för det själv va?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den som är oskyldig kastar första stenen. Vi har försäkringar om vi krockar eller ställer till det på annat sätt. Men det faktum att han anmälde sig själv vittnar om att han inte hade uppsåt. Jag minns själv när jag som mycket ung pojkspoling fick för mig att en farbror på spark var en björn på väg mot mig. Minns även den joggare jag såg kasta sten in i skogen. Då jag stannade så såg jag också älghuvudet bakom en stubbe. Men då jag gick fram och lyfte upp det och ändå fick frågan om den levde så inser man rätt snabbt att hjärnan är långt ifrån perfekt och att den kan fylla i bitar som fattas för att få det till något rationellt. Han agerade utan uppsåt och det borde inte straffas på det sättet.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

38 minutes ago Rävjägar'n sa:

Har du trafikförsäkring och husförsäkring? Om du gör ett misstag i trafiken eller glömmer ett ljus så det börjar brinna, så står du för det själv va?

Jag har allt försäkrat -annat vore ju bara korkat- och även om jag inte hade haft det, så inte fasiken förväntar jag mig att random okända ska betala något om jag mot all förmodan klantar mig såpass att jag får dryga böter.

Det du/ni missar är att jag personligen tycker att det är fel att andra ska betala för hans misstag, för ett misstag har han bevisligen gjort iom att han sköt en varg istf en räv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Instämmer Jämta. Så klart kan man göra misstag. Men själv skulle jag bli förnärmad och förbannad om någon annan skulle betala mina böter. Jag skulle ta ansvar för det misstag jag hade gjort, och betalat själv. Hade det inte varit frågan om något annat djur än varg så hade ingen gett honom ett nickel. Då hade tonen hellre varit att "han har inte i skogen att göra" etc. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Jämta sa:

Jag har allt försäkrat -annat vore ju bara korkat- och även om jag inte hade haft det, så inte fasiken förväntar jag mig att random okända ska betala något om jag mot all förmodan klantar mig såpass att jag får dryga böter.

Det du/ni missar är att jag personligen tycker att det är fel att andra ska betala för hans misstag, för ett misstag har han bevisligen gjort iom att han sköt en varg istf en räv.

Random personer betalar din klantighet via försäkringspremien..

Jag tycker att jägarkåren borde börja hålla ihop bättre. Han sköt ett djur som genom media har gjorts till en trigger hos många urbaniserade knallhattar. Pavlov style. Han har garanterat fått utstå mycket hat efter händelsen av jaktmotståndare. Enligt mig bör ett moraliskt stöd visas från jägarkåren med en liten donation.

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Rävjägar'n sa:

Random personer betalar din klantighet via försäkringspremien..

 

Det där är som att säga att morot och palsternacka är samma sak bara för att de har samma form och växer under jord och såna diskussioner är inget jag pysslar med.

Var och en gör som den vill och jag väljer att se böter som en nyttig läropeng för den som klantat sig, när det kommer till -bland annat- felskjutna djur. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago Dahla sa:

Felskjutningar sker årligen, det skjuts hornbärande älgtjur i tron att det var en kalv... ( ska på möte om det idag) 

Var det på ett gods i Sörmland?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-04-09 at 19:27 Rävjägar'n sa:

Jag hittade faktiskt efter lite googlande på perceptionsförmåga en liknande tråd på forumet där herr PMT skrev följande:

"Grejen är ju att de mycket väl "visste" vad de sköt på. Det var bara det att deras syncentrum spelade dem ett spratt så de "visste fel". Perception är lurigt då den till del är viljestyrd - "man ser vad man vill se" eller rättare "vad man förväntar sig att se"."

Det borde du veta som jagat i många år.

Jag skänker således en slant.

Mer om perception: https://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/norske-jagaren-kan-slippa-morddom-20190408/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...