Hoppa till innehåll

Jaktstigar hotas av nya föreskrifter för skjutbanor


Havakko

Recommended Posts

ja det är också effektivt.

finns det omdebatterade förslaget att läsa än?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago W.T. sa:

Ja men det har vi inte.

Leif kan göra politik av sakfrågan.

 

Dynamiska skyttar har en ambassadör i form av Pia Clerté som flerfaldig svensk mästare, debatten förs på twitter, facebook youtube, m h a  debattinlägg i olika tidningar. Svensk jakt, jakt och jägare samt svd, några andra tidningar som jag sett länkar till. Lägg där till att det kommit ut några politiker till skjutbanan när de hörsammat inbjudan.

1 hour ago W.T. sa:

Det finns bara två öppningar i dagens läge så som jag ser det.

1. Ringa till polisen och fråga och prata med dem kring varför PM resonerar som de gör. Om 35000 personer gör detta emellanåt blir det rätt konkret att vi inte samtycker.

2. Utnyttja den förändrade syn som finns på behovet av en ökad robusthet av samhället och motståndskraft. Rida på den vägen och hävda genom att gå med i skytteföreningar och tävla i tävlingar där frivilliga skytterörelsen är involverad som har som tanke att stötta försvarsmakten.

Gör man dessa två saker kan man påverka utvecklingen då båda väldigt svåra att navigera runt. Det tar resurser och man visar med handling att man gör det för Sverige.

Svårt att jiddra bort i längden 

 

Har svårt att tro på att ovan räcker när nedan publiceras.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/12/tillitsbaserad-styrning-i-statliga-myndigheter/

Det enda som biter på myndigheter är regeringens budget, samt styrning över den statliga verksamheten med direktiv. Men det här säger sig själv att det kommer aldrig äga rum med nuvarande regering. Det är som om det finns en "gentlemens agreement" mellan PM, JuD  10 personer och regeringen när vapen ska regleras bort. Uttalat men inte nedskrivet någonstans.

"Vi hör vad ni säger men vi behöver tänka på säkerheten".

https://nyheter24.se/debatt/847982-ygeman-lyssnar-sportskyttar-maste-sakerheten

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det måste väl gå att få fram varifrån alla tokiga förslag på ändringar kommer ifrån... förslag på ändringar i polisens FAP är ju inga hemligheter så det borde vara offentliga handlingar som nämner tjänstemännen som kommer med förslagen.

 

Kan man visa att dom är jaktmotståndare, djurrättsaktivister eller står för någon personlig agenda borde det väl inte vara några konstigheter att lyfta fram det i media... dålig publicitet funkar alltid. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I samband strax innan eller under remissrunda ger det effekt. När remissvaren kommit in så är det svårare.

Janne Josefsson däremot skulle kunna gräva och ifrågasätta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En remiss är långt ifrån alltid offentlig handling, förrän ärendet är avslutat.

Klart man kan försöka men det kommer nog landa i svaret arbetsmaterial.

Jag tror man ska förbereda sig på att det inte är nybörjare som kör pm-racet och isåfall protestera lite mer ljudligt än normalt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härlig läsning.

Men, det är väl "bara" att skicka in ett foto på lerduvekastaren och en positionskarta en vecka innan varje användning och be dom göra en kontroll utifrån det. Hade dom inte att göra innan så lär dom ha det sen.

Frågan är väl sen huruvida man dessutom skall pungslås med en kontrollavgift varje gång.

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Patrik L sa:

Härlig läsning.

Men, det är väl "bara" att skicka in ett foto på lerduvekastaren och en positionskarta en vecka innan varje användning och be dom göra en kontroll utifrån det. Hade dom inte att göra innan så lär dom ha det sen.

Frågan är väl sen huruvida man dessutom skall pungslås med en kontrollavgift varje gång.

/Patrik

Det verkar som om PM avser att föreningslivet själva ska utföra besiktningarna om man läser hur det är tänkt med besiktningspersoner som ska ha genomgått av PM godkänd utbildning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago redtop sa:

Det verkar som om PM avser att föreningslivet själva ska utföra besiktningarna om man läser hur det är tänkt med besiktningspersoner som ska ha genomgått av PM godkänd utbildning.

Jo, det är nog tanken från deras sida. Frågan är hur det blir med tillfällig skjutbana i egen regi. Som jag läser det så blir det som ovan, men sen är jag inte någon expert på lagtexter.

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago redtop sa:

Det verkar som om PM avser att föreningslivet själva ska utföra besiktningarna om man läser hur det är tänkt med besiktningspersoner som ska ha genomgått av PM godkänd utbildning.

Har hört rykten om att besiktningarna åter igen ska börja utföras av förbundens utsedda, men vet även att man inom vissa distrikt skyndar med att utbilda fler besiktningsmän inom polisen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på att erbjuda alla politiker i min hemkommun gratis teoriutbildning inför jägarexamen i hopp om att så ett litet frö här och var i alla fall. 

 

Det finns 290 kommuner i Sverige... går det att finna 289 personer till i dom övriga kommunerna som kan tänka sig att offra cirka 50 timmar på att utbilda politiker gratis?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På sikt är ju den politiska lösningen att  allt som har med vapen, skytte och jakt att göra måste lyftas bort från Polisens bord. Dom behöver fokusera på brottsbekämpning.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-05-05 at 13:11 MagnusN sa:

Måste ju finnas en grupp människor som jobbar med detta som kan ifrågasättas varför de driver på en ickefråga och vad grunden är för det. Ska rota lite i detta. 

Det är nu över 20 år sedan jag läste en ledare i polisfackets tidning. Kontentan var att civilt vapenägande skulle vara förbjudet eftersom det är ett arbetsmiljöproblem för polisen.

Den som skrev den ledaren har sedan dess knappast varit "satt på undantag" karriärmässigt inom polisen, utan gjorde en rätt skaplig karriär.

Det roliga är att jag i 17-18 år har kallats foliehatt och konspiratorisk när jag framfört att vi håller på att får en polisstat och inte längre är en rättsstat*. Märkligt nog tycks många som anklagat mig för att vara foliehatt att bli upprörda nu först. Pajasar!

/T

*I en rättsstat upprätthåller polisen lagar, i en polisstat stiftar polisen lagar. Och upprätthåller dem.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-05-05 at 16:15 Järven sa:

Dom två plus ett tredje som skulle kunna vara ett upprop där man "Onsdags-mailar" sitt Polisen på sitt distrikt och Centralt och ställer jobbiga frågor regelbundet under en hel jaktsäsong.

Om både telefonen och mailen regelbundet är full av missnöjda frågor så är det svårt att vifta bort och påstå att man gör "medborgarna trygga och nöjda" med sitt agerande.

Jävlar vad lång licenshamdläggningstid du kommer få nu ? Hämden är ljuv

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-04-12 at 06:00 Dansken sa:

Ja nu knyter vi nävarna extra hårt i byxfickorna ;)

Tyvärr har du rätt ☹️.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-05-05 at 21:35 Järven sa:

Nej, vi skulle behöva någon Terrieraktig Leif Silberzkytyp som företrädde oss.

Jag föreslår att ni som känner er bekymrade över PM egna agenda att lagvidrigt försöka försvåra och begränsa legalt vapenägande stöttar den organisation som faktiskt hjälpt många skyttar och som är lite av den terrier som efterfrågas; SVF.

Jag själv är sedan ett antal år medlem i organisationen och vet vilket ideellt arbete som läggs ner i att försvara de legala vapenägares intressen gentemot godtyckliga PM - beslut. 

Om nu någon fnyser åt SVF och inte vill vara med och stötta, samtidigt som man beklagar sig över att det inte finns någon organisation som bevakar legala vapenägares intressen, kanske de skall tagga ner och prata med mindre bokstäver, för det finns faktiskt en organisation som gör det.

Och jag vet att både PM och politiker, samtliga inom förvaltningar som innehar en beslutsfattande roll (läs rikspolitikerna), vilka påverkar våra intressen, får ett nummer av medlemsorganet skickat till sig vid varje utgåva, där sådant som är av intresse för den legala skytterörelsen tas upp, så väl som myndighetsmissbruk - dessutom helt gratis.

Om dom däremot läser medlemsorganet, det är en annan fråga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hör till en av de aktivare i debatten på flera medier, men har inte lagt så mycket krut på oss redan insatta utan istället på politiker och opinionsbildning. Det engagemang vi vanliga jägare, skyttar och vapenägare i allmänhet har lagt ner kan verka obetydligt men det har gett frukt! Flera riksdagsledamöter har insett att det finns röster att hämta och jobbar förbrilt med att få med sig partiet. 

Att våra frågor engagerar blev tydligt enligt det Pia Clerté delade idag. 

"Svensk Tidskrift publicerar de 20 mest lästa artiklarna från 2018 i sin årsbok. 

2 av dem handlar om vapenfrågan. Roland Dahlmans artikel om vapendirektivet, och min genomgång av partiernas positioner vad gäller vapenlagar inför riksdagsvalet 2018.

Vapenfrågan engagerar! Tack till er alla som läser och delar!! ?????"

 

FB_IMG_1557539279709.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago MagnusN sa:

Jävlar vad lång licenshamdläggningstid du kommer få nu ? Hämden är ljuv

Jag har sällan bråttom, huvudsaken är att jag får som jag vill. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På ‎2019‎-‎05‎-‎10 at 22:06 pmt sa:

Det roliga är att jag i 17-18 år har kallats foliehatt och konspiratorisk när jag framfört att vi håller på att får en polisstat och inte längre är en rättsstat*. Märkligt nog tycks många som anklagat mig för att vara foliehatt att bli upprörda nu först. Pajasar!

/T

Det är väl kanske lite så världen fungerar, Korkskalle-Heinzeffekten. ^_^

Dom mest engagerade puristerna är dom som upptäcker oförrätter först sen kommer ingenting, sen kommer hela skiten.  :blink:

Samma folk som tex åkte jätte-disel-suv och två Thailandsresor förra året står nu på gator och torg och ropar å skriker att Greta Thunberg ska ha Nobelpris i år, inget att uppröras över PMT, det kommer komma nya saker som kommer slå dig med häpnad hela tiden, var så säker.  :P

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...