Hoppa till innehåll

Gubbe som vet om räv jakt


Kevin från finland

Recommended Posts

vet du inte något så kan du ju börja kolla på lockpipor. 

muspip används på kortare håll.. 

harskrik hörs bättre och används på längre håll. 

under parningstid kan pipor med rävens olika lockläten vara bra. 

Lockläten kan även låta som olika fåglar men det är lite överkurs.. kan ioförsig vara bra på marker där många lockar med har och muspip.

Muspip kan man göra med munnen, mot handloven eller med hjälp av ett grässtrå.. vissa pipleksaker för hundar ger bra ljud. 

Tekniken vid lockjakt går ut på att locka mot kända rävtillhåll.. gryt, växlar och åkermark.. Vinden ska ligga rakt mot det håll räven förväntas komma och räven ska skjutas innan den får vittring av dig. Rävar är smarta och går alltid nerifrån i vind för att undersöka vad som låter. Viktigt att sitta väl dold,maskerad och tyst,stilla.  

Kring bondgårdar och i närheten av gryt kan man lyckas bra med hagelbössa och muspip när det gäller ungrävar.. de kan vara riktigt dumma och oförsiktiga.. var beredd på att ugglor och rovfåglar kommer på muspip..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Är lockjakt på räv en förutsättning att man vet att det finns räv i närheten !? Jag förstår av egen kraft att det är lättare om man vet att det finns räv på markerna att locka, men om man inte vet det !? Jag tänker spontant att det är bara att tuta på och hoppas på det bästa, rätt eller fel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du gör rätt och det finns räv brukar de komma snabbt. Själv sitter jag inte mer än 30-45 minuter innan jag byter plats om jag bara är ute efter räv. Brukar blåsa med 10 - 15 minuters mellanrum.

Om du ändå ska sitta en stund så blås med lite längre mellanrum.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago MrT. sa:

Är lockjakt på räv en förutsättning att man vet att det finns räv i närheten !? Jag förstår av egen kraft att det är lättare om man vet att det finns räv på markerna att locka, men om man inte vet det !? Jag tänker spontant att det är bara att tuta på och hoppas på det bästa, rätt eller fel.

Som med all jakt, inventering, måste bedrivas i någon form...
Spårsnö är guld! Då gäller det att ta sig tid , att kolla vad som finns, helst några dagar i rad.. (händer att jag trampar av mina gränser i pannlampa bara för att mitt eget vetande)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago lindgren sa:

Som med all jakt, inventering, måste bedrivas i någon form...
Spårsnö är guld! Då gäller det att ta sig tid , att kolla vad som finns, helst några dagar i rad.. (händer att jag trampar av mina gränser i pannlampa bara för att mitt eget vetande)

Är med på resonemanget, Lindgren. Lite tunnsått med spårsnö här nere i detta nu dock ?. Oaktat vilket, blir det vakjakt på gris imorgon, mina första stapplande steg på Dianas stigar. Göbben är laddad, (i dubbel bemärkelse).

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag sitter ofta länge men mina marker består av gigantiska myrar, kalhyggen och skogsdungar. Har du berg med skog så locka mot dem alternativt platser som du tror kan hysa räv. Google maps sattelitkarta är ett inte helt föraktfullt redskap. Men var noga med vind och silhuett. Se till så att din profil bländas av.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago Nils l sa:

Har du berg med skog så locka mot dem alternativt platser som du tror kan hysa räv.

Det finns skog i direkt anslutning till de platser jag har till mitt förfogande för jakt, men det är bara vakjakt från torn, så utbudet till variation blir väldigt begränsat i så motto att vi inte får vaka eller purscha någon annanstans, utan är hänvisade till just dessa jakttorn. Men någonstans skall man börja, så jag skall inte klaga.

Kanske lägger upp några bilder vad det lider framöver, men jag kan bjuda på dessa, från mitt allra första försök, nu i torsdags;

20200116_122823.thumb.jpg.48571443b33f5111d1b7444ea57ebcc5.jpg

20200116_122922.thumb.jpg.7506767872c008f7585231ee8a836a66.jpg

20200116_135212.thumb.jpg.c0dc7b81e4096958ee269a146d328f79.jpg

Vad tror du om mitt kamouflage !? 

Notera kikaren (PMT) ?.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fylletratten säger 

Ta det lugnt 

Slappna av

Ha vinden i ryggen 

Ljudbok I örat 

Börja med muspip först 

Sen harskrik ska låte som du mörder e bebis  

Kör korte lockpass men sitt kvar en halvtimme efter siste Locke 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago killer_mouse sa:

Ta det lugnt 

Självklart !

27 minutes ago killer_mouse sa:

Ha vinden i ryggen

Svårt att styra över det.

27 minutes ago killer_mouse sa:

Ljudbok I örat 

Nja, jag lyssnar nog hellre på omgivningen. I annat fall blir det radion.

27 minutes ago killer_mouse sa:

Börja med muspip först 

Jo, tanken har slagit mig.

27 minutes ago killer_mouse sa:

Sen harskrik ska låte som du mörder e bebis  

Bara det inte kommer en ilsken kvinna med bössa i anlägg, så.

27 minutes ago killer_mouse sa:

Kör korte lockpass men sitt kvar en halvtimme efter siste Locke

Tackar, skall försöka hålla det i huvudet, när jag väl är på plats...Nästa tillfälle blir (tidigast) den 25:e. Dessförinnan hinner jag kanske med ett besök på en skjutbiograf, i brist på älgbanan. Men det ser jag inte som något negativt, snarare det motsatta. Det blir väl inte mer "på riktigt" än så, kan jag tänka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago killer_mouse sa:

Simpelt sagt räven kommer I vinden 

Jo, jag har noterat det i tidigare inlägg. Av den anledningen införskaffade jag mig en flaska Anisolja av fabrikat "Smäll". Med detta medel duschade jag under fotsulorna på kängorna (innan jag traskade iväg till tornet), på kepsen och även i framkant på jakttornet. Hoppas att det skall hjälpa att dölja min lukt...

Edit: Ser att du bor i Åmål. Ligger så vackert vid Vänerns strand. Där har jag varit ett par ggr, (när jag hade hoj). Liten och gemytlig ort, måste jag säga. Uppskattade lugnet, (som jag uppfattade det) under den korta tid jag var där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...