Hoppa till innehåll

Alpha 100 el Alpha 50?


simnil

Recommended Posts

Jag och sambon funderar på att köpa ett par Alphor för att kunna både följa hundarna och varandra. 

(hon har en 320 redan för älgjakten men man får ju snudd på två Alphor för vad en begad 320 kostar nu, samtidigt som att det vore jäkligt praktiskt att kunna se vart den andra personen befinner sig)

 

Kikar lite men blir inte riktigt klok på vilka alla skillnader ska vara mellan dessa två modeller?

A50 ser mer ut som gamla 320 och har ett par vanliga knappar och den går inte ladda som en mobiltelefon utan batterierna måste ut för att laddas.

A100, Större skärm, bara touchknappar och har "mobilladdare".

Stämmer detta? Vilka fler skillnader är det? Och har någon här erfarenheter av dessa enheter och kan dela med sig?

 

Just nu spelar priset inte så stor roll, skiljer bara 7-800kr där jag kikat, (i praktiken mindre då 100an levereras med batteri och 50an utan vad jag förstår)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi kör 100:a, en varsin. Som Merkel varit inne på så är jag en modern farbror, så det föll sig naturligt med touchskärm.

På 100 kan man pipa och ha ljusshow med halsbandet, vet inte om man kan det med 50?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

100 bra skit.

Alla ska ha det senaste.... Bara att köpa!

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja 100 är ju mer än 50, så bara där har ju hundran ett försprång rent mentalt ?

Men det är ingen som röstar på "femtian" alltså?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter att ha knappat på bägge köpte jag 100:an. Hoppas dock fortfarande att Garmin ska anställa någon som kan det här med att få till ett vettigt menysystem för lättanvänd anser jag inte att den är.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag räknar med att sambon, som är pryttelgalnare än vad jag är och dessutom besitter en del kvinnlig tjurskalle, räknar ut hur saker och ting fungerar och instruerar mej i väsentligheterna ?

 

För egen del är jag nöjd om jag kan se vart sambo respektive de två Beagle-rackarna befinner sig.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min 100 har börjat bråka redan , startat om sig ibland och några ggr har den slutat logga efter halva jakten. 

va riktigt nöjd i början , men efter lite regniga jakter och strul med omstarter så är jag tveksam till den. 
inte alls bra med touchskärmen när det är lite blött

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Nu ligger Alpha 100an hos postombudet. Att Garmin släppte uppdateringen så den går samköra med 320in avgjorde. Nu slipper sambon köpa nytt direkt utan kan göra det då hon tycker det passar. Att vi inte ser varandra på skärmen då vi kör olika "dosor" får vi stå ut med ett tag.

(ser för övrigt att priserna på begade 320 dippade lite samma sekund som uppdateringen blev känd, misstänker dom kommer gå ner ännu mera samtidigt som Alphorna kommer gå upp lite istället)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago simnil sa:

Nu ligger Alpha 100an hos postombudet. Att Garmin släppte uppdateringen så den går samköra med 320in avgjorde. Nu slipper sambon köpa nytt direkt utan kan göra det då hon tycker det passar. Att vi inte ser varandra på skärmen då vi kör olika "dosor" får vi stå ut med ett tag.

(ser för övrigt att priserna på begade 320 dippade lite samma sekund som uppdateringen blev känd, misstänker dom kommer gå ner ännu mera samtidigt som Alphorna kommer gå upp lite istället)

Var ser du att det går samköra Astro 320 och Alpha 100? Kollade precis på Gramins hemsida och där står inget om det, snarare att det inte går dvs att det är 320 eller 100 som gäller för T5 halsbanden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago Galne sa:

Var ser du att det går samköra Astro 320 och Alpha 100? Kollade precis på Gramins hemsida och där står inget om det, snarare att det inte går dvs att det är 320 eller 100 som gäller för T5 halsbanden.

https://www.hylte-lantman.com/pub_docs/files/Bruksanvisningar/Alpha-kan-se-Astro-hundar.pdf

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har precis uppdaterat och nu kan man ställa in sin Alpha att uppföra sig som en 320. Dvs vara analog. Du kan inte se halsband som är inställda på Alphan och du kan inte använda kommunikationen mellan halsband och handenhet som finns när man använder Alpahn i normalläge. Man gör helt enkelt om Alphan till en 320. Tror att det är Garmins sätt att försöka hålla sig kvar då folk började överväga andra pejlar när man inte längre kunde köpa Astron.

Nu kan man ställa in halsbandet i 320-läge och Alpahn i 320-läge och så fungerar det som folk är vana vid.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis, man kan lära "Alphan" vara en 320 så den kan samsas med andra 320 om ett halsband, för att sen knäppa tillbaks den igen till Alpha-läge när man vill.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...