Hoppa till innehåll

Nåt att ha...?


vandraren

Recommended Posts

Tjena

Jag har fått två knivar. Först frågar jag om den ena. Vad är detta för kniv? Nån som känner till tillverkaren? Känns gedigen och exklusiv! Pincetten sitter infälld i benet. Ett hål är tomt: misstänker att det suttit tandpetare där?

p.

CE0BBA8E-6865-4963-82D4-0E8186FA559D.png

6BAD42D3-D4A9-4057-808E-B6C9AE542989.jpeg

DD1B132F-517D-4714-91AC-AA1C8E9B3A6A.jpeg

0AA58AEB-9EB7-4C3A-A8FF-73A01D0439A3.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan inte mycket om knivar mer än att man akta sig för den vassa änden ?

Men lite Google fu ger mig att tillverkarens hela namn är J.E. Dittert Co. Fanns även nån kniv av liknande stuk på eBay för ett par hundringar. 

Mer får andra lägga till...

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser ut att vara en folieskärare. C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm en gentlemans sporting knife på tyskt vis,  inte en arbetskniv som jag förstår det ,

utöver att skära folien på vinflaskor kan jag tänkta mig att verktyget fungerar utmärkt att snoppa cigarrer med.

de goda männen ovan är allt för arbetsorienterade, hade det varit en amerikansk kniv hade jag köpt tankarna men så är inte fallet.

oaktat vilket en sökning ger för handen att det är kvalité, att den är från 50 talet eller tidigare samt att de är rätt ovanliga idag, i varje fall utanför Tyskland. C 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Christian N sa:

Hmm en gentlemans sporting knife på tyskt vis

utöver att skära folien på vinflaskor kan jag tänkta mig att verktyget fungerar utmärkt att snoppa cigarrer med.

oaktat vilket en sökning ger för handen att det är kvalité, att den är från 50 talet eller tidigare samt att de är rätt ovanliga idag, i varje fall utanför Tyskland. C 

Kul! Så gick mina tankar lite... fick en låda med lite knivar och annat från ett dödsbo. Jag fick det av en släkting till mannen ”för det är nog jaktgrejer”, som han sade. Båda, han som gått bort och han som gav mig den, är jurister i fyrtionuttonde generationen.

Nu har jag tvättat, torkat och smörjt den. Då visar det sig att den stora kniven är springkniv! I övrigt är det alltså ett litet knivblad, korkskruv, pincett i en skåra i benet, och vad även jag förmodar är nån kniv för att skära runt flaska innan man använder korkskruven. Det finns ytterligare en skåra i benet men där är tomt.... Kanske varit tandpetare där? Kniven är mycket tung.

Och, ja just, man fäller ut kniven med fjäder som aktiveras när man trycker ner flaskskärarkniven in i kniven. Dessutom finns en säkring där!

Riktigt cool sak!

Ny olja på så får vi se om nåt mer uppenbaras funktionsmässigt...

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3E72736B-5CC9-4E4D-8A04-A2C71BF0EBE8.jpeg

155B2068-8F55-4B9B-A40F-3B40ACF8267D.jpeg

933DBDF7-ADA0-4484-8DF8-167496382A02.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sommelierkniv.... har nu läst runt lite, MEN inte sett bild på den jag har. Dock finns det ett antal varianter, bl.a hovslagare, men har läst om en sommeliervariant med ett lite annorlunda blad.

Så kommer inte nån annan på nåt så får det bli så.

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den har varit hos mig ett par år, men det är först nu jag kikat närmre på den.... och jag har väldigt svårt för att skiljas från saker... så nä, den stannar, men nu i aktiv tjänst!

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Detta är nästa kniv

Den känns rejäl, men inte riktigt samma nivå som den förra.... Kan det stämma...?

p.

2DBF2726-770E-4257-831E-D58898EEF7CC.jpeg

96CFF4D9-C0D5-40A0-B24A-286A874C5512.jpeg

0070C637-979B-4C4D-8065-F788B94CCCE8.jpeg

5374C0C9-BC32-43C1-AE84-0594A58ED6BB.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är oxå en springkniv, alltså fjäderöppnande åt sidan.

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rick ard Herder Solingen, känd tillverkare, DBCM är ett kvalitetsmärke använt från 1952 ff, trevlig kniv men nr 1 är förmodligen mer rustik. Tämligen högt värderad. C 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul! Taxam för infon! Det blir lixom roligare när man vet lite mer om saker! Tack!

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den första kniven skulle kunna få vara med lite oftare, OM det inte vore för att den inte fälls in helt! Detta är väldigt störigt! Nån som vet om det går att justera/spänna på nåt sätt? Det är ju slagnitar som håller allt på plats, så inte ”bara” att riva isär hursomhelst lixom... Alt tips på nån som kan fixa det!

p.

45D264D2-4305-42AF-9625-D1917620C5A6.jpeg

81C3D472-CEF2-4023-9552-1AB829C69C24.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...