Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE


https://www.AUTOdoc.SE
karelsk blandning

Gravera horn och trä.

Recommended Posts

karelsk blandning

Vad använder ni som graverar i horn och trä för verktyg till att göra mönster?

Funderade att testa göra nån slags gravyr på iaf hornet som är tänkt att användas till skaftet i nästa kniv så var tvungen att göra ett försök på en bit horn när jag aldrig gjort det tidigare.  Riktigt bra blev det inte men underlättar nog att ha bättre kniv till att skära i hornet.

Nån som testat om det är skillnad skära i älg och ren horn? 

20190511_201733.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eamonn

Snyggt, jag har inte så mycket att komma med utom lite inspiration 😃

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Järven

Jag tycker det ser fint ut, någon liten miss men totala intrycket blev helt ok. :yes:

Gravera i horn måste väl vara ganska nära besläktat med att nätskära bösskolvar, går det inte att använda enkelskär från dom verktygen ?

(från en som inget vet) 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
karelsk blandning
54 minutes ago Järven sa:

Jag tycker det ser fint ut, någon liten miss men totala intrycket blev helt ok. 

Gravera i horn måste väl vara ganska nära besläktat med att nätskära bösskolvar, går det inte att använda enkelskär från dom verktygen ?

(från en som inget vet) 

 

Det blev några fel skär i den men mindre än vad jag trodde innan start, Hornet var inte slipat så bra som det skulle behövt vara. Utan att veta så tror jag det hade varit lättare om den var helt slät, nånting att tänka på till nästa gång.

Sen kan det nog vara klokt att rita upp hela mönstret direkt och inte eftersom man skär, mönstret blev lite olika bredder och sen är inte linjerna helt raka.

Nå den var tänkt att vara utan gravyr och endast vara till användning så han som skulle ha den var nöjd iaf.

När jag gör nånting åt mig själv så kommer jag göra mönstret något större för att underlätta skärningen och sen att det blir lättare att se.

Share this post


Link to post
Share on other sites
karelsk blandning

Legat och ristat i en likadan horn ring idag men det blev inget vidare när jag använde en matt kniv.

Nå bara nån kniv blir färdig får jag testa göra på en sån också.

Sen måste det hämtas mer horn till kniv material och så det går att få ihop några till som på bilden, var plötsligt flera som behövde såna. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
karelsk blandning

Lite björkmasur hämtat som ska på tork.

20190519_080053.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
karelsk blandning

Idag hittade jag sälg masur i en av dom som var ner sågad sen tidigare.

20190520_091813.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
karelsk blandning

Gjorde ett ryck och grov slipade fram några bitar så nu är det bara resten kvar, tänkt att kunna testa lite till helgen om inget annat dyker upp. 

20190520_203654.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Silver

Du ska ha en gravyrkniv när du skär horn, en litet stål, slipat med enkelfas. Jag har skurit min förlovningsring till sambon, det gjorde jag med min fällkniven WM1 vilket gick men det var inte optimalt.

Slipa ner till åtminstone p320/400 så blir det lättare att skära.  Skissa upp med blyerts och skär försiktigt med båda händerna, styr med ena handen och ge kraft med den andra handens tumme. Skär först från ena sidan, sedan från den andra så det bildar ett litet v-format dike. Det är bättre att skära flera gånger för att nå rätt djup.

Share this post


Link to post
Share on other sites
karelsk blandning
46 minutes ago Silver sa:

Du ska ha en gravyrkniv när du skär horn, en litet stål, slipat med enkelfas. Jag har skurit min förlovningsring till sambon, det gjorde jag med min fällkniven WM1 vilket gick men det var inte optimalt.

Slipa ner till åtminstone p320/400 så blir det lättare att skära.  Skissa upp med blyerts och skär försiktigt med båda händerna, styr med ena handen och ge kraft med den andra handens tumme. Skär först från ena sidan, sedan från den andra så det bildar ett litet v-format dike. Det är bättre att skära flera gånger för att nå rätt djup.

Är det bättre om det bara är slipar från ena sidan?

Tänkte slipa om ett blad till en skalpell liknande kniv förrätt eggen inte var riktigt rätt tyckte jag så då kan jag isf testa och endast föra eggen från ena sidan.

Vad för färg använder man efter att man skurit i trä för att det ska fästa i snitten? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Silver

Jag antar att det är lättare att skära hårda material och styra eggen rätt, man kan hela tiden jobba mot något. Traditionell samisk gravyr på gammalt sätt skedde med knivspets så det är ju inte fel men det är svårt.

Pulver av al eller sälgbark och lite linolja eller annat. Jag har inte testat så mycket där och de jag frågat har inte berättat något jag kan föra vidare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...