Hoppa till innehåll

Ammunition som håller ihop hagelsvärm


Tatanka

Recommended Posts

Min första egna hagelbössa har lite väl öppna pipor (cylinder). Tänker så småningom skaffa en till bössa med mer trångborrning. Men tills dess så skulle jag vara väldigt tacksam för tips på ammunition som håller ihop hagelsvärmen så bra som möjligt (plastkopp samt annat som kan tänkas inverka). Får så klart testa med egna bössan på papper och se träffbilderna. Men tänkte kanske man kunde gallra undan lite genom att fråga här... tips på lämpliga märken/namn ca US 5 och moderat laddning som håller ihop så bra som möjligt på lite längre håll?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, det kommer att bli en hel del lerduveträning. Men en äldre bössa och därför gillade jag att det var öppet för stålskottens skull. Men så vill jag så klart ha en möjlighet att jaga med den också, därav frågan om ca US 5 och ammunition som håller ihop. Jag är medveten om att jag får hålla nere avstånden med den här borrningen! Men frågan var alltså tips på ammunition "som håller ihop svärmen"?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker att Gamebore Pigeon Extreme (5or) ger tätare svärm än andra patroner jag provat så jag gissar att den håller ihop bättre även i cylinder, men det har jag aldrig provat. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är en fråga om fördelning (öka choken eller öka laddvikten dvs antalet hagel) så välj en bra 36g US6 så når du rejält långt ut. Typ Gamebore Black Gold med Gordonhylsa.

/T

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kruxet är att alla  plastförladdningar vill ha aningen choke hellre än ett rakt rör,  Skeet borrning  typ 0,05-0,10mm ger finare svärmar än ett rakt rör.

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago culot sa:

kruxet är att alla  plastförladdningar vill ha aningen choke hellre än ett rakt rör,  Skeet borrning  typ 0,05-0,10mm ger finare svärmar än ett rakt rör.

/ P

Det gäller inte bara plastkoppar...

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vart i landet håller du hus? Kanske finns någon som har lite provskott o sälja till dig i närheten tänkte jag ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...