Hoppa till innehåll

Färgpigment i Epobed?


Dr Krall

Recommended Posts

Har brun Epobed hemma, men ska bädda en svart Tikka T3-stock. Kan jag ha i lite sedvanligt svart färgpigment typ Nitor järnoxid utan att sabba egenskaperna hos bäddmassan?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det skall du kunna göra, frågan är väl iofs varför, bäddningen syns ju inte när systemet är på plats, vidare är det en plastkolv så kommer du ha bekymmer med vidhäftningen enligt min erfarenhet. /C 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Christian. Det brukar kunna synas lite bäddning runt bakre lådtangen, så svart blir snyggare. Bäddmassa av bra kvalitet såsom Epobed, Acraglas o.dyl brukar fästa enligt folk som bäddat Tikka plaststockar...förutsatt att man fräser ur ordentligt för att få bra 'råa' plastytor, och gärna ser till att få lite hack och ingröpningar här och där i samband med att man fräser ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har lite den erfarenheten, men det är klart att du skall bädda stocken, det kommer att bli bra, med en rivig yta så. /C

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp. Ska pröva få till en kem.pelarbäddning ner mot underbeslaget. Köpt ett alu.dito. Gillar inte riktigt känslan när man drar lådskruvarna i nuläget (trots 'bara' 4 nm moment)...svampigt var ordet sade Bull ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har du ett från grabbarna i Australien, jag har också ett sådant och då det varken matchar lådbultarna i form/urtag eller har fullt stöd mot stocken, en Mcmilllan så kan det inte användas i nuläget, jag måste köpa bultar som matchar samt chimsa under underbeslaget. /C 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inget direkt svar på ursprungsfrågan men jag skulle vägt upp en liten mängd plast/härdare och likaså vägt upp en lagom mängd färgpulver (för att ha koll på vikt % färg till plast) och blandat ihop och sen gjort en liten klick kontroll utan färgämne och låtit de härda för att sedan kolla att det härdar utan att va kletigt samt att du inte märker att det är uppenbart sämre i styvhet och styrka. En plastbäddning behöver troligtvis inte överdriven styrka då det är ganska stora ytor som tar lasten men man vill ju givetvis hålla det så bra som möjligt.

Normalt får man en förstyvande effekt av partiklar i en ”komposit” så det är möjligt att färgpulvret ger en positiv effekt där men är vidhäftningen mot plasten dålig kommer resultatet bli skört. Ibland kan även partiklar störa härdandet därav att man får testa.

lycka till och posta resultatet här ??

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...