Hoppa till innehåll

Vildsvinshjalp.nu


Dahla

Recommended Posts

Jag trodde Von Essen och Ola V och hela sillsalaten från förbundet skulle ut och skyddsjaga gris åt bönderna i tweed och knäbyxor då jag såg tråden....

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt hur man tänker... Jag har varit registrerad sen tidernas begynnelse och jag har endast fått en förfrågan om att hjälpa till.

Den som ville ha min hjälp hade dock inte jakträtten på marken vilket jag visste sen tidigare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lovvärt initiativ, men jag är tveksam. Har hört om/mött lite för många lantbrukare som svårligen vill släppa in vemsomhelst med bössa på marken (utan att få betalt) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, betalt vill dom oftast ha... Jag har pratat med en lantbrukare som inte vill ha betalt av inbjudna vildsvinsjägare men han har redan arrenderat ut hela jakten till ett jaktlag så han tänker lite galet...

Jag sitter med i styrelsen för vårt ÄSO och har därigenom ganska god koll på vilka marker det jagas på och det är ingen mark med lantbruk som inte har en jaktarrendator knuten till sig på våra 20000HA.

Jag hoppas att det inte bara är tänkt att se bra ut i media.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago Dahla sa:

Ja, betalt vill dom oftast ha... Jag har pratat med en lantbrukare som inte vill ha betalt av inbjudna vildsvinsjägare men han har redan arrenderat ut hela jakten till ett jaktlag så han tänker lite galet...

Jag sitter med i styrelsen för vårt ÄSO och har därigenom ganska god koll på vilka marker det jagas på och det är ingen mark med lantbruk som inte har en jaktarrendator knuten till sig på våra 20000HA.

Jag hoppas att det inte bara är tänkt att se bra ut i media.

Jag tror att det inte främst är ett mediastunt, men kanske ett försök att få upp ögonen för komplexiteten i problemet. Det vore fint att få en samarbetsform som fungerar utan hamna där Tyskland är, då jaktarrendatorer kan hållas skadeståndsskyldiga vid viltskador. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I det stora hela och som grundide är det väll bra. Men det jag tycker är apa är att man inte informerade och gav kretsarna tid att förbereda sig. /P 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Första försöket med samma sak som sjf gjorde anmälde jag mig till. Tror det bara var i sörmland. 

Vid uppföljning efter något år hade ingen av de som var med på listan blivit kontaktade.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago Jan-Erik1 sa:

Vi har inte problem med grisar än, men när vi får det skulle jag inte släppa in någon som jag inte vet att jag kan lita på, även om dom betalade. Då sitter jag hellre själv,  fast att jag inte är speciellt förtjust i vakjakt. Betalning  skulle jag inte ta, jag bjuder in dom jag vill.

Det är väl självklart att de lantbrukare som inte jagar själva arrenderar ut jakten. Det är ju en del av inkomsten av gården, och det är ju det man lever av.

Däremot tycker jag synd om de Lantbrukare som är arrendatorer och inte kan påverka jakten. Om jag inte jagade, kan jag arrendera ut jakten och ställa krav på att skador hålls på en acceptabel nivå.

Mvh Jan-Erik

Jag har inga problem att förstå din hållning. Självklart gör man som man vill med sin mark och vem man släpper in med bössa. Jag vet flera markägare som inte arrenderar ut jakten.

Om man har stora problem med skador av gris krävs dock rätt många timmar/nätter i perioder för att vaka. Det kan fort bli övermäktigt om man är själv eller ett fåtal. Det är kul att vaka gris de första gångerna, men det blir fort ganska slitsamt. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-05-17 at 15:29 MarkusR sa:

Lovvärt initiativ, men jag är tveksam. Har hört om/mött lite för många lantbrukare som svårligen vill släppa in vemsomhelst med bössa på marken (utan att få betalt) 

Då kan dom ju sitta där i godset å grina !  

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago Dahla sa:

Man får hoppas att det hjälper någon lantbrukare i alla fall.

Det gör det säkert, men jag tror det finns både markägare och jägare som behöver tänka lite nytt på många ställen. Det är inte enkelt när jakten är utarrenderad och jakträttshavaren inte orkar/kan/vill jaga tillräckligt intensivt. Vi vill inte hamna där Tyskland är, då man som jaktarrendator kan bli skadeståndsskyldig när markägaren tycker det  jagas för lite och det är skador på grödor. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänka nytt är nog nyckeln! Jag kan tänka mig att det kan finnas intressekonflikter mellan jaktarrendator och markägare som försvårar. Hittar på ett exempel:

Alla i jaktlaget bor 2 timmar bort och vill endast vill jaga gris på drevjakt och då ska det finnas mycket gris så det blir bra jakt. Då är ju incitamentet noll att åka och skyddsjaga i grödan om man inte har skrivit in nåt om detta i avtalet. Samtidigt vill inte jaktlaget släppa in någon annan som skyddsjagar för då minskar ju beståndet av grisar som man vill skjuta på sina drevjakter.

Då kan man ju tänka sig att markägaren ställer kravet i avtalet att det ska skyddsjagas x antal kvällar per vecka då det är befogat, men då svalnar nog intresset från jaktlagen som åker 2 timmar från storstaden och priserna på jaktarrendet går ner. 

Lösningen är nog att markägaren skriver in i arrendeavtalet att hen får ta in annan hjälp för skyddsjakt på gris än det arrenderande jaktlaget. Först när det börjar bli utbrett med såna avtal kan "vildsvinshjälpen" börja fungera på riktigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago redtop sa:

Lösningen är nog att markägaren skriver in i arrendeavtalet att hen får ta in annan hjälp för skyddsjakt på gris än det arrenderande jaktlaget. Först när det börjar bli utbrett med såna avtal kan "vildsvinshjälpen" börja fungera på riktigt.

Med risk för att jägareförbundet då förstör för etablerade jaktlag som vill hålla det hela inom kompiskretsen 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har varit på en sådan tillställning och de kändes inte ok av huvudtaget. När man håller på med nattjakt vill jag ha folk man kan lita på! Bra säkra skott i säkra riktningar vilket jag inte tycker träkåk med tegelpannor är med hästhage.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-05-24 at 07:37 Dansken sa:

Det var en jag känner som utlovade gratis jakt på gris till forister på grannkanalen (skyddsjakt)
Bara att skriva sig på en "jourlista" vilka dagar man kunde jaga
Folk hade klagat över hur svårt det var att få tag i jakt- och hur dyrt det var
Här fanns nu en möjlighet till jakt där det fanns enklare boende, eftersöksekipage och slaktbod- och skytten skulle få halva grisen

Då började alla "världsmästrar" att bräka om ersättning och värdet för bonden av det fantastiska arbete dom skulle utföra åt honom 
Jag vill minnas att det hela rann ut i sanden och @mbbohman som den enda satt där några nätter och sköt några grisar
Ingen annan kom
Och då kan dom ju klaga över hur svårt det är att få jakttillfällen.

Minns dom diskussionerna.

Var där en kväll med grabben. Såg inte en gris överhuvudtaget... vilket som får ses som positivt!

Det finns många frivilliga till skyddsjakt....Men den skall helst ske fred-lördag kväll!!?

 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

”Lösningen är nog att markägaren skriver in i arrendeavtalet att hen får ta in annan hjälp för skyddsjakt på gris än det arrenderande jaktlaget. Först när det börjar bli utbrett med såna avtal kan "vildsvinshjälpen" börja fungera på riktigt.”

ovan citat från @redtop påminde mig om arrendeavtalet som finns på förbundets hemsida vilket jag använder både i Hälsingland och här i Halland. Paragraf sju där lyder:

7. Viltskador
Vid onormala viltskador eller risk för sådana äger Fastighetsägaren rätt att genomföra skadebegränsande insatser och/eller ansöka om skyddsjakt.

 

Detta tolkar jag och båda markägarna jag arrenderar av som att om viltskadorna blir problematiska får markägaren vidta vilka lagliga åtgärder som helst för att begränsa skadorna inkl andra jägare än jaktarrendatorn. 

LRFs avtal innehåller samma skrivning men avtalet som sådant omfattar mer punkter och har av ”mina” markägare inte behövts för våra avtal. 

Min poäng är att används dessa avtal kan markägaren kalla in skyddsjägare som hon/han behöver utan att arrendatorn kan säga mkt om det. Självklart bör markägaren ha påtalat problemet och sina intentioner för arrendatorn innan men hårddraget bestämmer markägaren. 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...